• Borka

Ny åtstramning av migrationen

Idag presenterade statsministern en rad åtgärder för att minska antalet asylsökande i Sverige:

live.gp.se/Event/Regerings-PK_migrationsfragor

www.dn.se/nyheter/politik/sverige-anpassar-migrationspolitiken-till-eus-lagstaniva/

Skälet uppges vara att inflödet av flyktingar nått en sådan nivå att landet inte längre klarar av det.

Vad har ni för tankar om detta ikväll?

Åsa Romson, miljöpartist och anhängare av fri invandring, grät vid presskonferensen.
    Om Jimmy Åkesson, sverigedemokrat och invandringsfientlig, gråter vet jag inte.

Borka rövar bort dina fötter
  • Svar på tråden Ny åtstramning av migrationen
  • Bibbidi

Det som jag inte förstår är det här "Tillfälliga uppehållstillstånd blir regel för alla asylsökande, utom kvotflyktingar" - skulle någon kunna förklara? Varför ska de få tillfälliga uppehållstillstånd för? 

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Fjonken
    Bibbidi skrev 2015-11-24 16:37:57 följande:

Det som jag inte förstår är det här "Tillfälliga uppehållstillstånd blir regel för alla asylsökande, utom kvotflyktingar" - skulle någon kunna förklara? Varför ska de få tillfälliga uppehållstillstånd för? 

Ja, de borde skickas tillbaka allihop eftersom de bevisligen tagit sig in i Sverige mot gällande regler. Antingen är man kvotflykting eller så är man inte flykting alls.
  • Bibbidi
    Fjonken skrev 2015-11-24 16:58:42 följande:
    Ja, de borde skickas tillbaka allihop eftersom de bevisligen tagit sig in i Sverige mot gällande regler. Antingen är man kvotflykting eller så är man inte flykting alls.
    Jag vet inte riktigt vad det är du svarar "ja" på då jag bara frågade varför de som inte är kvotflyktingar ska få tillfälligt uppehållstillstånd. Jag förstår inte varför och frågade alltså om det. Jag har inte skrivit någonting annat. Kanske var otydlig? 

Vill fortfarande få svar på det då jag inte förstår så om någon vänlig själ här inne kan ta sig tid att förklara vad de menade med det så blir jag tacksam. :) 
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • WorldOnFire
    Bibbidi skrev 2015-11-24 16:37:57 följande:

Rimligen därför att det inte är realistiskt att alla flyktingar som nu kommer hit och söker asyl ska förbli i Sverige längre än nödvändigt. Man vill ha möjligheten att deportera dessa efter tre år när uppehållstillståndet går ut. Även om det kanske inte är jättetroligt att t ex Syrienkonflikten är löst vid det laget är det väl inte helt orealistiskt heller nu när kavalleriet (dvs ryssarna, jänkarna mm) är inkallade och att det då finns möjlighet för många av de flyktingar som kommer därifrån att återvända eller alternativt, omlokaliseras till ett annat EU land.

Så tolkar jag det beslutet iallafall, om det är så man tänker från regeringens sida eller inte kan jag inte svara på.
  • MonkeyBusiness

Bra med skärpta krav och inte en dag för sent.
    Romsåsen lipar och Sjöstedt säger dramatiskt att nu har Sverige släckt lyset (på fyren,som "flyktingarna" strävat mot).

Bra med medicinsk åldersbestämning på "barnen" som ofta ser väl skäggprydda ut, de små liven.
    Bra med skärpta försörjningskrav vid anhöriginvandring.

Själv är jag för betydligt mer strikta regler, a´la SD men det är ju en annan fråga.

Ändå är det ett stort steg för miljö- och sosseröran.

• Världsmedborgare

Känns rätt och en lagom upptrappning, men saknar uttalanden som riktar sig mer kraftfullt mot länder i EU som smitit undan sitt ansvar.
    Nu kommer väl Sveriges agerande att sätta fokus på dom ändå, och beslutar EU att det bidrag som Sverige kommer att få genom sitt stora flyktingmottagande, att det blir tillräckligt stort för att tydligt markera mot länder, som vägrar bidra vid kriser, kommer att få betala iaf, då är jag nöjd. 

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • MonkeyBusiness
    Världsmedborgare skrev 2015-11-24 19:31:34 följande:

Känns rätt och en lagom upptrappning, men saknar uttalanden som riktar sig mer kraftfullt mot länder i EU som smitit undan sitt ansvar.
    Nu kommer väl Sveriges agerande att sätta fokus på dom ändå, och beslutar EU att det bidrag som Sverige kommer att få genom sitt stora flyktingmottagande, att det blir tillräckligt stort för att tydligt markera mot länder, som vägrar bidra vid kriser, kommer att få betala iaf, då är jag nöjd. 

