Barnkalas: Varför gör folk så här?
Har barn i förskole- och yngre skolåldern och det är alltså mycket kalas. Två saker gör mig så vansinnigt konfunderad så jag måste bara fråga.
1. Svar, i sista minuten, sent eller inte alls! Vi bjöd in till dotterns kalas och av 9 inbjudna har TRE svarat hittills, sista svarsdag var tydligt angiven till idag. Jag är uppfostrad att man självklart svarar så fort man vet och inte väntar till sista dag. Vet man inte ganska omgående när man får en inbjudan om ens barn är hemma en lördag två veckor senare? Vad väntar man på? Risken med att vänta med att svara är ju också att man glömmer bort att svara...
2. Hur kan man inte bry sig om vilka eller hur många som kommer på ett kalas? Sonen blev nyligen bjuden på ett kalas och det stod vare sig kontaktuppgifter eller svarsdag. Hur förbereder man ett kalas om man inte har en aning om ifall någon kommer? Förbereder man då fika och ev godispåsar och lekar som om alla ska komma och står sen där med allt över om 3/4 inte kommer? Man läser ju också i media då och då om kalas där ingen alls kommit, hur bra blir det för födelsedagsbarnet? Om man begär svar några dagar/en vecka innan så hinner man ju agera om många tackar nej.
De här frågorna är alltså två helt olika men är sånt som förbluffar mig i föräldrarollen.