Efterlysning: Par med barn att intervjua för doktorsavhandling
Hej!
Jag heter Pernilla Tunberger och är doktorand i statsvetenskap vid Uppsala universitet. I min avhandling studerar jag effekterna av sk arbetsmarknadsflexibilisering (alltså reformer som skapar nya, mer "flexibla" typer av anställningar) på de valmöjligheter man har som förälder. En del av avhandlingen bygger på intervjuer med par som har minst ett barn, och med olika typer av arbetsmarknadsdeltagande. Jag undrar därför om någon är eller vet någon som skulle kunna vara intresserad av att medverka?
Både par med timanställningar eller andra osäkra anställningar och par med tillsvidareanställningar är intressanta för studien. Intervjuerna handlar om de val ni har gjort vad gäller föräldraledighet och barnomsorg, utifrån de förutsättningar som skapas av regelverk på arbetsmarknaden och familjepolitik samt utifrån sociala normer och föreställningar om moderskap/faderskap och kombinationen av förvärvsarbete och familj. Vi kommer bland annat att gå igenom ekonomiska konsekvenser av olika val ni hade kunnat göra, vilket kan vara intressant att få en bättre insyn i.
Allt material anonymiseras när jag sedan skriver om resultaten i avhandlingen, så inga svar kommer att kunna spåras till deltagarna. Jag planerar att intervjua ca 10 par i Sverige, och lika många i Italien. Intervjuerna skulle ske med var och en av er separat, och varar i ca en timme. De kan ske lite när som helst nu innan jul eller januari-mars, och var som helst i Sverige.
Hör gärna av dig om du är intresserad, eller om du vet någon annan jag kan kontakta.
Jag finns på [email protected]
Hälsningar
Pernilla Tunberger