Ja, det ska bli spännande att följa detta!
    Jag erkänner villigt att jag är mäkta förvånad.

Tycker dock att MP borde kliva av när det är så besvärligt att vice statsministern kämpar med gråten vid tillkännagivandet av besluten.
  • Okryssad

Regeringen föreslår hårdare asylregler

Det kommer att bli svårare för ensamkommande barn att få stanna i Sverige och anhöriginvandringen kommer i praktiken att mer eller mindre försvinna. Idag kallade regeringen till presskonferens ännu en gång för att berätta om hur flyktingsituationen i Sverige ska hanteras. Socialdemokraterna och Miljöpartiet är överens om nya förslag. Hör Ekots inrikespolitiske kommentator, Tomas Ramberg, och lite senare Alice Teodorescu, politisk chefredaktör på Göteborgsposten och Lisa Pelling, ledarskribent på Dagens Arena i en debatt om förslaget.
    t.sr.se/1PXhEi0
    Ekot fortsatte 18:15.

Lisa Pelling har varit politisk sakkunnig åt den tidigare migrationsministern Jan O Karlsson, nu kan vi se resultatet när vänstern smyger sig in. Hon har även doktorerat i statsvetenskap inom migration, som kom fram till att de erkända som kan räkna har fel.
    Nu hänvisade hon till dels frivilliga, men det håller inte länge. Dels bara tal om Syrier fast 70% inte är Syrier. Dels att sysselsättningsnivån har varit hög, självförsörjande skattebetalare utan bidrag verkar de inte ha lärt sig. Dagens Arena är en nät-tidning.

Romson var gråtfärdig om vad de ställt till med under 10 års tid.
    Alice var klok som vanligt.
    Sjöstedt hade inga förslag.
    SD sa som det var att det handlar om migranter och är deras politik.
    Bolund att det behövs hundratals nya klasser, vi måste se till att vård och omsorg fungerar.
    Stort nederlag för MP och V är handfallna som skyller på andra länder.
    Men hur snabbt kan en ?tillfällig lag? dras igenom?

• Borka
    "Det svenska mottagningssystemet står inför stora utmaningar men flyktingarna står inför en katastrof. Det är viktigt att ha den skillnaden klar för sig. Flyr man från krigets Syrien så är kanske ett tält i Skåne betydligt bättre" - Jonas Sjöstedts kommentar när reportern påpekar att kommuner och myndigheter skriker om att de inte klarar av situationen.

www.dn.se/nyheter/politik/jonas-sjostedt-sverige-har-varit-ett-ljus-i-flyktingmorkret/

Ja du, Jonas... 
    Borka rövar bort dina fötter
  • Moderno
    Världsmedborgare skrev 2015-11-24 19:31:34 följande:

Håller inte med. Det fungerar inte att ha ett partnerskap där en partner slösar och sedan begär att andra ska ställa upp och betala. Hade Sverige haft exakt samma regelverk som övriga europa, men att människor trots det hade valt att komma hit, hade saken varit en annan.

Då hade det varit rätt för övriga EU att ställa upp, precis som vi bör ställa upp ekonomiskt och framförallt med resurser för Grekland och andra gränsländer.

Angående de nya reglerna är det nu viktigt att de snabbt genomförs. I övrigt tycker jag S känns som ett mycket mer verklighetsnära parti numera och det är jag glad för.
  • Bibbidi
    WorldOnFire skrev 2015-11-24 18:26:28 följande:
    Rimligen därför att det inte är realistiskt att alla flyktingar som nu kommer hit och söker asyl ska förbli i Sverige längre än nödvändigt. Man vill ha möjligheten att deportera dessa efter tre år när uppehållstillståndet går ut. Även om det kanske inte är jättetroligt att t ex Syrienkonflikten är löst vid det laget är det väl inte helt orealistiskt heller nu när kavalleriet (dvs ryssarna, jänkarna mm) är inkallade och att det då finns möjlighet för många av de flyktingar som kommer därifrån att återvända eller alternativt, omlokaliseras till ett annat EU land.

