• metamorphose88

Symtom av endometrios?

Hej.

Jag undrar lite över symtom vid endometrios när en INTE har mens. Alltså vad får ni för symtom i magen, hur känns det mer exakt? Jag är rädd att jag lider av sjukdomen. 

Min historia är så att jag några ggr/år (när jag inte haft mens) har får jätte akuta smärtor runt naveln nedåt underlivet som att en häftklammer pressar ihop magen med urinblåsan typ. Har då haft svårt att sträcka ut mig rakt för det gör så himla ont. 
    Vad jag minns har jag haft hyfsat ont vid mens men aldrig spytt eller svimmat, oftast haft ont 2 dagar i början bara. Senare år har jag haft ont vid ägglossning har jag märkt mer och mer. 

Ganska ofta går jag dagligen runt med en obehaglig känsla i buken, som att det är något ligament i kläm eller ngt nervknippe som stör och sticker till, framför allt när jag rör mig och sträcker mig efter någonting. Ibland hugger det jätteont, och försvinner efter någon sekund (men ändå med obehaglig känsla kvar efteråt att inte våga sträcka sig) och det kan utösas av när jag böjer mig framåt (som att magen trycks in och pressar på urinblåsan eller nåt.) 

Jag har också urinträngningar och kan kissa på mig ngn droppe vid fysiska aktiviteter och nysningar.

Låter det i era öron som endometrios detta eller kan det vara något annat, t ex förslappade magmuskulatur eller ngt sånt? 

• Svar på tråden Symtom av endometrios?
  • Jag är bara jag

Låter inte som endo. i mina öron. Jag hade endo. och EXTREMT ont vid mens. Kunde hålla på i timmar då jag endast låg och kved och försökte andas. Smärtan satt i underlivet,långt ner och strålade bak i ryggen och neråt ljumsken. Där emellan hade jag inte ont. alls. Tycker du ska kolla upp dig ordentligt så du får svar.

• metamorphose88

Okej, tack för ditt svar.

Min gynekelog och andra barnmorskor på kvinnokliniken säger att det låter lite som endometrios, de har erbjudit titthålsoperation men är lite rädd för hur det ska gå. 

Har du gjort en sån? 

Och ni andra, någon som tycker mina symotom låter som endo eller inte?

• Jag är bara jag

Har du fått erbjudande så visst,gör en op. du. Jag har gjort 2. Enda sättet att veta ö.h.t. Vid första såg de endon,tog bort en del och jag fick medicin efteråt ett halvår. Det gjorde att all smärta försvann och jag har inte haft mensvärk sen dess-på 22 år! Glad

• metamorphose88

Gynekelogen sa dock att det inte hjälper att ta bort endohärdar - utan kan t o m förvärra tillståndet med mer sammanväxningar... vet inte vad jag ska tro. Som att en titthålsop inte gör ngn skillnad i behandlingen - då de sa att den behandlingen som finns är att käka p piller /ha p stav el liknande... 

• thecraftyferret

Jag kan bara utgå ifrån egen erfarenhet och jag känner bara igen några av de saker du säger, med det inte sagt att det du har inte är endometrios, men det kan även vara nått annat och jag tycker du ska söka vård för dina problem. För oavsett vad det är är det inte normat.

För mig är endosmärtan väldigt lik mensvärk, bara mycket starkare än det som anses normalt. I mitt fall så märker jag av min endo oavsett vilken tid i månaden det är. Runt mens är jag de första 3-4 dagarna helt utslagen, jag äter starka smärtstillande och kräks/gråter en del. De kommande 5-6 dagarna har jag en ganska stark mensvärk men fungerar ändå i vardagen. jag blöder också mycket och länge, oftast nånstans mellan 10-14 dagar.

Vid ägglossning har jag en mer stickande/skärande smärta som håller i sig ungefär ett dygn. Utöver det känner jag av en svag molande mensvärk som kommer och går under dagarna, ibland mer ibland knappt nått alls. Från och till får jag även cystor som brister, det är en skarp smärta och känns som att nått går sönder (vilket iofs är det som händer) och då blöder jag tillfälligt, runt en dag, det är helt beroende på hur stor cystan är.

Sex är ibland ganska smärtsamt, speciellt om det är lite hårdare eller jag inte är tillräckligt uppspelt. Jag har även problem med att kissa ibland och mycket trötthet/illamående i samband med ägglossning, mens osv.

