• Anonym (Stämd)

Vad kostar tvist om boende och umgänge?

Jag undrar vad en process i Tingsrätten kostar om man blir stämd på boende och umgänge?

Dels ev. advokatkostnader men jag undrar också om själva processen kostar något om man företräder sig själv?

• Svar på tråden Vad kostar tvist om boende och umgänge?
  • Anonym (...)

En sådan tvist tar oftast ca 1,5 år från första stämningen till slutförhandling, inkl utredningen som Familjerätten ombeds göra. Jag hade själv aldrig vågat genomgå en sån utan kunnigt ombud (fast å andra sidan kan ju ett inkompetent ombud göra mer skada än nytta, för att vara krass). En sån tvist kan oftast landa på ca 100 000 men kostnaden varierar beroende på hur mycket jobb ombuden måste göra. Det styrs lite av hur besvärlig konflikten är, hur mycket du kan göra själv, hur många förberedande förhandlingar det blir samt ifall du har en hemförsäkring som tar del av kostnaden.
    Blev lite långrandigt svar men förhoppningsvis en hjälp.

• Anonym (Stämd)
    Anonym (...) skrev 2015-12-12 21:11:38 följande:

En sådan tvist tar oftast ca 1,5 år från första stämningen till slutförhandling, inkl utredningen som Familjerätten ombeds göra. Jag hade själv aldrig vågat genomgå en sån utan kunnigt ombud (fast å andra sidan kan ju ett inkompetent ombud göra mer skada än nytta, för att vara krass). En sån tvist kan oftast landa på ca 100 000 men kostnaden varierar beroende på hur mycket jobb ombuden måste göra. Det styrs lite av hur besvärlig konflikten är, hur mycket du kan göra själv, hur många förberedande förhandlingar det blir samt ifall du har en hemförsäkring som tar del av kostnaden.

Blev lite långrandigt svar men förhoppningsvis en hjälp.

Tack för svar. Vet du om själva processen hos Tingsrätten kostar något? Eller är det enbart kostnader för ombud man betalar?
  • Anonym (Cx)
    Anonym (Stämd) skrev 2015-12-12 19:55:36 följande:

Jag undrar vad en process i Tingsrätten kostar om man blir stämd på boende och umgänge?

Dels ev. advokatkostnader men jag undrar också om själva processen kostar något om man företräder sig själv?

Här blev det klart inom ett par månader, från stämning, samtal på familjerätten till avslut och ingen kostnad hamnade på min sambo som valde att inte lägga pengar på ett ombud vad hans ex betalade vet jag inte.
  • Anonym (Cx)

Hur gamla är barnen? För små för att välja själva? Ska du strida för att ha umgänge om dom inte är 'för gamla' skulle jag nog råda juridiskt ombud om d finns chans att du förlorar umgänge...

• Anonym (Cx)
    Anonym (Stämd) skrev 2015-12-12 21:27:33 följande:

Tack för svar. Vet du om själva processen hos Tingsrätten kostar något? Eller är det enbart kostnader för ombud man betalar?

Min sambo behövde inte betala ngt iaf. Men var klart efter första sammanträdet. Vet inte hur det är om det blir utdragen tvist
  • Anonym (...)
    Varsågod.
    Vad jag vet är det ombuden som kostar, men jag är inte säker!
  • Anonym (C)
    Anonym (Cx) skrev 2015-12-12 21:58:02 följande:
    Min sambo behövde inte betala ngt iaf. Men var klart efter första sammanträdet. Vet inte hur det är om det blir utdragen tvist
    Det låter som att parterna kom överens själva innan själva domstolsförhandlingen började. Det är klart att det går fortare och blir billigare då.
  • Kjell2

Tingsrätten är gratis. Ombudet kostar, ca 1500 kr/Tim. En mindre tvist går på kring 20 timmar. Hemförsäkringen kan täcka stora delar, kolla.

Övriga kostnader är egen tid, resor, förlorad lön mm.
  • Anonym (Cx)
    Anonym (C) skrev 2015-12-13 10:36:15 följande:
    Det låter som att parterna kom överens själva innan själva domstolsförhandlingen började. Det är klart att det går fortare och blir billigare då.
    Nej det gjorde dom inte, dom var i tingsrätten iaf, som gjorde ett beslut efter att först samlat in uppgifter från familjerätten samt hört bådas talan, som ingen överklagade 
  • Anonym (Cx)
    Anonym (C) skrev 2015-12-13 10:36:15 följande:
    Varför skulle någon annan betala ens advokatkostnader i ett fall om umgänge å boende?, min sambos ex hade råd med advokat, min sambo hade inte pengar över för det å ville inte heller lägga pengar på det, så man får själv betala sina egna ombuds kostnader, har man inget ombud har man ingen kostnad. Dom försökte i sin stämning att han skulle betala hennes ombuds kostnader men den linjen gick inte tingsrätten på
Svar på tråden Vad kostar tvist om boende och umgänge?