Så tolkar jag det beslutet iallafall, om det är så man tänker från regeringens sida eller inte kan jag inte svara på.
    Jaha okej då förstår jag.
    Tack.
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • EnGladPingvin

Jag tror tyvärr åtgärderna kommer få begränsad effekt. De som redan bestämt sig att de vill hit då Sverige har ett bra rykte eller man har släkt och vänner här kommer göra vad de kan för att ta sig hit. När de väl är här kommer inte tillfälliga uppehållstillstånd göra skillnad. Inget land kommer att ta emot dem om de förvägras stanna och kriget i Syrien kommer inte lösas inom överskådlig framtid. Dessutom är processen utdragen på flera år och väldigt många som redan idag egentligen inte har skäl att stanna blir kvar.

Drygt 30% av asylinvandrarna får idag flyktingstatus. De kommer även fortsättningsvis få 3 års tillfälliga uppehållstillstånd med möjlighet till förlängning och får ta hit sina närmaste anhöriga förutsatt att de inte dröjer med en sådan ansökan. Den största gruppen är visserligen alternativt skyddsbehövande och där kommer anhöriginvandringen minska, men eftersom det är samma regler som övriga Europa tror jag inte det hindrar folk att söka sig hit.

Det som möjligtvis kan få effekt är ID-kontroller om de utförs innan man passerar den svenska gränsen. Men det kommer dels ta tid att få på plats och dels vara svårt att upprätthålla. Erfarenheter från andra länder visar att smuggling och alternativa vägar in i landet ökar. Det är i stort sett omöjligt att kontrollera alla vägar över gränsen. Dessutom är handeln med falska pass och ID-handlingar redan idag stor, den lär öka.

När det gäller ålderskontroller har vi nog inte hört det sista. De är kontroversiella och hittills har läkarkåren vägrat utföra dem. De kommer dessutom inte göras om ID-handlingar finns och där kommer som sagt handeln med dessa öka. Tidigare har man inte behövt några, så man har slängt de man har om man haft några. Skillnaden nu blir att man köper nya och smugglarna kommer göra stora pengar på det.

Jag kanske är negativ, men jag tror inte det här räcker om man menar att gränsen är nådd för vad landet klarar.

• Världsmedborgare
    Moderno skrev 2015-11-24 22:47:48 följande:
    Håller inte med. Det fungerar inte att ha ett partnerskap där en partner slösar och sedan begär att andra ska ställa upp och betala. Hade Sverige haft exakt samma regelverk som övriga europa, men att människor trots det hade valt att komma hit, hade saken varit en annan.

Då hade det varit rätt för övriga EU att ställa upp, precis som vi bör ställa upp ekonomiskt och framförallt med resurser för Grekland och andra gränsländer.

Angående de nya reglerna är det nu viktigt att de snabbt genomförs. I övrigt tycker jag S känns som ett mycket mer verklighetsnära parti numera och det är jag glad för.
    Sverige har stått upp för sin politik vi haft åtminstone de senaste 70 åren, vi har visat att vi står för upp för solidaritet, humanism och hjälp till flyktingar, och att det inte bara är tomma ord.
    Och jag är glad och stolt över det,nåt jag är övertygad om att vi kommer att ha stor glädje över som land i framtiden.
    Vi har behållit den respekt vi haft, Världen över, under många år, och inte tvekat att hjälpa till, till skillnad mot många andra länder, länder som faktiskt Sverige har hjälpt när dom var i ungefär samma situation.

Och ovan är de flesta partier överens om vi ska fortsätta med, det finns bara marginella skillnader mellan partierna.
    Undantaget är SD, dom bedriver en politik som är så långt ifrån vad Sverige och vi svenskar står för.
    Och när det väl går upp för deras väljare, att SD:s partiprogram, endast är en rökridå för att dölja deras verkliga agenda, då försvinner även deras väljarstöd.

Regeringen har trots all skit man fått, vågat stå för sin politik, och man kan tycka vad man vill om politiken, men innehar man regeringsmakten, då måste man våga regera utifrån sin övertygelse.
    Dom är ju valda av oss väljare för att bedriva sin politik och inget annat.

Nej, jag har inte röstat på S, inte på något riksdagsparti alls.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Gert

Förhoppningsvis innebär detta att Miljöpartiet aldrig mer kommer få inflytande över svensk migrationspolitik igen. Deras uppgörelse med Nya Moderaterna under Reinfeldts ledning har havererat Sverige.

Hoppas Romsåsen gråter floder över att hon nu tvingas föra en verklighetsbaserad sverigedemokratisk flyktingpolitik. Jag skrattar gott här hemma. Skrattande

Give ´em Hell!
Svar på tråden Ny åtstramning av migrationen