• Anonym (Kasta ut honom?)

Jag vet varken ut eller in.

Ja, jag visste inte om jag skulle lägga det under relationsproblem eller här, det är ju min man som jag har problem med men problemet gäller umgänget...

Nu ligger den här iaf.

Problemet är att bonus vägrar sova i egen säng. I vår säng får han inte plats om inte jag flyttar ut i vardagsrummet och sover på soffan. Det har jag gjort hittills men jag har tjatat på maken om att detta måste lösas, jag får vansinnigt ont i ryggen och sover otroligt dåligt för soffan är ganska kort så jag måste ligga med böjda ben och för att byta sida måste jag lägga kudden i andra ändan annars trillar jag ur.
    Bonus har en juniorsäng pga platsbrist så den får jag inte plats i. Vi har stått i bostadskö lika länge som vi har varit ett par, dvs 6 år (bonus var nyfödd nä vi träffades, de var aldrig ihop utan bonus är resultatet av en fyllekväll) men hittills inget alls som vi har råd med. (Max 10 000 kr kan vi betala och då går hela min akassa åt men meningen är ju att jag ska jobba så fort jag får ett jobb)

Jag har nu satt hårt mot hårt, antingen så löser han, eller vi jag kan gärna vara behjälplig, detta eller så får inte bonus vara här. De får ha umgänge någon annanstans. Men, han blir förbannad och vägrar tala om det när jag frågar om hur vi ska göra, han vill inte alls prata om det, han bara skjuter det i från sig.

Nu är det två v kvar tills vi ska ha bonus och än har inget lösts. Inte not med det, soffan har gått sönder dessutom och vi har inga pengar till att köpa ny. Begagnad går men då måste jag ha hans hjälp att hämta den, men han vägrar ens tala om köp av ny soffa. (Tänkte att vi köper en bäddsoffa så kan jag sova där och gå in till min säng när bonus vaknar för jag vill inte kliva upp kl 5,30-6,00) Inte optimalt, jag sover jävligt illa när jag vet att jag måste byta sovplats på morgonen men vad fasen, jag får stå ut.

Att hitta en bäddsoffa som också är bekväm att sitta i är fasen inte det lättaste med begränsad budget. Kan inte ta lån, finns ett lån för köp av ny bil som var behövligt och för tillfället är jag arbetslös och hade jag haft ett jobb hade jag varit sjukskriven för panikångest och depression.
    Men jag letar iaf och försöker få honom att förstå att när jag hittar en så måste man åka ganska snabbt, det finns ju liksom bara en till det priset, men han blir skitarg och går sin väg så vad fan gör jag? Jag vet ingen annan som kan hjälpa mig att hämta en soffa då alla vänner bor ganska långt bort och inte har så pass stor bil att en soffa går in. Maken har en picup men jag har bara körkort för automat och hans bil är inte det.

Jag VET att han kommer att förhala det hela om jag inte får honom att fatta och så när det är umgängesdags bara hämta sonen och komma hit med honom. Det innebär alltså att jag inte har någon sovplats isf.
    Och eftersom vi inte har någon soffa nu utan endast fåtöljerna och gungstolen så...

Jag är riktigt jävla förbannad och känner just nu mest att jag vill att vi separerar, men det känns inte helt bra det heller. Dels jul, dels svårigheten för honom att hitta bostad (bostaden är min och han har lättare än jag att få ett korntrakt OM det ens finns något på marknaden eftersom han har jobb så den kommer han inte att få ta över så det behöver vi inte diskutera). Men vad fan är det med honom? Ja, jag vet att även han har depression men det hjälps inte, problemet finns och måste lösas.

Hjälp mig med idéer som INTE innebär total ommöblering av bostaden varje gång bonus kommer hit. Har redan mätt för sån där uppblåsbar säng men det går inte in någonstans om vi inte flyttar ihop alla möbler kring köksbordet. Lgh från början en stor etta som är ombyggd till en tvåa genom att en vägg satts upp så alla rum är väldigt små och matbordet står i vardagsrummet för köket är ett 'riktigt' kök men utan plats för matbord.

• Svar på tråden Jag vet varken ut eller in.
  • Anonym (Knakarifogarna)

Bonus kan (tro det eller ej) lära sig att sova i egen säng. Enda lösningen om ingen ska bli uteliggare eller få permanenta ryggbesvär.

