• Anonym (Okej mängd mat för katten?)

Kattis

Vi har en ny katt sen några månader. Hon är fem år och kom till oss från ett hem där de gamla ägarna inte orkade ta hand om henne längre. Då hade hon precis fött och ammat ungar och var rätt mager. Nu har hon börjat lägga på sig och ser friskare ut, men hon har jätteaptit och vill äta jämt! Är katter så?

Vi brukar ge en påse blötmat på morgonen och en på kvällen, och så står det torrfoder framme jämt. Är det en okej mängd mat? Kan inget om katter och detta googlade jag mig till.

• Svar på tråden Kattis
  • Jemp

Det beror ju på hur mycket torrfoder hon äter om det är rimligt eller inte. Och framförallt hullet. Har hon gått upp tillräckligt eller är hon fortfarande tunn? Håll koll så hon inte blir överviktig bara.
    Även våra har fri tillgång till torrfoder och får blötmat 2 ggr/dag. Jag tycker det är en smidig uppdelning och en av våra behöver ha mat framme konstant. Generellt säger man att blötmat är bättre då det innehåller mer vätska (katter är generellt dåliga på att dricka och får lätt njurproblem) och mer kött/mindre spannmål.

Det är lite olika ifall katter klarar av fri tillgång eller om de då äter för mycket. Då de inte ska vara utan mat för länge är det ju smidigt om det funkar.

• jenny99

Jag köper torrfoder light för att hålla deras vikt.Sen får mina katter blötmat minst 3 gånger om dagen.Blötmat är alltid bättre än torrfoder.Mina får äta torrfoder för de är duktiga på dricka vatten.

Svar på tråden Kattis