• Rosens

4månaders som avviker från viktkurvan

Min 4,5 månaders har börjat avvika från sin viktkurva. Hon var väldigt liten när hon föddes, gick 11 dagar över tiden och hon vägde 2860 och var 48cm och har inte lagt på sig mer än 100-200g i veckan. Hon är en pigg och glad tjej och har inte vart något sjuk förutom en lätt förkylning.

BVC har vart på mig konstant sedan dag ett att hon har vart liten och ångesten över att gå dit inför kontroller är ett faktum. Sist vi var där,på hennes 4månaders dag, vägde hon 4,9kg och var 60cm och jag fick rådet att börja med gröt morgon och kväll och även introducera mat + ersättning som vanligt. Hon kanske äter 120-150ml var fjärde timma. På natten äter hon 1 gång. Vi hade problem att få igång amningen och efter 4 veckor med att försöka amma dag och natt plus ersättning bestämde vi att gå över helt till ersättning.

Min fråga är helt enkelt om någon vart i samma sits, blev det bättre med tiden ju mer "vanlig mat" (puréer) de åt?

Jag känner att BVC besöken ger mer ångest än de underlättar. Missförstå mig rätt, jag är tacksam över att de finns och att de har så bra koll på mitt barn och hennes vikt men de tar ingen hänsyn till att jag var liten som bebis/barn, även min dotters pappa var ganska liten som barn.

Jag kan acceptera att jag har ett litet barn men det känns inte som om bvc kan det :(

• Svar på tråden 4månaders som avviker från viktkurvan
  • Milleman

Nu var vår bebis större vid födseln men började dala i sin vikt då han kräkte upp all ersättning. Så redan vid tre månader skulle vi börja ge små portioner av gröt och vi märkte direkt en stabilisering i vikten!
    Du ska inte behöva ha ångest för att gå dit, det är inte ditt fel att vikten inte rör sig! De ska hjälpa dig, inte stjälpa dig! Lycka till!

• Birgitta02

Bry dig inte om BVC. De ville att jag skulle banta min 4-månaders son! Han åt som en galning. Men så fort han började gå så rasade allt av honom och var efter det väldigt normalviktig :).
    Så länge inte ditt barn svälter, vilket få svenska barn gör, så behöver du inte vara orolig. Men det finns idioter överallt. Och inom vården, precis som i övriga samhället, finns besserwissrar som gärna pekar med hela handen och inte bryr sig om ifall de trampar på tår.

Njut av din baby!!!!!

• Snuttispluttis

Vikten ska inte vara en faktor som ska spela in när man bestämmer hur och när mat ska introduceras. Din bebis har rätt till sin egen kurva och så länge som hon är pigg, frisk, sover och kissar och bajsar okej och utvecklas hela tiden så tycker jag att du ska skita i vad vågen visar.

Det är en sån jäkla vikthets på bvc. Min trodde de att jag proppade i ersättning när hon plötsligt hoppade upp en kurva, men hon har alltid ätit mycket mindre än vad det står på förpackningen.

Om hon visar intresse för mat, tycker det är gott och magen funkar så är det ju så klart fritt fram att öka på smakportionerna. Min egna åsikt är att det är positivt om man märker att tänder är på gång också. Tänker att hennes kropp är redo för mat om den förbereder sig för att tugga.

Oavsett, du känner din bebis bäst. Gör vad som känns rätt för dig! Lycka till :)

• Santin

Känner så igen mig i din beskrivning av att BVC ger en ångest.

Har en tjej på 15 månader som när hon föddes var 46 cm lång och vägde 2525 gram. Sen dess har BVC tjatat och gnatat om hennes vikt. Som tur är har vi bytt nu och nu är det frid och fröjd. Så länge hon följer sina egna kurvor så är det bra och inget tjat mer.

Idag är hon 80 cm lång och väger 8400 ungefär.

Tips. Byt sköterska, följer dottern sina kurvor är allt bra. Är barnet glad och nöjd med tillvaron och annan utveckling är som den ska så sluta stressa. Barnet äter det hon vill.

Vill ni få i mer kalorier tillsätt smör och olja i maten.

Och sist men inte minst. Byt BVCsköterska!
    De ska inte stressa en och ge en ångest.

Lycka till!

• hurtänktedunu

Då kan jag säga att skit i BVC. Hon går ju upp i vikt om än sakta. Vår dotter föddes 39+1 och vägde 2880 g och var 48 cm lång. Precis som din med andra ord. hon vägde sedan på grund av krångel med amningen första dagarna 2582g. vid 4 månader var hon 60 cm precis som din och vägde 5,7 så bara 800g mer än din och mitt bvc har ALDRIG gnällt på hennes vikt. när hon sedan var 12 månader alltså 1 år så vägde hon 7720g och var 73 lång. En liten tjej helt enkelt redan från början. Enda rådet vi fick var sedan att ha i olja i hennes mat när hon började äta men inget annat. Hon fick börja äta när hon ville. Var ingen som sa något. jag skulle byta BVC faktiskt.

Nu är hon 18 månader och är ca 76 lång och väger strax över 8 kg. inget konstigt. Dom är så dumma som stressar upp i onödan.

• Santin

Glömde svara på en fråga. Min tös Äter fortfarande lite. Men hon älskar all mat, bara lite åt gången som sagt.

• Rosens

Tack för svaren hurrni! brukar vanligtvis inte nojja mig så mycket över saker och ting, brukar alltid tänka att allt löser sig. Men man blir smått förtvivlad när det gäller ens barn. Sen att det är första barnet och att man har noll koll gällande allt typ, gör inte saken lättare.