Synd om bonus skulle behöva bli uteliggare i så ung ålder.

Kör med starka värktabletter över julen, så slipper den bli förstörd. Sen kan ni ta den här striden på allvar.

• Nenne666

Ta fram en madrass och lägg dig på tills vidare? När mina barn va små tyckte jag det va mest praktiskt att lägga mig på soffan på nedervåningen där jag hade närmare till kök och badrum. Tillslut blev soffan obekväm och jag sov dåligt. Hade kvar en madrass från en 90-säng och sov på den i vardagsrummet. Det gick alldeles lysande. Diskussionen och eventuella lösningar och tålamod går kanske lugnare till om du får en bra sömn på nätterna. Börja där?

Anonym (Knakarifogarna) skrev 2015-12-13 17:36:37 följande:

Bonus kan (tro det eller ej) lära sig att sova i egen säng. Enda lösningen om ingen ska bli uteliggare eller få permanenta ryggbesvär.

Synd om bonus skulle behöva bli uteliggare i så ung ålder.

Kör med starka värktabletter över julen, så slipper den bli förstörd. Sen kan ni ta den här striden på allvar.

Jo, jag vet det, men min man verkar inte fatta det. Eller snarare, han vill inte ta fajten, han vill ha lugn och ro. Eftersom jag är en snäll person som tyckt att hans barn så klart måste få den närhet som han behöver så har jag inte bråkat. Men nu har det gått S E X år och jag trodde i min enfald att han skulle ha lärt sitt barn att hos pappa sover man i egen säng vid det här laget.

Nej, jag vägrar, efter sex år får det vara nog. Jag vill inte äta starka tabletter för att klara av detta. Hans pappa måste lösa problemet NU. Antingen får sitt arsle ur vagnen och skjutsa mig för att hämta en satans jävla soffa eller ha umgänge på hotell eller vart fan han vill. MIN säng är MIN from nu och INGEN sover i den mer än jag.

Ursäkta men är upprörd som fan, har precis försökt prata med honom, i mycket lugn ton, föreslagit att vi gemensamt tittar efter soffa, eller att jag letar och han kör mig och hämtar när jag hittat en. I vanlig ordning blev han förbannad och fräste att det var då fan vad det ska tjatas.

Nenne666 skrev 2015-12-13 18:45:15 följande:

Ta fram en madrass och lägg dig på tills vidare? När mina barn va små tyckte jag det va mest praktiskt att lägga mig på soffan på nedervåningen där jag hade närmare till kök och badrum. Tillslut blev soffan obekväm och jag sov dåligt. Hade kvar en madrass från en 90-säng och sov på den i vardagsrummet. Det gick alldeles lysande. Diskussionen och eventuella lösningar och tålamod går kanske lugnare till om du får en bra sömn på nätterna. Börja där?

Jag har ingen madrass. Alternativet att köpa en madrass på Jysk eller liknande, alltså jag är ingen liten lätt och nätt person, jag är lång och kraftig om än inte fet, men en madrass på vad är de på? 10-12 cm tjocklek är lika illa som soffan. Jag har ju bra sömn nu och pratar alltid om saken väldigt lugnt och sansat sen blir jag ilsken som fan här istället. Min man klarar inte av ilska och hårda ord sedan tidigare förhållande där han var psykiskt misshandlad.

Det har som jag skrev ovan, gått sex år men jag har inte klagat förrän de senaste åren. Och inte särskilt mycket, men nu när soffan gick sönder så sa jag direkt att vi måste leta ny eller så får bonus sova i egen säng hädanefter. Sa inte heller det argt och då sa min man bara ja det får vi göra. Sen när jag kom med förslag så har han bara blivit arg. Första soffan var för jävla asful som han sa, jag tyckte väl inte det var den vackraste soffan men den verkade lätt att bädda ut. (Beddinge från Ikea)
    Sen har det bara fortsatt så i samma stil och han menar att han är trött efter jobbet och vill inte hålla på att åka omkring efter soffa så kanske man inte ska ha den sen när man sett den om den inte är bra.
  • Nenne666

Det finns ju såna uppblåsbara madrasser som är tjocka och bekväma. Har funderat på en sådan själv till kompisar som sover över. Det verkar himla smidigt och kan komma till väl användning när barnens kompisar är på övernattning. Skitsamma om madrassen ligger och stör på dagarna (om man inte plockar bort den i ett) dra ett överkast över och använd den som sitt och liggplats när ni kollar på tvn. Jag antar och hoppas ni snart kommer till en lösning, men först fokus på att du ska kunna sova bekvämt på nätterna och så drar ni det andra jobbet sedan. Lycka till!

