• Jmh74

Namnet Johanna

Min 6-åriga dotter heter Johanna. Jag tycker att det är ett så vackert namn men hon tycker inte om sitt namn för att ingen annan heter det. I bland kan jag tänka att jag ångrar att vi namngav henne Johanna. Det känns liksom som att det är vad mammorna till hennes klasskompisar heter. Som att jag som 70-talist skulle heta Gunnel eller Inga-Britt.

Vad tycker ni om namnet Johanna? Är det helt fel på en liten flicka idag?

• Svar på tråden Namnet Johanna
  • Anonym (-)

Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag tycker i alla fall Johanna är hundra gånger bättre än Cazandra, Melizza, Natascha och allt vad dagens stackars barn nu heter.

• Frontline

Jag tycker det är ett fint namn..

Min dotter är nog ensam om sitt namn på sin förskola och det är nog runt 100 barn där fördelat på flera grupper..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Jag är bara jag

Johanna är ju jättefint! Glad Tusen gånger finare än de tantnamn eller "wt-namn" som är inne idag. Om jag i en optimal drömvärld fått många flickor hade nog en fått det namnet.

• Anonym (Emma)

Jag tycker att du ska berätta för henne varför hon heter Johanna, så blir det säkert lättare för henne att acceptera. Om anledningen bara är att det är fint, så hitta några med samma namn som kan vara förebilder, som ni kan prata och berätta om.

Vår son heter Olof. Vi tyckte att det var ett kanonfint namn, men hade inte räknat med att alla över 30 skulle associera namnet med Olof Palme och att många barn skulle kalla vår son för "snögubben" eller till och med tro att han är en snögubbe och fråga varför han inte har en morot på näsan. Varje gång sonen hör de här påståendena så berättar vi varför vi faktiskt valde namnet, att han heter Olof efter en kung som hette Olof Skötkonung, och inte efter snögubben. Barnen som har hakat upp sig på snögubbar brukar i alla fall acceptera att det. (Senast igår blev sonen presenterad som: "Han heter Olof, fast inte som snögubben, utan som en kung." ) Bättre så, tyckte både vi och Olof.

• Anonym (2barnsmor)

Jag gillar det! Själv var jag ensam om mitt namn när jag växte upp (bara gamla gummor som hette som jag då) men jag har alltid gillat mitt namn o nu heter jättemånga småttingar likadant! Jag vet även varför de valde mitt namn, det kan ha spelat in. OM det mot förmodan är så att hon fortfarande, efter ni förklarat namnvalet, inte gillar det finns det många smeknamn att välja mellan: Jojje, Jonna, Hanna mfl

• annieh897

Fint namn! När hon blir äldre kommer hon säkert uppskatta att ha ett namn som inte alla i hennes generation heter.

• Iowhannah

Nu är jag skapligt partisk, då jag själv heter Johanna, men jag måste säga att jag tycker att det är ett jättefint namn! Jag hade en period när jag var 10-12 år då jag inte tyckte om mitt namn, men som vuxen gillar jag det. Vid ett svagt hjärnsläpp-ögonblick tänkte jag t o m "vilket fint namn, det skulle jag kunna ge min dotter! Eller vänta nu, Johanna, det heter ju jag!"

• fluu

Det är underbart vackert. Och enkelt, gångbart och har lite av varje. Nej, jag känner nog ingen liten som heter så, men so what(lär ditt barn det)?
    Det är dessutom ett hyfsat klassiskt namn så helt hopplöst i någon generation tycker jag inte att det är.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Jossan)

Det är ett jättefint namn!
    En släkting till mig(som är i din dotters ålder) heter Tindra och hennes klasskamrater typ Melissa, Nova, Tuva och Wilma. Förstår att man som ung är extra känslig mot att sticka ut men jag lovar att det blir bättre. Johanna är ett stabilt och bra namn och jag är säker på att alla med "unika"- eller modenamn, som sen går ur tiden, kommer bli arga på sina föräldrar i framtiden hehe.

För övrigt känner jag en liten tjej som heter Johanna!

• Anonym (Jossan)
    Anonym (Emma) skrev 2015-12-11 05:27:12 följande:

Jag tycker att du ska berätta för henne varför hon heter Johanna, så blir det säkert lättare för henne att acceptera. Om anledningen bara är att det är fint, så hitta några med samma namn som kan vara förebilder, som ni kan prata och berätta om.

Vår son heter Olof. Vi tyckte att det var ett kanonfint namn, men hade inte räknat med att alla över 30 skulle associera namnet med Olof Palme och att många barn skulle kalla vår son för "snögubben" eller till och med tro att han är en snögubbe och fråga varför han inte har en morot på näsan. Varje gång sonen hör de här påståendena så berättar vi varför vi faktiskt valde namnet, att han heter Olof efter en kung som hette Olof Skötkonung, och inte efter snögubben. Barnen som har hakat upp sig på snögubbar brukar i alla fall acceptera att det. (Senast igår blev sonen presenterad som: "Han heter Olof, fast inte som snögubben, utan som en kung." ) Bättre så, tyckte både vi och Olof.

Olof är ett vackert namn! Och vad fint, att han presenterades som Olof efter en kung.

Jag är 22 år och känner en Olof(som dock alltid kallas Olle) och jag tror nog att det var lite tufft för honom till och från, men idag har ju det namnet gjort en comeback och är mer accepterat.
  • LFF

Förklara för henne varför ni valde namnet. Och att det bara är bra att ingen annan heter som hon eftersom då kommer alla ihåg henne Flört

Är själv uppväxt med ett ovanligt namn så jag vet hur ensam man kan känna sig.

• Emmispemmis

Johanna är en klassiker, det kan inte vara fel! Vissa namn är bara modeflugor, medan andra håller i århundraden, och Johanna är ett av de sistnämnda.

• Alexi

Jag har alltid avskytt att ha ett namn som kommer från en helt annan generation än jag själv så det var självklart för mig att inte utsätta mina barn för detsamma. Udda namn är bara jobbigt.

Svar på tråden Namnet Johanna