Men en sak har jag defenitivt lärt mig och det är att man känner sitt barn bäst och att alla barn är olika.

Ja min bvc sköterska är inte den vassaste kniven i lådan, något jag märkt mer än ofta ???? men hon går på föräldraledighet snart så får en ny, förhoppningsvis bättre ????????

• Mickan76

Byt BVC tycker jag, du ska verkligen inte behöva känna ångest och stress när du går dit.

• hurtänktedunu
    Rosens skrev 2015-12-01 23:03:15 följande:

Tack för svaren hurrni! brukar vanligtvis inte nojja mig så mycket över saker och ting, brukar alltid tänka att allt löser sig. Men man blir smått förtvivlad när det gäller ens barn. Sen att det är första barnet och att man har noll koll gällande allt typ, gör inte saken lättare.

Men en sak har jag defenitivt lärt mig och det är att man känner sitt barn bäst och att alla barn är olika.

Ja min bvc sköterska är inte den vassaste kniven i lådan, något jag märkt mer än ofta ???? men hon går på föräldraledighet snart så får en ny, förhoppningsvis bättre ????????

ja men det låter ju jättebra att du får en ny då. för du ska inte behöva bli orolig i onödan. dom är rätt bra på det kan jag intyga. Så ett djupt andetag och sen som du säger, du känner ditt barn bäst.
  • Sous

Har hon följt sin kurva tills nu och plötsligt hoppat nedåt? Är det bara vikten eller avviker hon från sin etablerade längdkurva också?

Det är inte bara att avfärda bvc i så fall även om det absolut inte är bra att de "varit på dig". Om hon följer sin egen kurva något sånär så håller jag med dig om att hon antagligen bara är liten, men om hon börjar avvika från den också så kan det ju vara ett tecken på att hon har svårt att tillgodogöra sig näring, och då måste man ju kolla upp det? I ett första steg vill de väl se om hon helt enkelt får i sig för lite kalorier, därav rådet om gröt, gissar jag.

• mammalovis

Jag vet inte om det är till någon nytta, men jag ger dig min tös kurva. Hon är född bf-4. Helammad bebis till 4 månader då vi började med smakportioner av gröt.

Födsel 2890 g och 50 cm
    2 dgr 2710 g
    1 mån 3458 g 53 cm
    2 mån 4272 g 56,2 cm
    3 mån 5066 g 59,5 cm
    4 mån 5478 g 62,2 cm
    5 mån 6450 g 63,3 cm
    6 mån 7490 g 66,3 cm

När hon var 4 år vägde hon 18,5 kg och var 104 cm lång. Jag tror det var vid 2 månader som vi fick en avvikande kurva och fick en extra kontroll 2 veckor senare. Då fick vi rådet om ersättning 1 gång per dag, men jag gav mig den på att intensivamma.

• Rosens
    Sous skrev 2015-12-02 16:24:42 följande:

Har hon följt sin kurva tills nu och plötsligt hoppat nedåt? Är det bara vikten eller avviker hon från sin etablerade längdkurva också?

Det är inte bara att avfärda bvc i så fall även om det absolut inte är bra att de "varit på dig". Om hon följer sin egen kurva något sånär så håller jag med dig om att hon antagligen bara är liten, men om hon börjar avvika från den också så kan det ju vara ett tecken på att hon har svårt att tillgodogöra sig näring, och då måste man ju kolla upp det? I ett första steg vill de väl se om hon helt enkelt får i sig för lite kalorier, därav rådet om gröt, gissar jag.

Jag har gått hos bvc 1 gång i veckan sedan hon föddes och nu 1 gång varannan vecka. Det har varit lite svajigt med viktkurvan,nån gång har hon legat lite lite över och nu börjar hon avvika och närma sig kurvan under. längden har hon hållt sig på samma kurva hela tiden och följer den.

Men som jag skrev är jag tacksam över att de är så pass nogranna men jag personligen känner att det kan vara till en överdrift och känner inte alls att de lyssnar på mig och att de ifrågasätter mig och hur jag matar, om jag är säker på att jag blandat ersättningen rätt osv.

Detta har pågått sedan dag ett och börjar liksom tröttna nu. För om de skulle vara oroliga att det är något fel antar jag att vi får träffa läkaren
  • Sous
    Rosens skrev 2015-12-02 23:41:36 följande:
    Jag har gått hos bvc 1 gång i veckan sedan hon föddes och nu 1 gång varannan vecka. Det har varit lite svajigt med viktkurvan,nån gång har hon legat lite lite över och nu börjar hon avvika och närma sig kurvan under. längden har hon hållt sig på samma kurva hela tiden och följer den.

Men som jag skrev är jag tacksam över att de är så pass nogranna men jag personligen känner att det kan vara till en överdrift och känner inte alls att de lyssnar på mig och att de ifrågasätter mig och hur jag matar, om jag är säker på att jag blandat ersättningen rätt osv.

Detta har pågått sedan dag ett och börjar liksom tröttna nu. För om de skulle vara oroliga att det är något fel antar jag att vi får träffa läkaren
    Så länge hon följer längdkurvan så skulle jag inte vara alltför orolig, som sagt. Viktkurvan kan skifta lite utan större problem. Har hon legat ungefär lika på vikt/längd dessutom? Dvs hon är proportionerligt liten?

Om de är sådär ifrågasättande skulle jag fråga rakt ut om en läkartid och säga att eftersom du ger henne mat så måste något annat vara problemet, om de nu är så övertygade om att hon borde vara större.
Svar på tråden 4månaders som avviker från viktkurvan