• Mikant

Slits mellan jobb och barn.

Hur gör ni?

Snälla hjälp mig se saken ur olika perspektiv så jag kan hitta en lösning!

Jag jobbar heltid och min 7-åring är i skola/fritids mellan 7.30 och 17.

Många jag har pratat med tycker att det är helt normala tider men för mig är det helt outhärdligt.

Pojken är helt slut och jag mår skit.

Det är bara han å jag och vi är alltid tillsammans. Har inte jobbat på två år så att gå från skola/fritids 5-6 timmar per dag till 9,5 timmar per dag är en väldigt stor förändring för oss.

Jag har möjlighet att gå ner i tid men då känner jag att jag sviker, eller retar upp, mina kollegor. Vi har mycket att göra på jobbet och jag gillar mitt jobb.

Vill gärna gå ner till 85% men vågar inte.

Funderar på barnflicka som lämnar och hämtar några gånger i veckan men har ingen erfarenhet av detta så vet inte hur jag ska göra med det.

Det känns som att jag slits mellan jobb och barn och jag vill prioritera barnet men känner ansvar mot jobb och kollegor.

Pojken är helt slut och jag vill att hans liv ska handla om mer än fritids.

För oss är det bara upp, skola, hem, käka, läxor, sova och så vidare. Känns som ett liv utan mening.

Hur gör ni eller hur skulle ni gjort?

Barn eller jobb?

Helst båda i någon okej kombination.

• Svar på tråden Slits mellan jobb och barn.
  • Annelie 76

Den enda du är oumbärlig för är din son. På jobbet är du helt utbytbar och om du skulle försvinna skulle de knappt sakna dig. För din son däremot är du hela världen. Vilket kommer du ångra mest på din dödsbädd, att du arbetade för lite eller att du umgicks med din son för lite?

• Mikant

Tack för svar!

Det är precis så jag känner men det är någon rädsla inom mig som säger att jag gör fel om jag går ner i tid. Lite skamset och rädd för att det blir surt på jobbet men det kan jag faktiskt leva med.

Fy vad jobbigt det är.. Kanske bra om jag faktiskt står upp för mig själv och mitt barn och så får det bära eller brista.

Kanske handlar rädslan om att jag är rädd för att bli uppsagd om jag går ner i tid. Har provanställning och det sägs att "det som inte framkommer på intervjun visar sig under provanställningen" och att gå ner i tid framkom ju inte på intervjun. Det är först nu, efter några veckor, som jag märker att hela situationen hemma blir ohållbar med heltidsjobb för min del.

• Fru Ve

Ett råd är ju att inte gå ner i tid under provanställningen om du tror att det tas emot negativt av jobbet. Finns ju en risk att du blir uppsagd, de behöver inte ens motivera varför. Däremot förstår jag om du inte står ut i längden. Jag har nyligen "downshiftat" själv för att inte behöva ha barnen så många långa dagar på fsk och fritids. Att barnen ska gå till 17 varje dag är något jag aldrig skulle välja om jag inte var absolut tvungen. Känns helt omänskligt och oförenligt med att känna sig stressfri både för barnen och mig. Jag tycker du ska vänta ut provanställningen och sen gå ner i tid. Du får aldrig tillbaka tiden med din son men hinner jobba då han blir större.

• Fru Ve
    RockingSkåne skrev 2015-11-27 12:57:08 följande:

Så har vi väl alla det som jobbar. tyvärr!

Ja det är nog vanligt men många kan välja en annan lösning också.
  • Mikant

Hej och tack för alla kloka svar.

Första tanken var att gå ner i tid direkt men inser nu jag att det är bäst att vänta ut provaställningen! Känns tungt men får se framåt.

Alltid bra att få höra andras tankar.

:)

Tack

• Harmagedon
    Mikant skrev 2015-11-27 22:30:48 följande:

Hej och tack för alla kloka svar.

Första tanken var att gå ner i tid direkt men inser nu jag att det är bäst att vänta ut provaställningen! Känns tungt men får se framåt.

Alltid bra att få höra andras tankar.

:)

Tack

Vänta till provanställningen är över med att gå ner i tid. Ta då upp en diskussion om hur du skulle vilja förlägga din arbetstid och vad som funkar för arbetsgivaren.

Men en barnflicka kan väl vara en bra lösning under tiden? Har du flextid? I så fall kan du ju jobba extra länge på tex måndagen o låta en barnflicka köra hela kvällsrutinen. Så kan du korta ner övriga dagar lite.
  • Mikant

Hej!

Nej, tyvärr har jag inte flex.

Ska träffa en barnflicka på söndag och se hur det känns.
    Det är lite nervöst men tänker som du att det är en bra lösning under tiden.

Hon kan isåfall ta två morgonrutiner per vecka och hämta tidigare två gånger i veckan så pojken slipper så långa dagar. Inte ultimat men en bra lösning tills läget är mer stablt.

• Nukkumatti

Efter att barnet fyllt 8 (eller om det är det året som barnet fyller 8) så har du ingen rätt att jobba deltid längre. Jag skulle föreslå istället att du sätter dig med din närmaste chef och förklarar läget. Säg att du och din son inte mår riktigt bra och ställ en öppen fråga - finns det möjlighet på något sätt att jobba deltid, som skulle funka. Säg att du trivs och vill ställa upp och skulle vara tacksam om ni kunde tillsammans fundera på möjligheterna. De flesta chefer uppskattat ärlighet och vill dessutom att de anställda ska må bra!

Svar på tråden Slits mellan jobb och barn.