Men som sagt så är det väldigt individuellt och det här är bara min upplevelse av hur endometrios beter sig. Om du känner igen dig i det jag skriver kan det mycket väl vara endo, men även om du inte gör det betyder det inte att du inte har det. Men jag tror att det är viktigt att du söker hjälp oavsett, så att du kan få rätt hjälp! För det är inte kul att må dåligt och inte veta varför.

Lycka till!

• thecraftyferret

Jag blev lite bättre efter min operation och det gick bra i några månader efter, men sen kom det tillbaka. Dock är jag gravid nu så märker inte av det så mycket men jag misstänker att det kommer komma tillbaka efter förlossningen.

Jag tycker du ska göra titthålsoperationen. Det är en väldigt snäll operation, även när de tar bort härdarna, och du kommer åtminståde få veta lite mer om vad dina problem kan vara, även om det inte är endo.

• metamorphose88

Jag har alltid haft ganska kort mens, nånting mellan 4-6 dagar (mest blödning 2-3 första dagarna sen bara blodiga flytningar). På senare år har jag haft kraftiga menssmärtor som håller i några timmar iaf. 

I vilket fall kanske det är bäst att våga göra en titthålsop för att kunna utesluta endo om det inte är det. För mår väldigt dåligt över att gå runt och inte veta nånting. Jag känner mig väldigt ensam i detta för ingen förstår det jag känner i buken. 

• thecraftyferret

Ingen fara, jag kommer ihåg själv innan jag fick min diagnos hur jag satt i timmar och läste på om endometrios och hur det var för olika kvinnor med diagnosen. Men blir lite smårädd eftersom endel har stora problem, men det är långtifrån alla och det finns behandling att få. Just nu är det väl vanligast med p-piller och liknande men det finns några andra behandlingar att prova om det inte fungerar för dig.

När det kommer till titthålsoperationen är det som sagt en väldigt snäll operation. På mig gjorde de ett litet snitt i navel som inte syns alls och ett snitt på ca 1 cm strax nedanför troskanten och det tog inte mer än 45 min. Oftast räcker det, det är när man har stora härdar eller komplikationer som de kan behöva göra en större bukoperation och det är då man kan få problem med sammanväxningar och nervskador efteråt. Men det blir absolut inte så för alla och du får välja innan om du bara vill ha titthålsoperationen eller om de får ta beslutet under operationen att göra en bukoperation vid behov. Men det är helt upp till dig :)

Och det stämmer inte att det inte gör nån skillnad att ta bort härdarna. Det beror till viss del på vart härdarna sitter och hur mycket det är, men majoriteten blir bättre iaf ett tag efter en operation. För mig vart det bättre flera månader och även om det oftast inte är permanent så är det helt klart värt det den tid man får innan det kommer tillbaka. Dock är det viktigt att påbörja behandling direkt efter operationen så att besvären inte kommer tillbaka direkt.

Och som sagt, nervskador och sammanväxningar är framför allt kopplat till en full bukoperation.

• chbw

Jag tycker det låter som det skulle kunna vara endometriossymton. Är ju så himla olika symtom för alla som har endo. En del känner ingenting alls medans andra har så svåra smärtor att de inte kan göra någonting. En del har bara ont vid mens, en del vid äl, en del hela tiden och en del inte alls. En del blir hjälpta av hormonbehandling, en del inte. För vissa funkar smärtstillande för andra inte. Som sagt väldigt olika.

Kan inte exakt förklara hur jag känner men förutom extremont plus kramper/sammandragningar i livmodern vid ägglossning och mens har jag ont mer eller mindre varje dag pga endon.

Det som strålar, sticker, molar och hugger från äggstockarna ut i benen och kan inte sträcka mig riktigt när det gör ont för då blir det värre. Får både ont i magen och ryggen samt höfterna. När jag har som ondast gör det ont från nyckelbenen till knäna både på kroppensframsida och baksida. Har även ibs-liknande symtom. Och får ofta uvi-symtom. Ont vid sex i samband med äl/mens.

Endometrios trivs i ärrvävnad och vissa blir sämre efter operation (såklart större risk vid större operationer då där blir mer ärrvävnad), men vissa blir bättre. En titthålsop är enda sättet att säkert veta att det är endo. Jag har opererats två gånger och har varken blivit bättre eller sämre, så även det är olika från person till person.

Svar på tråden Symtom av endometrios?