När ena föräldern talar illa om den andra
Hej!
Jag har ensam vårdnad om mitt barn som är fem år gammalt. Hon har sedan en tid tillbaka umgänge med andra föräldern en natt varannan vecka. När barnet kommit tillbaka efter detta de tre senaste gångerna har det varit något nytt som den andra föräldern sagt till barnet. Att jag är en idiot, att jag bara ljuger osv. Nu senast var det att jag kommer älska mitt andra barn mer än henne. På riktigt? Jag och min sambo väntar barn och det sista jag vill är att hon inte ska kunna känna glädje för att få ett syskon eller inte kunna känna trygghet i sin relation till oss.
Jag har även märkt de senaste gångerna att barnet är annorlunda efter umgänget. Blir arg jättelätt och säger elaka saker, vill inte säga att hon älskar mig, är undvikande. Nu går första veckan efter umgänge till att bara stabilisera allt, och andra veckan är hon sig själv igen, kärleksfull och trygg. Men det märks ju att hon mår dåligt av detta och jag mår också dåligt. Det är svårt att veta hur jag ska bemöta det hon säger då jag inte vill skada henne genom att tala illa om den andra föräldern, oavsett om det är sant eller ej.
Hon har även sagt att "mamma, jag vill inte säga till pappa att jag tycker om dig för han gör inte det". Mitt hjärta krossas av att hon måste känna så.
Kan även säga att det inte går att tala med honom då jag har ensam vårdnad pga samarbetsproblem och han misshandlade mig psykiskt när vi var tillsammans vilket tagit lång tid att återhämta mig från.
Vad kan jag göra för att förbättra situationen? Någon som varit med om något liknande?