• misswood

Bröstförminskning - Hur mycket ska jag ta bort?

Jag är 25 år, 164 cm lång och väger 57 kilo (har en vältränad och kurvig kropp). Min BH-kupa är 65E.

Jag ska göra en bröstförminskning, frågan är bara hur mycket jag ska ta bort?

Jag vill ha en liten byst, men vill ändå att det ska vara lite kvar. Min kirurg sa att han antingen kan ta bort 100 ml eller 200 ml från mina 400 ml (per bröst). Om 200 ml tas bort kommer kupan att minska ca 1-1,5 kupstorlek (dvs. till 65C/65D).

Vad tycker ni? Hur ska jag tänka? Hur mycket ska jag ta bort?

• Svar på tråden Bröstförminskning - Hur mycket ska jag ta bort?
  • cii

Går inte att avgöra utan en bild. (Påklädd) En BH-storlek säger inte mycket alls...

• Anonym (linnea)

Jag hade tagit bort så jag fått en c/d, jag antar att du gör en reducering pga medicinska skäl (också?) så då hade jag inte "bara" vågat tagit bort 100 och hoppas på att det hade räckt.

C/d är ändå stora bröst.

• cii

Jag är själv 163 lång och väger 53. Jag har också 65E och skulle gråta floder om någon ville sno ett par deciliter :) haha!

• BCH52

Efter att ha tagit bort ett av mina bröst på grund av cancer så valde jag att få B-kupa i stället. Det blev en rejäl minskning av mitt kvarvarande bröst då jag hade D/E innan.

Det var det bästa jag gjort, nu kan jag utan problem gå utan bh, jag kan springa utan att ha en hård sport-bh. Jag har fick en mycket yngre känsla i min kropp.

• Birgitta02

Jag har också förminskat bröst efter cancer. Fick ersätta mitt borttagna bröst och det bröstet är inte så stort. Så jag fick ta bort 250 ml av 650 ml på mitt friska bröst. Detta gjordes i oktober i år. Nu ska jag ut och köpa en bh. Blir nog i A-storlek. Inte nog med det. jag kommer egentligen inte behöva nån bh, vilket BCH52 också skriver. Det känns ganska fantastiskt när man är 58 år gammal! Två snygga nätta bröst som man kan vara stolt över :).

Endast du själv kan avgöra hur mycket läkaren skall ta. Själv är jag helnöjd med mina :).

• misswood

Tack för svaren!

Ja, det är både av medicinska och estetiska skäl. De är inte så jättestora, men är ganska hängiga och opraktiska när jag tränar och jag har svårt att hitta BH och kläder osv.

Det lutar åt att jag kommer ta bort 200 ml. Se bilder (tog ett par bilder i BH haha, lättare att se då). Vad tror ni?

• Birgitta02

200 ml är ganska mycket med tanke på hur dina bröst ser ut. Jag hade nog nöjt mig med 100.

• Birgitta02

Och tänker att om du har 400 ml-bröst, hur kan du då ha E-storlek i kupa? Jag hade 650 ml och hade B-kupa.

• misswood

Det beror på omkretsen under, jag har 65E.. Alla E-kupor är olika beroende på omkretsen under bysten :)

• BCH52
    misswood skrev 2015-12-04 13:45:10 följande:

Tack för svaren!

Ja, det är både av medicinska och estetiska skäl. De är inte så jättestora, men är ganska hängiga och opraktiska när jag tränar och jag har svårt att hitta BH och kläder osv.

Det lutar åt att jag kommer ta bort 200 ml. Se bilder (tog ett par bilder i BH haha, lättare att se då). Vad tror ni?

Visst känns det bra, man känner sig som tonåring igen. Det blir inga kärringbröst dom hänger ner till midjan för mig.
Svar på tråden Bröstförminskning - Hur mycket ska jag ta bort?