• ungbrunett

Men snälla nån. Du ska inte överlåta din säng till hans barn. Barnet får sova i sin säng. Punkt. Inget att diskutera. Eller så kastar du ut snubben så får han lösa det bäst han vill. Detta är inte okej, du ska inte må dåligt pga detta.

• ungbrunett

Tycker för övrigt att det är helt okej att säga att barnet inte kan komma dit. Funkar det inte så funkar det inte, då får de umgås korta perioder på dagar ute på stan eller något, så får barnet vara hos sin mamma resten av tiden, sätt hårt mot hårt.

Nenne666 skrev 2015-12-13 20:37:37 följande:

Det finns ju såna uppblåsbara madrasser som är tjocka och bekväma. Har funderat på en sådan själv till kompisar som sover över. Det verkar himla smidigt och kan komma till väl användning när barnens kompisar är på övernattning. Skitsamma om madrassen ligger och stör på dagarna (om man inte plockar bort den i ett) dra ett överkast över och använd den som sitt och liggplats när ni kollar på tvn. Jag antar och hoppas ni snart kommer till en lösning, men först fokus på att du ska kunna sova bekvämt på nätterna och så drar ni det andra jobbet sedan. Lycka till!

Aha du tänkte på en sån! Ja, om vi inte blåser ur luften varje dag så finns ingen plats för bonus att leka. Hittills när han är här så skruvar vi av benen på soffbordet och ställer bakom soffan. Tv har vi faktiskt ingen, om jag och maken tittar på något så är det via datorn (netflix). Vi går hellre på bio lite oftare och är ute mycket i skogen mm.

Vi har en sån, fast dubbel, eller maken har en sedan tidigare, men den får inte plats. Ska fundera på en enkel sådan, det borde ju finnas. Dock brummar de ju en hel del men vi får väl blåsa upp den strax innan bonus somnar isf.

ungbrunett skrev 2015-12-13 20:41:03 följande:

Men snälla nån. Du ska inte överlåta din säng till hans barn. Barnet får sova i sin säng. Punkt. Inget att diskutera. Eller så kastar du ut snubben så får han lösa det bäst han vill. Detta är inte okej, du ska inte må dåligt pga detta.

Jo, det har jag ju sagt, att han får lära sitt barn sova i egen säng. Visst fattar jag att det kan ta tid, men han har ju haft jäkligt lång tid på sig och nu är jag less.

Problemet är att han kommer att hämta barnet vid umgänge och ta hit det och sen så lägger han ju barnet senast 20 (barnet börjar tidigt på förskolan så vid 20 är han helt slut) och då lägger de sig i vår säng och läser, bonus somnar där och maken med tyvärr. De få ggr han inte somnar bär han över bonus i bonus egen säng, men det tar max 30 min efter att vi har lagt oss (vi brukar lägga oss senast 22 så vi orkar med bonus som kliver upp tidigt) så kommer han och vägrar lägga sig i sin egen säng utan tränger sig upp hos oss och tar plats trots att han är ganska smal.
    Att jag bär över bonus är omöjligt när de båda somnat då jag inte orkar det, bonus ligger längst in och då ska jag först över maken, försöka få plats mellan dem så jag kan få tag i bonus, lyfta honom från knästående och vrida runt, krypa på knäna med bonus i famnen och så ner med honom i hans säng.

Sängen är liksom inskjuten i 'rummet' så det är vägg på båda sidorna så man kan inte ha knäna utanför heller. Bonus säng står kloss intill vår fotända så vi har 40 cm att använda till att krypa upp i vår säng när bonus är här. Hans säng har fällbara ben som när han inte är här skjuter vi in hans säng under vår.

• Anonym (Fia)

Madrass på golvet, jysk har hyfsade, lite obekvämt i längden, kanske med en tjockare bäddmadrass ovanpå? Eller gå med i nån grupp på facebook för din stad för bortskänkes eller säljes och hoppas på ett kap, men då måste ju sambon hjälpa till ändå. Eller kasta ut sambon? Var det också ett alternativ? Ikea har ju leverans också men det kostar ju extra.

Svar på tråden Jag vet varken ut eller in.