Anonym (Emma) skrev 2015-12-11 05:27:12 följande:
Jag tycker att du ska berätta för henne varför hon heter Johanna, så blir det säkert lättare för henne att acceptera. Om anledningen bara är att det är fint, så hitta några med samma namn som kan vara förebilder, som ni kan prata och berätta om.
Vår son heter Olof. Vi tyckte att det var ett kanonfint namn, men hade inte räknat med att alla över 30 skulle associera namnet med Olof Palme och att många barn skulle kalla vår son för "snögubben" eller till och med tro att han är en snögubbe och fråga varför han inte har en morot på näsan. Varje gång sonen hör de här påståendena så berättar vi varför vi faktiskt valde namnet, att han heter Olof efter en kung som hette Olof Skötkonung, och inte efter snögubben. Barnen som har hakat upp sig på snögubbar brukar i alla fall acceptera att det. (Senast igår blev sonen presenterad som: "Han heter Olof, fast inte som snögubben, utan som en kung." ) Bättre så, tyckte både vi och Olof.
Olof är ett vackert namn! Och vad fint, att han presenterades som Olof efter en kung.
Jag är 22 år och känner en Olof(som dock alltid kallas Olle) och jag tror nog att det var lite tufft för honom till och från, men idag har ju det namnet gjort en comeback och är mer accepterat.