• Anonym (Alkohol)

alkohol

Hur tar man upp med någon som man oroar sig för att de dricker för mycket? Det är vuxna, lite äldre och de har separerat. Jag tycker att de dricker för mycket, iaf den ena. Det är varje dag nu. Vin. Jag är ledsen, orolig och vill samtidigt inte moralisera över detta. Har jag rätt att lägga mig i? Är rädd att personen ska dö av leverproblem el köra tidigt dagen efter och fortfarande vara påverkad. Eller något annat. Den ena personen är överviktig. Båda har problem med väldigt högt blodtryck. Jag vet att de är vuxna och får ta sina egna beslut men jag drar mig för att hälsa på då det alltid bjuds på alkohol och ska festas till, även om det är vardag. Vad sjutton ska jag göra? Vad kan jag säga? Eller ska jag bara backa? Vore tacksam för hjälp.

• Svar på tråden alkohol
  • Anonym (Alkohol)

Puff

• Anonym (Flaskhals)

Du kan inte göra annat än att tala om för dom att du ser vad som pågår. Den som ska eller bör sluta kan bara göra det själv. Och när tiden är inne för det. Du bör inte lägga dig detta överhuvudtaget, för din egen skull.

• mickaa

Är det familjemedlemmar eller utomstående det handlar om? Vilket fall ska du säga att du är bekymrad kanske tala med någon annan om det som brukar visat med samma personer för o få någon annans uppfattning. De värsta är att även om de är så att de dricker på tok för mycket skulle de säkert aldrig erkänna det.. att man inte ska lägga näsan i blöt ät väldigt svenskt skulle jag säga. Sköt dina egna affärer o så vidare. Men i slut ändan ska vi hjälpa våra medmänniskor så jag tycker man ska agera. Även om man kan få skit tillbaka

• Anonym (Alkohol)

Jag vill ju bry mig. Ja, det är nära anhöriga/familj. Jag vet ju att det är deras beslut om de vill sluta/minska på drickanadet, men de kommer absolut att förneka och bortförklara. Men frågan är HUR man tar upp det? Ska jag bara säga helt apropå en dag att "hörnini, jag tycker ni dricker för mycket, jag är orolig för er." Eller hur ska man ta upp det? 

• Anonym (Flaskhals)
    Anonym (Alkohol) skrev 2015-12-12 11:57:11 följande:

Jag vill ju bry mig. Ja, det är nära anhöriga/familj. Jag vet ju att det är deras beslut om de vill sluta/minska på drickanadet, men de kommer absolut att förneka och bortförklara. Men frågan är HUR man tar upp det? Ska jag bara säga helt apropå en dag att "hörnini, jag tycker ni dricker för mycket, jag är orolig för er." Eller hur ska man ta upp det? 

Helt apropå fungerar absolut. Det finns inga andra sätt som är bättre, om du nu undrar det.
Svar på tråden alkohol