• Ca_rr_o87

8månaders äter lite tips?

Min snart 8 månaders bebis har halltid ätit bra med mat fram tills ngn vecka sen. Hon har fått ersättning sen vecka 2 och har väl inte vart ett så stort fan av det men har alltid följt sin kurva. Nu för ett tag sen så har hon inte velat ha ersättning då har jag vart tvungen att ge henne 2 mål mat om dagen. Hon har sen dag 1 med barn mat ätit jätte bra, kanske nästan för bra. Men nu så äter hon dåligt.
    Speciellt vi lunch då kan hon äta 3-4 skedar mat och sen har hon fått kväljningar. Dom bästa dagarna äter hon en halv burk och sen antingen så spottar hon ut eller vägrar öppna munnen. Har provat burkar, egen mat, plockmat som hon kan få plocka och äta själv men hon äter inte bättre för det. Hon är en mycket aktiv bebis som rör sig en hel del så det är det inget fel på. Det hon äter bra är mellanmål, gröt och välling men det kan hon ju inte leva på. Nu undrar jag om det är vanligt i den åldern? Blir det bättre?ska ringa BVC imon och kolla hur jag ska göra. Har ni ngr tips jag kan prova? Känns som jag försökt med allt :(

Orolig Mamma

• Svar på tråden 8månaders äter lite tips?
  • GlasflasskanT

Barn svälter inte sig själva. Barn äter så mycket de behöver. Det är olika från dag till dag, vecka till vecka, månad till månad.

• mariaheterjag

Gröt, mellanmål och välling är ju bra mat det med så jag skulle försöka vara nöjd med att hon äter det bra. Sen fortsätter du att erbjuda vanlig mat 2 ggr om dagen (egen mat är väl oftast godare än burkar?) och låt henne äta om hon vill. Tror aptiten för mat kommer tillbaka om du inte gör så stor sak av det jag vet att det är svårt att inte oroa sig men försök!

• frökenelisabeth
    GlasflasskanT skrev 2015-11-23 18:52:09 följande:

Barn svälter inte sig själva. Barn äter så mycket de behöver. Det är olika från dag till dag, vecka till vecka, månad till månad.

En utbredd myt. Många barn klarar själva att reglera så att de får i sig vad de behöver, men långt ifrån alla. 

Dock är en vecka ju inte så värst lång tid - det kan handla om nedsatt aptit pga nån infektion eller liknande, eller kanske nya tänder på g, så i ditt fall TS finns det nog ingen orsak till oro. Så länge barnet följer sina viktkurvor så gör det inget alls med kortare perioder av delvis matvägran. Men om man är orolig brukar det alltid vara bra att bolla tankar med bvc
  • jensljungkvist
    GlasflasskanT skrev 2015-11-23 18:52:09 följande:

Helt sant och ingen myt. I alla fall inte medvetet som vuxna kan göra. Så länge allmäntillståndet är bra finns ingen grund till oro för maten. Tänder påverkar mycket.
Svar på tråden 8månaders äter lite tips?