• Lavendel44

Henrik eller Oskar

Behöver kloka tankar från några mammor som kanske också är lite förvirrade betr namnval. Min pojke ser ut som en Henrik (jag älskar namnet) men jag har alltid älskat namnet Oskar. Stiligt, lätt att säga, blir inget smeknamn (som Henrik blir). Samtidigt har jag börjat reflektera kring rädslan för smeknamn. Är det så farligt egentligen? Ska det avgöra? Och tycker folk att Henrik är trist som är så vanligt i vår generation? Men vad andra ev tycker borde ju inte alls avgöra. Eller hur? Han blir troligen rätt ensam om sitt namn bland kompisar. Det är ju inte dumt.

Hittills har han kallats Ludvig vilket jag OCKSÅ älskar men börjat tycka är inte lika bekvämt att uttala som de andra två vilka jag dessutom tycker de andra namnen går ngt bättre ihop med efternamnet. Usch...så svårt det är.

Tänker man för mkt eller...?

• Svar på tråden Henrik eller Oskar
  • KCL

Jag tycker personligen bättre om namnet Oskar. Men det namnet kan också ge smeknamn. Jag har en vän som kallas Ocke. Så är det smeknamn du oroar dig för så spelar det nog inte så stor roll vilket namn du väljer Risken finns på alla tre namnen du nämnt.

• Lavendel44

Betr hur barnet ser ut och vilket namn som passar utseendet är jag ngt förvirrad? Barnet blir ju en vuxen man om ett antal år och ska heta som jag bestämde en gång i tiden nör han var nyfödd. Förrvirring kring detta alltså med vilken hänsyn man ska ta till utseendet på babyn...

• Lavendel44

Visst. Ursprunget är jag medveten om men bryr mig inte jättemkt om. Alla tre råkar vara namn på kungligheter...men det gör mig inget. :)

• IsDimma

Henrik behöver inte nödvändigtvis bli Henke heller. Min bror heter Henrik och han har bara av enstaka undantag blivit kallad Henke av kompisarna. Pappa har sagt det vid enstaka tillfällen också. Men annars har det varit Henrik eller sitt efternamn.

Jag gillar annars inte alls namnet Oskar så jag röstar för Henrik.

• fluu

Gillar båda namnen skarpt. Men Henrik är nog snäppet vackrare. Inget tråkigt namn, tvärtom så är det ju eget i den här generationen! Angående smeknamn så kan man ju inte riktigt styra det, men de flesta Oskar jag känner kallas "Ogge" så där kan det också bli smeknamn.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Mama)

Henrik är finare namn.Oscar är inte alls i samma klass och det är ju vanligt namn nuförtiden .

• charlie00

Jättefina namn!

Lägger min röst på Henrik. Gillar att det är ovanligt på barn idag men inte främmande, med andra ord kommer ingen ha svårt att varken uttala eller stava till namnet.

• Lavendel44

Tack för allas kommentarer! Så skoj att höra att fler än jag tycker Henrik är fint. Det gör mig glad! Henke är ju inte direkt fult heller om det skulle bli ett ev smeknamn.

Vi får väl se vad det blir...

• BeccaBus

Jag tänker att det kanske inte är så kul att heta något som säkert några av hans klasskompisars pappor heter? Skulle du vilja heta Jeanette, Monica eller Inga-Lill?

• fluu
    BeccaBus skrev 2015-12-25 07:24:44 följande:
    Jag tänker att det kanske inte är så kul att heta något som säkert några av hans klasskompisars pappor heter? Skulle du vilja heta Jeanette, Monica eller Inga-Lill?
    Fast det är ändå skillnad på dessa namn och ts förslag eftersom ts förslag är mer av klassiker.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Henrik eller Oskar