• tulip79

Bok vid sänggående

Önskar tips på böcker att läsa vid läggdags för en 4-åring o en snart 2-åring som delar rum. Vad läser ni? Behöver ni läsa länge för att barnen ska lugna ner sig o somna? Mina är väldigt uppspelta, så vi tänkte testa bokläsning i sängen (bär över lillasyster till storebrors säng då). Tacksam för tips!

• Svar på tråden Bok vid sänggående
  • BCH52

Men erfarenhet är att läsning är en av det bästa sätten att få barnen att varva ner. Köp eller låna ett antal böcker, så att det finns att välja på. Låt dem välja varsin bok varje kväll, gör den delen till en del av kvällsritualen. Turas om vilken bok ni läser först.

Ibland räckte det med att läsa en kvart andra kvällar betydligt längre. Fördelen med att läsa för barnen är flera. Förutom att det är en mysig stund och ni kommer att kunna välja böcker med ett budskap som ni vill föra vidare till barnen. Det har också visat sig att de barn som man läst mycket för, även när de kan läsa själva, lyckas bättre i skolan.

Svårigheten tyckte jag det var att inte somna när man läste samma bok för 33;dje gången.

Hos oss var det böckerna med Alfons Åberg, Petson och Findus samt Janne Lööfs bilderböcker som var favoriter. Om något år kan du börja med kapitelböcker, Gummi-Tarzan är kul. Rekommenderar att du ber om fler tips på biblioteket, de är fantastiska på att ge hjälp.

• Gladskit

Jag håller helt med ovanstående.
    För så små barn är det ofta nog med böcker som har stora fina bilder och inte så mycket text. Pettsson funkade bra hos oss också liksom Astrid Lindgrens böcker.
    Gå till biblioteket, det är kul för barnen att få välja själva också. 

Under en tid hade vi också ett medlemskap i Gobokens Disneybokklubb så att vi fick hem deras klassiker typ Lejonkungen, Hitta Nemo, Djungelboken, 101 Dalmatiner mfl. Vilket var suveränt eftersom det var lite nyare historier som min son kände till och gillade OCH man fick en CD-skiva med.
    Det tycker jag rent allmänt är väldigt bra, för det finns absolut kvällar då man inte har världens ork och då kan man lägga sig med boken, sätta på CD-skivan och bara lyssna tillsammans när någon annan läser

Om min son fortfarande inte varit trött nog efter bokläsningen har vi ibland satt på en yoga-cd och somnat till. Lite sånt plinkeplonk så blir vem som helst trött!

• tulip79

Jättebra tips! Sambon är hemma på onsdagar med barnen o brukar ta dem till bibblan då, så han kan säkert få tips där om bra nattningsböcker! Tack

Svar på tråden Bok vid sänggående