Ärftlig sjukdom och funderingar
Jag har en sjukdom som heter FSHD vilket är en muskeldystrofi. Ärftligheten på denna sjukdom är 50/50 och jag har bestämt mig att jag kommer göra ett prov på fostret för att se om hen har ärvt min sjukdom och i sådana fall kommer jag inte fortsätta graviditeten. Min förklaring till detta är att jag har sett många inom min familj gå igenom livet med denna sjukdom och jag vill inte att mitt barn skall behöva gå igenom alla de bekymmer detta för med sig.
Jag har använt preventivmedel i form av p-piller och p-stav i snart fem år och är rädd för att jag ska få de svårare att få barn på grund av det. Det och blandningen med att jag vill ha barn medan jag vet att jag klarar av det fysiskt då min sjukdom blir värre med åren. Jag vill kunna vara en aktiv förälder som kan leka och vara aktiv med mitt barn medan det är möjligt..
Även det faktum att jag vet att det är möjligt att jag kommer måsta göra beslutet att göra en abort vilket jag vet kommer ta hårt på mig vilket troligtvis kommer betyda att det tar ett tag innan jag kommer vela göra att nytt försök.
Allt detta gör att jag känner mig lite stressad då jag vet att även om vi började försöka nu vet jag att det kan vara år kvar innan vi får ett lyckat resultat..
Jag vill gärna bara ha en diskussion på vad andra har för åsikter om detta och gärna om det finns någon med liknande erfarenheter som har något de kan dela med sig av.