• erda

Hur nyttigt/onyttigt är olivolja?

Har ju hört att olivolja ska vara nyttigt. Men på vilket sätt är det nyttigt?
    Är det bra att byta ut annat fett vid tex matlagning mot olivolja eller ska man även använda lite extra?

Idag använder jag nästan inget smör eller andra fetter vid matlagning utan bara olivolja, är det rätt tänkt? Bör ja hålla ner mängden även på detta eller kan jag "ösa på"? :)
    Vad är bra för kroppen med kalorier, fettlagring och förbränning vad gäller detta?

• Svar på tråden Hur nyttigt/onyttigt är olivolja?
  • Olym

Olivolja och riktigt smör är båda nyttiga för kroppen för att de innehåller låga mängder omega 6. För mycket av omega 6 gör oss i längden sjuka. Så håll dig borta från vegetabiliska fetter så som rapsolja, margarin och solrosolja. Fett är nyttigt och mättar bra. Däremot ska man se upp med kolhydraterna, det är boven till att vi äter för mycket och går upp i vikt.

• erda
    Olym skrev 2015-12-11 15:53:03 följande:

Olivolja och riktigt smör är båda nyttiga för kroppen för att de innehåller låga mängder omega 6. För mycket av omega 6 gör oss i längden sjuka. Så håll dig borta från vegetabiliska fetter så som rapsolja, margarin och solrosolja. Fett är nyttigt och mättar bra. Däremot ska man se upp med kolhydraterna, det är boven till att vi äter för mycket och går upp i vikt.

Men man har ju hört om folk som tar sig en "hutt" olivolja ibland bara för att de ska vara nyttigt. Kan de stämma?
    I valet mellan inget fett och olivolja, vilket är då bäst?
    Margarin har ja inte använt på många år. Smör har jag tillsammans med olivolja ibland när ja steker kött.
  • Flisan79

Nu vet jag inte exakt hur nyttigt det är men det ska vara nyttigt och definitivt bättre än tex margarin osv.

Ville mest påpeka att det är extremt hög kalorihalt. Har för mig runt 900 kcal/100 g. Så använd med måtta.

• Olym
    erda skrev 2015-12-11 19:04:38 följande:
    Men man har ju hört om folk som tar sig en "hutt" olivolja ibland bara för att de ska vara nyttigt. Kan de stämma?
    I valet mellan inget fett och olivolja, vilket är då bäst?
    Margarin har ja inte använt på många år. Smör har jag tillsammans med olivolja ibland när ja steker kött.
    Jag har svårt att tro att man mår bättre av att ta en "shot" fett då och då, men det är inte farligt. Ta inte bort det extra fettet ur kosten, din kropp behöver det. Olivolja är bra så fortsätt med det. Själv gillar jag inte smaken av det, så jag brukar använda smör istället. Glad
  • erda

Vet att många tycker att smaken av olivolja är lite speciell men tycker själv att jag inte märker så stor skillnad mot om jag använder nåt annat. Smör blir ju så klart bäst men gillar oljan. Tycker inte om oliver annars men känner inte den smaken i oljan. Ja kanske är konstig :)

Annat fett lär man väl få i sig i livsmedel utan att behöva tillsätta, eller?
    Att det var många kalorier i just olivolja var nåt nytt för mig. Är de väldigt mycket mer än annan olja?

• verrron

Var hos dietist nyligen m mitt barn som ska gå upp i vikt. Pratade då om olja (inte bara om just oliv utan generellt om olja) och då sa dietisten att olja är 100 % fett.olja är nyttigt på så sätt med nyttiga fetter men att man ändå ska använda olja med måtta och att många tar för mkt olja när det tex steker mat än vad som anses nyttigt ut fettmängd. Enlig dietisten så bör man ta ca 1-2 tsk när man ex steker mat..

• CatMan

En shot Olivolja med ipressad citron i är bra för gallan.
    Jag tar 5 cl oivolja och 1 cl citron lite då och då, exempelvis nu efter julborsmat.

• erda
    kattpappan skrev 2015-12-13 12:51:35 följande:

En shot Olivolja med ipressad citron i är bra för gallan.
    Jag tar 5 cl oivolja och 1 cl citron lite då och då, exempelvis nu efter julborsmat.

Och vad gör då oljan som är så bra?
  • CatMan
    erda skrev 2015-12-13 16:22:36 följande:
    Och vad gör då oljan som är så bra?
    Den löser upp och sköljer bort det konkrement som kan bli gallsten
  • trogen smen

Jag har lätt att få njursten. Jag ska använda olivolja, äppeljuice och koncentrerad pressad Citron saft. På flaska. Det rensar njuren. Det gäller att inte dricka jätte mycket. För då får man andra bekymmer. Äppeljuice ska vara naturell. Inget tillsatt socker.

• erda
    kattpappan skrev 2015-12-13 17:44:16 följande:
    Den löser upp och sköljer bort det konkrement som kan bli gallsten
    trogen smen skrev 2015-12-13 19:16:29 följande:

Jag har lätt att få njursten. Jag ska använda olivolja, äppeljuice och koncentrerad pressad Citron saft. På flaska. Det rensar njuren. Det gäller att inte dricka jätte mycket. För då får man andra bekymmer. Äppeljuice ska vara naturell. Inget tillsatt socker.

Intressant! De var nåt nytt för mig.
    Nu ska ja ju inte överdosera olivolja men vad kan motsatsen bli som andra bekymmer? :)

Gissar att de inte spelar någon roll om man får i sig oljan oanvänd eller via matlagning?

• trogen smen

Mängder av olja kan man bli lös i magen. Mängder av äppeljuice är inte bra för sockret. Citron saft koncentrerad är väldigt surt. :)

Svar på tråden Hur nyttigt/onyttigt är olivolja?