• Anonym (MJ)

Adressändring för barn

Hej!

Såhär är det, jag ska flytta, till en annan lägenhet i samma kommun bara närmre barnens skola/dagis. Barnens pappa vill inte skriva på adressändringen för detta då han vill ha barnen skrivna hos sig ( känslomässigt)

Antar då att det kommer bli en utredning om detta och jag undrar hur går den tillväga, vad går de på och kommer barnen stå skriva på min gamla adress under tiden utredningen hålls på?

Tacksam för svar

/MJ

• Svar på tråden Adressändring för barn
  • Anonym (Mom)

Varför är det så viktigt för dig att ha barnen inskrivna hos dig?

• Anonym (MJ)

Mest handlar det väl även för mig om det känslomässiga. Men lite också för att det är jag som betalar för barnen, försäkringar, dagis osv för han inte vill betala. Jag som köper så gott som alla kläder osv till dem.

Kanske låter dumt för er men ja

• Anonym (asa)

Vad ni föräldrar vill spelar ingen roll. Enligt lagen ska barnen vara folkbokförda där de bor. Om barnen bor växelvis ska de vara folkbokförda där de bor mest. Bor de lika mycket hos er båda kommer skattemyndigheten folkbokförda dem hos den föräldern som bor närmast skolan/förskolan.

Barnen bör ju i vilket fall inte vara folkbokförda på en adress de rent fysiskt flyttat ifrån. Så om du är en ansvarsfull förälder skickar du in papper på adressändring för barnen även om du inte kan enas med pappan. Vid avsaknad av underskrift från båda vårdnadshavarna kommer skattemyndigheten då att starta en utredning om var barnen ska vara folkbokförda. Du behöver med andra ord inte ta bråket med pappan.

• Anonym (MJ)

De bor hos oss VV någon dag mer hos mig i månaden och det är jag som kommer bo närmast både skolan/dagis.

Papprena är inskickade blev lite fundersam hur "utredningen" går till osv men då har jag lite koll hur det kan gå till och får helt enkelt bara vänta tills något är beslutat

• cupcakemom

Mitt ex ville först inte skriva på pappren för flytt och då flyttade jag ändå var 1 km för han hade fått nån idiotiskt idé om att jag skulle ta barnen och sticka... Jag behövde ha dom skriven hos mig för att få bostadsbidrag han bodde kvar i huset och skulle ändå inte få nått. Han hade kollat med jurist och i det fallet hade dom inte dömt till mig fördel trots att jag bodde närmare skolan för att han bodde kvar i det gemensamma hemmet och det väger tyngre...

Men i mitt fall så fick han inte halva barnbidraget om han inte lät ett av barnen vara skriven hos mig...

• Anonym (Dallas)
    cupcakemom skrev 2016-01-27 19:52:15 följande:

Mitt ex ville först inte skriva på pappren för flytt och då flyttade jag ändå var 1 km för han hade fått nån idiotiskt idé om att jag skulle ta barnen och sticka... Jag behövde ha dom skriven hos mig för att få bostadsbidrag han bodde kvar i huset och skulle ändå inte få nått. Han hade kollat med jurist och i det fallet hade dom inte dömt till mig fördel trots att jag bodde närmare skolan för att han bodde kvar i det gemensamma hemmet och det väger tyngre...

Men i mitt fall så fick han inte halva barnbidraget om han inte lät ett av barnen vara skriven hos mig...

Vadå inte fick halva barnbidraget? Du har absolut inget att säga till om det vid delad vårdnad. Dåligt av pappan dock att inte skicka in papprena till fk. Hade han bara ringt ett samtal hade du inte kunnat utpressning honom. Värdelöst gjort som mamma.
  • cupcakemom
    Anonym (Dallas) skrev 2016-01-28 14:51:07 följande:

Vadå inte fick halva barnbidraget? Du har absolut inget att säga till om det vid delad vårdnad. Dåligt av pappan dock att inte skicka in papprena till fk. Hade han bara ringt ett samtal hade du inte kunnat utpressning honom. Värdelöst gjort som mamma.

Barnbidraget kommer automatiskt till mamman och då var jag tvungen att godkänna att han fick halva inte som nu att det räcker att ena föräldern begär halva... Och nej jag ser inget fel.. Ska han utpressa mig så ger jag tillbaka... Hade han skött sig och inte snackat skit och vägrat låta barnen flytta 1 km utan tjafs så hade jag inte ens diskuterat barnbidraget utan skrivit på direkt..
  • Anonym (Dallas)
    cupcakemom skrev 2016-01-28 15:15:59 följande:

Barnbidraget kommer automatiskt till mamman och då var jag tvungen att godkänna att han fick halva inte som nu att det räcker att ena föräldern begär halva... Och nej jag ser inget fel.. Ska han utpressa mig så ger jag tillbaka... Hade han skött sig och inte snackat skit och vägrat låta barnen flytta 1 km utan tjafs så hade jag inte ens diskuterat barnbidraget utan skrivit på direkt..

Jojo. Vem var det som gick? Ett gemensamt beslut?
  • Anonym (asa)
    Anonym (Dallas) skrev 2016-01-28 15:30:48 följande:

Varför låter inte pappan barnen vara folkbokförda hos mamman så att hon kan få bostadsbidrag? Rätt ruttet med tanke på att han själv inte är berättigad till bostadsbidrag. Missunnar han mamman och sina egna barn bättre ekonomisk standard? Egoistiskt och ruttet.
  • cupcakemom
    Anonym (Dallas) skrev 2016-01-28 15:30:48 följande:

Det var han som ville skiljas men när han såg att jag mådde bättre och trivas med livet som ensamstående började han tjafsa om småsaker... Det gick över när jag satte ner foten och sa ifrån på skarpen och nu (3 år senare) har vi en bra kontakt.... Han är en bra pappa och även en bra människa men jag låter mig inte trampas på....
  • cupcakemom
    Anonym (asa) skrev 2016-01-28 16:09:38 följande:

Varför låter inte pappan barnen vara folkbokförda hos mamman så att hon kan få bostadsbidrag? Rätt ruttet med tanke på att han själv inte är berättigad till bostadsbidrag. Missunnar han mamman och sina egna barn bättre ekonomisk standard? Egoistiskt och ruttet.

Ja det kändes trist då det är stor skillnad om man har barnen skriven hos sig... Det började bra ingen ovänskap mellan oss men när han märkte att jag mådde bra, bättre än honom som ensamstående började han snacka skit och tjafsa om sådana här saker... Tack och lov gick det över
  • Anonym (Dallas)

Ja om det var hans beslut att skiljas kan jag tycka att det var väldigt konstigt gjort av han. Annars kanske förstå att folk sättet käppar i hjulen efter att ha blivit lämnade...

• ungbrunett

Är barnen redan skrivna hos dig så är det väl allt som talar för att barnen ska fortsätta vara skrivna hos dig, speciellt om boendet är i samma omfattning osv.

• Brumma
    cupcakemom skrev 2016-01-28 15:15:59 följande:

För var det så. Som tur är så är lagen ändrad. Vilket innebär att om pappan har barnen boende vv så behöver hsn bara anmäla att han vill ha halva barnbidraget. Mamman behöver inte ge sitt samtycke.
Svar på tråden Adressändring för barn