• Majvor

När namnger man fadern??

Som rubriken lyder, när namnger man fadern? Är detta något man måste fixa själv så det blir gjort eller är det något man per aoutomatik blir kallad till eller liknande? Har googlat och googlat men hittar inget svar. Någon som vet????

• Svar på tråden När namnger man fadern??
  • Kerubmamman

Det är bäst att det görs före förlossningen, om soc går med på det. 
    Är ni gifta sker det per automatik. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • ninalinnea81

Så här har det gått till för oss, vi tillhör soc i Borås Stad men bor i en grannkommun:

När barnet fötts fick mamman ett brev hem där hon skulle uppge namn, adress och telefonnummer på en blankett. Svarstid ca 10 dagar.

Sen fick vi både kallelse till socialkontoret där vi fick skriva under medan 2 socialsekreterare (? Personal där, vet ej titeln) såg på.

Vad jag har förstått kan man göra detta innan barnet är fött. Se tittar inte på barnet eller så, om ser är likt pappan, haha. Jag antar att man kontaktar soc själv och ber om blankett alternativt letar på hemsida. Gör man inget skickar de hem när de fått uppgifterna från förlossning.

När andra gemensamma barnet kom fick mamman samma blankett men vi kunde skriva under hemma med två 'vittnen' och skicka in.

• ninalinnea81

Så här har det gått till för oss, vi tillhör soc i Borås Stad men bor i en grannkommun:

När barnet fötts fick mamman ett brev hem där hon skulle uppge namn, adress och telefonnummer till fadern på en blankett. Svarstid ca 7-10 dagar.

Sen fick vi både kallelse till socialkontoret där vi fick skriva under medan 2 socialsekreterare (? Personal där, vet ej titeln) såg på.

Vad jag har förstått kan man göra detta innan barnet är fött. De tittar inte på barnet eller så, om ser är likt pappan, haha. Jag antar att man kontaktar soc själv och ber om blankett alternativt letar på hemsida. Gör man inget skickar de hem när de fått uppgifterna från förlossning.

När andra gemensamma barnet kom fick mamman samma blanketter men vi kunde skriva under hemma med två 'vittnen' och skicka in.

In samma veva ska man också uppge vilken slags vårdnad man ska ha. Enskild / gemensam heter det nog.

• Mellanmjölkens land

Jag har för mig att vi ringt kommunen (soc) och fått en tid när vi gått dit och försäkrat att att jo, sambon är pappa till bebisen i magen. De ställde fler frågor första gången men vet inte om det beror på vem det var vi träffade eller om det var för att andra gången så hade vi ju redan ett barn tillsammans och då är det ju rätt sannolikt att även nästa barn är gemensamt.

• mammalovis

Vi fick ett infoblad av bm med numret att ringa. Med alla tre barnen har vi gjort det efter födseln under pappadagarna. Den här gången hann vi få ett upplysningsblad om det innan vi hade tid för mötet.

Som ovan skrev skriver båda föräldrarna under papper med två vittnen som också får underteckna på medborgarkontoret i vårt fall. Det var papper om när barnet blivit till, faderskap och vårdnad.

• Jenita659

Helt klart bättre att kontakta socialkontoret innan barnet är fött och skriva ett faderskapsintyg - händer det dig ngt vid förlossning så kan det bli problem för pappan att få vårdnaden annars. Se till att försäkra barnet med dag 1 på BB, behåll inte bara gravitidetsförsäkringen de första månaderna. När du sen vill försäkra barnet kan det ibland vara svårt att få komplett sjukdomsförsäkring på barnet.

• Lyckygirl9999

Jag bor i Linköping, och här ska mannen ringa familjerätten efter v. 25 och tala om att han ska bli pappa. Just för att vi inte är gifta.

• ninalinnea81
    Jenita659 skrev 2015-12-10 20:41:57 följande:

Helt klart bättre att kontakta socialkontoret innan barnet är fött och skriva ett faderskapsintyg - händer det dig ngt vid förlossning så kan det bli problem för pappan att få vårdnaden annars. Se till att försäkra barnet med dag 1 på BB, behåll inte bara gravitidetsförsäkringen de första månaderna. När du sen vill försäkra barnet kan det ibland vara svårt att få komplett sjukdomsförsäkring på barnet.

Bra inlägg!

Vi behövde vabba pga allvarligt sjukt barn och det va inga problem hos försäkringskassan för mammans del men pappa va ju inte kopplad till nått barn! Det gick att ordna men det va många och långa telefonköer och det va jobbigt som det va att vara inlagda på sjukhus.
Svar på tråden När namnger man fadern??