• Anonym (Rökaren)

Hur f%n slutar man röka?!

Jag har varit rökare nu i 15 år och känner att det här går inte längre. Jag vill varken riskera min hälsa (eller andras) eller kasta bort mina pengar på skiten längre.

Men jag klarar inte av det känns som jag provat allt. Olika nikptinsubsitut, läst boken icke rökare, trappa ner, välja stoppdatum, sluta direkt.

Men inget funkar inte ens ett dygn klarar jag av att hålla upp, så fort röksuget blir för stort så vacklar jag o börjar tänka att en cigg kan ju ta iaf och sedan fortsätter jag som vanligt igen.

Bestämmer mig mer eller mindre varje kväll för att nu får det vara bra.

Enda som jag inte provat men som jag heller inte är helt positiv till att prova är dom där tabletterna som läkaren kan skriva ut, jag är kräkfobiker och vägrar i sten att utsätta mig för allt som kan framkalla kräkningar och hört att det är väldigt vanligt av dessa tabletter.

Hur gjorde ni för att klara av det, vad var erat knep? Och helst ni som hade det riktigt jobbigt med att sluta vad fick er att tillslut inte ge efter när röksuget blev för stort?

• Svar på tråden Hur f%n slutar man röka?!
  • Anonym (Grabben bredvid)

Prova portionssnus, finns i många olika smaker nu förtiden. Det kan dämpa värsta suget.

• Anonym (Byt fokus)

Börja med löpning eller ngt annat hurtigt. Ju fräschare man känner sig destu mindre vill man röka?

• Anonym (Rökaren)

Jo har provat både nikotintuggummi/tabletter/plåster/hylsa. Snus i olika smaker har jag med provat men jag får både väldigt ont under läppen av det och att det blir extremt obehag i halsen typ som när man tuggar på ett nikotintuggummi förlänge.

• Pentra

Ibogain tar bort suget efter alla droger utan att, i sin tur, vara beroendeframkallande. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (Rökaren)

Kanske ska prova löpning jag skäms över att vara rökare, skäms över att lukta illa lr röka där folk ser mig eller måste gå förbi mig. Värst är när barnen på jobbet frågar "röker du" vet inte vad jag ska svara försöker alltid byta samtalsämne så jag slipper svara på frågan

• Anonym (sebbe)

Din motivation är inte tillräckligt stark, din vilja kommer inte inifrån. Det spelar dig helt enkelt inte tillräckligt stor roll. Om man på allvar vill sluta så kan man gå in i abstinensen. Riktigt känna hur jävlig den känns, men att det ändå är okej, för man vet att man gör rätt och att man strax kommer komma ut på andra sidan. Det rör sig ändå bara om ett par dagar, sedan finns inget nikotin kvar i kroppen.

Skippa tänket om att du borde sluta och njut du av dina cigaretter ett tag till. Den dagen du på allvar vill sluta så kommer du bara att lägga ner. Och det kommer kännas jävligt några dagar, men det kommer gå.

• Anonym (Rökaren)
    Pentra skrev 2015-12-06 22:42:18 följande:

Ibogain tar bort suget efter alla droger utan att, i sin tur, vara beroendeframkallande. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Är det något läkaren skriver ut eller var köper man det?
  • lövet2

Summan av lasterna är konstant. Byt ut rökningen mot en annan last!
    Hallonbåtar eller choklad är inte att rekommendera. Alkohol är inte heller en bra last. Stickning, kaffedrickande (om magen tål det), motion. Bli en fanatisk cineast kanske? Själv virkade jag ett dubbelsängsöverkast ...

• Anonym (sebbe)
    Anonym (Rökaren) skrev 2015-12-06 22:44:11 följande:
    Är det något läkaren skriver ut eller var köper man det?
    Nja, nej det kan inte läkaren skriva ut... Snarare får du åka till Afrika och spendera lite tid med en shaman. Det skulle säkert vara en speciell upplevelse, men det är nog enklare att bara sluta. Det absolut snabbaste sättet att bli fri ett nikotinberoende är att sluta utan hjälpmedel. Och man måste inte ersätta ett beroende med ett annat. Men man måste kunna utstå ett par dagars påfrestning och man kommer fungera sämre dessa dagar. Därför kan det vara klokt att göra det när man är ledig t ex under mellandagarna om du har semester då.

Om du nu på allvar vill sluta.
  • Anonym (Rökaren)

Det var en bra grej att virka ett överkast jag som inte kan virka öht lär ju kunna hålla mig sysselsatt ett tag innan jag fått ihop ett helt överkast till en dubbelsäng

Svar på tråden Hur f%n slutar man röka?!