• HazukiSan

P-piller för första gången, är detta vanligt? (misstänkt endometrios)

Hej alla!

Kanske lite fel ställe men är nyfiken om fler upplevt detta.

Jag (och min gynekolog) misstänker att jag har endometrios, så har börjat med P-piller enl. ordination.
    Tog dem som jag skulle och i fredags kom min mens (hade tagit placebo-piller i 3 dagar då). Helt plötsligt fick jag världens sjukaste smärtor och när jag gick på toaletten så såg det ut som det kom ut någon form av hinna (slemhinna??) och koagulerat/levrat blod.

Undrar om någon vet om detta är "normalt" första gången man tar P-piller.

Ska även ta upp detta med gyn. Vill mest veta om fler har varit med om något liknande.

Tack!

• Svar på tråden P-piller för första gången, är detta vanligt? (misstänkt endometrios)
  • chbw

Så får jag ibland när jag har vanlig mens (plus Svår smärta (endometriossmärtor).)

Det är ju slemhinnan som blöder ut när ett ägg inte blir befruktst och fäster =)

Dock undrar jag varför du ska ta pillrena utan hormoner? Min endometriosläkare har alltid sagt att jag ska låta bli dem o bara äta pillrena med hormoner just för att inte få mens alls då det är blödningar bl.a. som förvärrar endon. Man behandlas ju för o ta bort äl+mens för o slippa smärtorna och spridning :o

• HazukiSan
    chbw skrev 2015-11-24 00:32:26 följande:

Så får jag ibland när jag har vanlig mens (plus Svår smärta (endometriossmärtor).)

Det är ju slemhinnan som blöder ut när ett ägg inte blir befruktst och fäster =)

Dock undrar jag varför du ska ta pillrena utan hormoner? Min endometriosläkare har alltid sagt att jag ska låta bli dem o bara äta pillrena med hormoner just för att inte få mens alls då det är blödningar bl.a. som förvärrar endon. Man behandlas ju för o ta bort äl+mens för o slippa smärtorna och spridning :o

Min gynekolog sa att jag skulle börja ta alla 3 kartor på en gång och sen börja blöda. Sen sa hon att jag kunde ta en karta till om jag kände mig bekväm. Ska ta upp detta igen med henne.
  • chbw
    HazukiSan skrev 2015-11-24 08:25:07 följande:

Min gynekolog sa att jag skulle börja ta alla 3 kartor på en gång och sen börja blöda. Sen sa hon att jag kunde ta en karta till om jag kände mig bekväm. Ska ta upp detta igen med henne.

Okej. Ja en del läkare tycker att man ska blöda ut var tredje månad, o vissa (som min läkare) att man inte ska blöda alls.

Kan ju vara därför slemhinnan var tydligare för dig den här gången då du inte blött på tre månader (om jag förstått rätt? :) )
  • HazukiSan
    chbw skrev 2015-11-24 08:35:52 följande:
    Okej. Ja en del läkare tycker att man ska blöda ut var tredje månad, o vissa (som min läkare) att man inte ska blöda alls.

Kan ju vara därför slemhinnan var tydligare för dig den här gången då du inte blött på tre månader (om jag förstått rätt? :) )
    Får se om jag kanske lägger till en månad med piller. Ska även göra en titthålsundersökning snart.

Tack ändå för hjälpen, var som sagt rätt obehagligt då det aldrig hänt mig tidigare.
  • chbw
    HazukiSan skrev 2015-11-24 18:09:49 följande:
    Får se om jag kanske lägger till en månad med piller. Ska även göra en titthålsundersökning snart.

Tack ändå för hjälpen, var som sagt rätt obehagligt då det aldrig hänt mig tidigare.
    Okej! vad bra att du ska få bekräftat med titthål! =) 

Förstår att det är obehagligt med sånt man inte upplevt tidigare! Hoppas behandlingen funkar för dig! =) 
Svar på tråden P-piller för första gången, är detta vanligt? (misstänkt endometrios)