Symtom av endometrios?
Hej.
Jag undrar lite över symtom vid endometrios när en INTE har mens. Alltså vad får ni för symtom i magen, hur känns det mer exakt? Jag är rädd att jag lider av sjukdomen.
Min historia är så att jag några ggr/år (när jag inte haft mens) har får jätte akuta smärtor runt naveln nedåt underlivet som att en häftklammer pressar ihop magen med urinblåsan typ. Har då haft svårt att sträcka ut mig rakt för det gör så himla ont.
Vad jag minns har jag haft hyfsat ont vid mens men aldrig spytt eller svimmat, oftast haft ont 2 dagar i början bara. Senare år har jag haft ont vid ägglossning har jag märkt mer och mer.
Ganska ofta går jag dagligen runt med en obehaglig känsla i buken, som att det är något ligament i kläm eller ngt nervknippe som stör och sticker till, framför allt när jag rör mig och sträcker mig efter någonting. Ibland hugger det jätteont, och försvinner efter någon sekund (men ändå med obehaglig känsla kvar efteråt att inte våga sträcka sig) och det kan utösas av när jag böjer mig framåt (som att magen trycks in och pressar på urinblåsan eller nåt.)
Jag har också urinträngningar och kan kissa på mig ngn droppe vid fysiska aktiviteter och nysningar.
Låter det i era öron som endometrios detta eller kan det vara något annat, t ex förslappade magmuskulatur eller ngt sånt?