Våra odds?
Har nyligen anmält vår familj som intresserade att bli familjehem och vi ska få hembesök i januari.
Har haft ett första samtal med en handläggare på familjehemsenheten i vår kommun och vi är väldigt intresserade.
Är bara lite orolig över våra "odds" att bli godkända.
Vi är ett gift par med ett barn på 5 år. Vi har båda fast anställning på heltid (god inkomst) men har gått ner i tid för att vara mer hemma med vårt barn, detta leder till att det nästan alltid är någon hemma hos oss och vi har väldigt mycket tid för en till familjemedlem. Vi bor i ett stort hus på landet.
De nackdelar jag själv ser med vår familj är trots att vi har ett väldigt stort hus har vi i dagsläget inget ledigt rum. Drygt halva huset är ännu inte inrett utan består av kallvind och förråd. Planen för framtiden är att göra 2 till sovrum och ett stort hobby/tonårsrum men det är inte aktuellt förrän om ett par år då det är väldigt stora summor pengar för att genomföra denna renovering. Vi vuxna har ett sovrum och vår son har ett eget rum, dessutom finns ett "rum" på övervåningen som går att möblera upp för ett barn men det behövs till en vägg och dörr för att man ska kunna stänga om sig, ingen stor grej och går att få till ganska snabbt men då blir rummet betydligt mindre än vår sons rum (kanske 9 kvm).
En annan sak som jag inte vet om det ses som en nackdel (vi ser det ju snarare som en fördel) är att vi har djur, både hundar, katter och hästar. Alla djuren är barnvana och väldigt snälla men jag vet inte hur soc ser på den aspekten?
Att vi bor på landet utan allmänna kommunikationer gör det svårt för större barn att ta sig till stan utan skjuts. Detta är en anledning till att vi gärna vill ha ett yngre barn så barnet är i samma "fas" som vår son, det underlättar ju även meningsfulla aktiviteter där båda barnen kan delta och trivas.
Vi har inga direkta erfarenheter av barn med särskilda behov men har båda (eller alla tre, tom vår son är väldigt omhändertagande) ett stort hjärta, viljan att lära och massa tid och trygghet.
Vi tänker oss ett barn från 0 till kanske 7-8år just för att vi gärna vill att vår son och barnet som ev kommer ska ha utbyte av varandra. Vi tänker även att eftersom vi i dagsläget har lite svårt med ett större eget rum kan det vara bättre med ett mindre barn så vi hinner renovera upp tills det finns större barn i huset. Ett litet barn är inte heller några problem, vi har tom alla saker kvar från när sonen var spädbarn.
Vill med denna tråd höra lite vad ni tror att vi har för "odds" att bli godkända som familjehem. Jag har försökt läsa allt jag hittar på nätet men det är ju ändå lite nervöst för avslag eftersom vi så väldigt gärna vill och tror verkligen att vi skulle kunna vara ett bra hem åt ett barn som behöver en trygg familj.