• jenny99

katt bajsar utanför lådan

Våra katter har aldrig gjort nåt utanför lådan förut.Men vår honkatt kastrerade vi för 2 veckor sen.Och för 4 dagar sen bajsa hon jämte lådan.Då börja jag tömma 3 gånger/dag istället.Men fortfarande bajsar hon bredvid ungefär var tredje gång.I övrigt är hon frisk,mycket lekfull.Nån som har tips?

• Svar på tråden katt bajsar utanför lådan
  • Yoker

Kan vara nån slags markering av nåt slag på stress eller oro eller missnöje. Kan ju också vara nåt så enkelt som att den inte riktigt gillar lådan/sanden/placeringen eller inte känner sig trygg där.

• Birmafröken

Bajsar katten bredvid lådan är det i stort sett ALLTID lådsituationen som är problemet, oavsett vad katten stått ut med tidigare. Ett extra stresspåslag i tillvaron kan vara droppen som får bägaren att rinna över så att obehaget inför att använda lådan.helt enkelt känns övermäktigt ibland. Att bajsandet sker bredvid lådan visar att katten försöker följa sin instinkt att inte förorena på fel platser.

Hur många katter har du?

Hur många lådor?

Vilken typ av lådor är det? (med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?

Vilken sandsort är det i lådorna?

Hur ofta rensas lådorna? (ok, vet att du rensar 3 ggr per dag nu, men låter frågan stå kvar eftersom den är så viktig).

• Birmafröken

För säkerhets skull - det är väl inte så att katten faktiskt befinner i lådan, men att rumpan råkar vara över kanten så att att bajset hamnar utanför av den anledningen?

• jenny99

Vi har 3 katter,och en låda med tak.Två katter gör behov ute,hon katt har toan själv.Bajs har jag hittat ca 1 meter från katt toa.Vi har allt samma men en vecka efter kastrering ändrar hon sitt toa beteende.Jag ska köpa en låda till ifall problemet ligger där,och imorgon tas stygnen bort och då frågar jag Veteinär.Nu tömmer jag lådan 3-4 gånger/dag

• Birmafröken
    jenny99 skrev 2015-12-15 12:55:56 följande:

Vi har 3 katter,och en låda med tak.Två katter gör behov ute,hon katt har toan själv.Bajs har jag hittat ca 1 meter från katt toa.Vi har allt samma men en vecka efter kastrering ändrar hon sitt toa beteende.Jag ska köpa en låda till ifall problemet ligger där,och imorgon tas stygnen bort och då frågar jag Veteinär.Nu tömmer jag lådan 3-4 gånger/dag

Har huvlådan en svänglucka, så ta bort luckan.

Vilken sandsort är det i lådan? Vad som funkat bra tidigare spelar som sagt ingen roll i det här läget.
  • jenny99

Nej ingen lucka alls.Sanden är små sandkorn som jag beställt från zooplus.

• Birmafröken
    jenny99 skrev 2015-12-15 14:19:29 följande:

Nej ingen lucka alls.Sanden är små sandkorn som jag beställt från zooplus.

Bra att det inte finns någon lucka och bra även att sanden är finkornig eftersom det gör den både grävvänligare och att den känns mjukare mot tassarna. Det bästa för katten är om den även är oparfymerad.

Om lådan rensas ofta och sanden fylls på så att lagret alltid är grävvänligt tror jag att problemet är att det bara finns en låda. Katter har en naturlig instinkt som gör att de ogärna både kissar och bajsar på samma ställe och i din katts fall kan det vara så att hon helst bajsar någon meter ifrån där hon kissat. Ställer du ytterligare en låda där och fortsätter att rensa ofta är chansen stor att problemet försvinner.
Svar på tråden katt bajsar utanför lådan