Hur hantera när pojkvännens bästa tjejkompis är gränslös?
Min pojkvän har en nära tjejkompis som han pratar med i princip dagligen och träffar varje vecka. De har många gemensamma intressen och söker stöd från varandra i det mesta. Själva menar de sig ha en syskonrelation. Jag har uppmuntrat deras vänskap sedan jag och min pojkvän blev ett par för två år sen. Tjejkompisen är trevlig, men jag upplever henne nästan som överdrivet inställsam åt det manipulativa hållet. Hur som har jag inget särskilt emot faktumet att de har en nära relation, problemet handlar snarare om att jag blir tredje hjulet när vi alla ses, oavsett om det är på en fest, större tillställning eller bara vi tre som hänger. Som exempel om vi bjuder hem på middag eller till midsommarfirande t ex, då tar hon över och vill vara med och hålla i det hela, och det slutar i princip med att hon och min pojkvän står som värdpar istället för han och jag. Hon framställer det hela som att hon vill vara hjälpsam men ger sig inte när jag säger att vi klarar oss utan hennes hjälp. Vid bordsplaceringar har hon satt min pojkvän bredvid sig och mig flera platser bort. I andra sammanhang när vi varit iväg och rest t ex och jag och min pojkvän pratar om att vi vill göra olika saker avbryter hon och säger att då kan hon och han göra det ena och jag ensam göra det andra. Jag blir helt galen på detta men vet inte om jag överreagerar och kanske just för att hon är tjej. Vet heller inte hur jag ska påtala min frustration utan att framstå som en svartsjuk flickvän eller om/hur jag borde vara den som markerar och sätter gränser för henne. Hoppas någon har kloka tankar om hur jag ska hantera detta.