• Anonym (Malin)

Varför kalla sig bonusmamma?

Har funderat på varför man måste kalla sig bonusmamma, och många gör det ganska tidigt i ett förhållande.

Har en vän som är särbo, de båda har barn på sina håll. Förstått det som att de inte umgås extremt mkt med barnen men min vän kallar sig i statusar och inlägg för bonusmamma.

Jag är själv särbo sen 3 år, vi bor iof inte i samma stad och umgås inte så ofta med våra barn men tänker att jag skulle ha svårt att skriva i mina profiler och statusar att jag är en bonusmamma.. Jag är mamma till mina barn och min särbos barn har ju sin mamma. Kan man inte bara vara Malin för de barnen då? Varför måste man bli någon slags mamma eller pappa när barnen redan har det?

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Varför kalla sig bonusmamma?
  • Anonym (Thea)

Nej jag kallar mig inte bonusmamma jag är deras pappas sambo och en annan vuxen i deras liv... Dom har en mamma och den platsen varken vill eller ska jag ta.... Jag är jag...Dom är min sambos barn...

• Anonym (Malin)
    Anonym (Thea) skrev 2015-11-26 16:25:55 följande:

Nej jag kallar mig inte bonusmamma jag är deras pappas sambo och en annan vuxen i deras liv... Dom har en mamma och den platsen varken vill eller ska jag ta.... Jag är jag...Dom är min sambos barn...

Ja precis..så tänker jag med.
  • Anonym (Bonusdotter)

Jag har en bonusmamma. Min far träffade henne när jag var vuxen, så hon har inte varit en "förälder" åt mig. Ändå känns det helt naturligt att hon är min bonusmamma.

Jag har en nära relation till min mamma, inget ändras för att man får en bonusmamma.

Jag har även en bonuspappa sedan jag var liten. Inget konstigt alls.

Så glad över min underbara familj och släkt.

Min rädsla är att mista någon, tillökning är bara uppskattat.

• Fjäril kär

varför? För att man är välkommen i familjen som just det. 

Jag har varit bonusmamma i familjen i snart 12 år och jag har själv barn som har bonusmammor i sitt liv.  Alla är vi fantastiskt glada över att vi alla VILL kalla oss BONUSmamma.

Sen för att just JAG använder mig av den titeln betyder ju inte att jag utmärker mig själv som någon särskild utan det är enkelt att beskriva familjesituationen för utomstående och för att jag tycker det är ett privillegium att få vara det i denna fantastiska familj. 
    Mina bonusbarn är fantastiska och för mig är dom just bonus i mitt liv. 

Att man sen använder titeln fast man är särbos är väl upp till var och en anser jag, det handlar väl kanske om att man har förmånen att få ha barn i ens liv som faktiskt gillar en för den man är och uppskattar en partner till sin förälder. 

• Anonym (Bonusdotter)
    Fjäril kär skrev 2015-11-26 18:04:06 följande:

Jag har varit bonusmamma i familjen i snart 12 år och jag har själv barn som har bonusmammor i sitt liv.  Alla är vi fantastiskt glada över att vi alla VILL kalla oss BONUSmamma.

Sen för att just JAG använder mig av den titeln betyder ju inte att jag utmärker mig själv som någon särskild utan det är enkelt att beskriva familjesituationen för utomstående och för att jag tycker det är ett privillegium att få vara det i denna fantastiska familj. 

Att man sen använder titeln fast man är särbos är väl upp till var och en anser jag, det handlar väl kanske om att man har förmånen att få ha barn i ens liv som faktiskt gillar en för den man är och uppskattar en partner till sin förälder. 

• Anonym (:/)

För att en mamma och pappa är det bästa ett barn kan ha och får dom då en till av det så är det just en BONUS! Fler vuxna i barnets liv som (förhoppningsvis) bryr sig om barnets väl o ve

• terfje

Jag är bonusmamma för att min bonusdotter väljer att kalla mig det. Oftast i statusar skriver jag att jag och bonus har varit iväg på något inte att jag kallar mig för det där.

• Anonym (Bara mamma)

Kanske just därför att man vill vara bonusmamma,eller dom många kallar sin partners barn bonusbarn?

• BioBonus
    Fjäril kär skrev 2015-11-26 18:04:06 följande:

• Orcha

Jag har ju barn som inte är mina men som förgyller min vardag, bonus.

För dem är jag en extraförälder som inte snor någons plats utan bara är, bonus.

Hence bonusmamma/pappa-uttrycket.
    Inte en vuxen vem som helst utan en bonusförälder utöver sina egna.

Allt har en mening och korven den har två. Eller är det ändor? Jo ändor menar jag nog.
Svar på tråden Varför kalla sig bonusmamma?