• race

Varför måste homosexuella "komma ut ur garderoben"?

Jag har funderat på det här ett tag nu. De flesta heterosexuella berättar inte för sina föräldrar om sin läggning, utan presenterar sin partner för sina föräldrar när det är seriöst. Men de flesta homosexuella (och ibland bisexuella) verkar ha ett samtal med sina föräldrar och andra i sin omgivning om din läggning långt innan de har en seriös partner. Varför är det så? Är föräldrarna fortfarande så bundna vid normer att det behövs? Kan de inte bara presentera sin partner och så får föräldrarna dra slutsatser om deras läggning själva?

För mig är det lika naturligt att vara heterosexuell som homosexuell och jag förstår inte varför barnen måste ha ett samtal om deras läggning? Självklart får mina framtida barn prata om sin läggning om de vill det, men jag kommer inte förutsätta att de har en viss läggning från början, och kommer absolut inte vänta mig sådana samtal.

• Svar på tråden Varför måste homosexuella "komma ut ur garderoben"?
  • BuoBä

Det har med att att göra med att hetro är norm skulle jag tro, men ja, det är ett ganska fånigt fenomen egentligen. Men det finns ju föräldrar som reagerar väldigt negativt, tyvärr, och då kanske man vill förvarna innan man drar in någon utomstående...

Det löjligaste tycker jag är kändisar som "alla" vet är gay och som kanske haft ett förhållande i massa år som inte direkt har varit hemligt, men som ändå förväntas "komma ut" offentligt. Jag tänker tex på Jodie Foster.

• race
    BuoBä skrev 2015-11-27 19:09:11 följande:

Det har med att att göra med att hetro är norm skulle jag tro, men ja, det är ett ganska fånigt fenomen egentligen. Men det finns ju föräldrar som reagerar väldigt negativt, tyvärr, och då kanske man vill förvarna innan man drar in någon utomstående...

Det löjligaste tycker jag är kändisar som "alla" vet är gay och som kanske haft ett förhållande i massa år som inte direkt har varit hemligt, men som ändå förväntas "komma ut" offentligt. Jag tänker tex på Jodie Foster.

Ja, det är fånigt.

Jag hoppas att samhället ändras och att folk förstår att läggning inte spelar någon roll. Men det här är nog också en generationsfråga? Jag hörde några femtiotalister säga att homosexuella inte bör få gifta sig av traditionella skäl, och jag fattade ingenting.Men saken är den att jag har tänkt att ytterst få är negativa till homosexualitet, men jag har nog fel. Det kanske är många som är positiva till det officiellt, men reagerar annorlunda om det kommer nära inpå.
  • Aniiee

Precis som Bu och Bä skriver så handlar det om förväntningar från samhället och familjen. "Alla" är hetero, därför är det inte konstigt att en tjej släpar hem en kille eller en kille släpar hem en tjej, och säger: "Morsan, här är min lööööver". Men om en tjej släpar hem en tjej så lyfter morsan på ögonbrynen och när en kille släpar hem en kille så är det risk att det blir ren rabalder.

DÄRFÖR kommer homosexuella (och andra sexuella än hetero) ut genom ett mer eller mindre allvarligt samtal med sina närstående. 

Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Anonym (-)
    race skrev 2015-11-27 19:20:09 följande:
    Ja, det är fånigt. Jag hoppas att samhället ändras och att folk förstår att läggning inte spelar någon roll. Men det här är nog också en generationsfråga? Jag hörde några femtiotalister säga att homosexuella inte bör få gifta sig av traditionella skäl, och jag fattade ingenting.Men saken är den att jag har tänkt att ytterst få är negativa till homosexualitet, men jag har nog fel. Det kanske är många som är positiva till det officiellt, men reagerar annorlunda om det kommer nära inpå.

Det handlar nog inte bara om vad som accepteras, utan också om vad andra tror om en. Om de flesta går runt och antar att man är hetero, helt enkelt för att det är vanligt att folk är det, så kanske man känner ett behov av att hojta till och tala om att så inte är fallet.
  • race
    Anonym (-) skrev 2015-11-27 19:47:31 följande:

Det handlar nog inte bara om vad som accepteras, utan också om vad andra tror om en. Om de flesta går runt och antar att man är hetero, helt enkelt för att det är vanligt att folk är det, så kanske man känner ett behov av att hojta till och tala om att så inte är fallet.
    Det är sant.
  • race
    Aniiee skrev 2015-11-27 19:36:44 följande:

Precis som Bu och Bä skriver så handlar det om förväntningar från samhället och familjen. "Alla" är hetero, därför är det inte konstigt att en tjej släpar hem en kille eller en kille släpar hem en tjej, och säger: "Morsan, här är min lööööver". Men om en tjej släpar hem en tjej så lyfter morsan på ögonbrynen och när en kille släpar hem en kille så är det risk att det blir ren rabalder.

DÄRFÖR kommer homosexuella (och andra sexuella än hetero) ut genom ett mer eller mindre allvarligt samtal med sina närstående. 

Glömde nämna de andra läggningarna. Men kan man inte ändra samhället så att inget förväntas? Varför måste man förväntas vara heterosexuell bara för att majoriteten är det?
  • Aniiee
    race skrev 2015-11-27 20:42:19 följande:
    Glömde nämna de andra läggningarna. Men kan man inte ändra samhället så att inget förväntas? Varför måste man förväntas vara heterosexuell bara för att majoriteten är det?
    Alltså, mänskliga psyket plus mellanstadielogik+sannolikhetslära är svårt att göra något åt. Det är faktiskt så enkelt att människor älskar mönster, och lär sig av mönster och håller sig till mönster. Det är så vi överlevt som art i hundratusentals år. Det är ingen skillnad mellan "jag har ätit de här bären 90 gånger utan att bli förgiftad, så det är sannolikt att jag inte blir förgiftad den 91 gången heller" och "de senaste 90 personerna jag träffat var heterosexuella, det är sannolikt att den 91 också är det". Same shit, different situations. 

Sen är vårt samhälle inte optimalt när det gäller bemötandet av andra sexualiteter än hetero. Jag skyller på monoteistiska religioner här. På allvar. Det verkar som att monoteistiska religioner har någon slags knee-jerk-reaktion på detta som inte polyteistiska religioner har eller någonsin har haft. 
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • BuoBä
    race skrev 2015-11-27 20:42:19 följande:

Det håller väl på att ändras. På ett sätt kan man se det som att utvecklingen de senaste 20 åren har gått snabbt, det finns förebilder och det är inte längre en jättegrej att vara något annat än hetero. Å andra sidan finns det som sagt fortfarande människor som reagerar väldigt negativt, så det finns jobb kvar innan det anses helt neutralt och oviktigt vem man blir kär i.
Svar på tråden Varför måste homosexuella "komma ut ur garderoben"?