• mjaoooo

Hyresvärd vill att vi gör oss av med kaninen?

Vi har bott i vår lägenhet i över ett år, när vi skulle flytta in frågade hyresvärden om vi hade husdjur, ja marsvin hade vi . Det gick han med på så länge dom satt i bur.

Grannen under oss, en tant som klagat på allt sen vi kom dit och även klagat på dom som bodde här innan, först var det att vi gick högt!? att vi duschade och spolade med kranarna, nån gång klagade hon på att min kille hade tutat på hennes färdtjänstbil som stod i vägen när han skulle hämta vår dotter på dagis.. ja massa.

Sen började hon klaga på att det luktade hö och spån, bara för hon fått veta att vi hade marsvin. Nu har hon äntligen flyttat.

Men när hyresvärden kom idag för att fixa ugnen sa han att vi måste göra oss av med djuren. Jag sa att dom sitter ju bara i sin bur och hölukt är väl inte så farligt?

Sen tror jag inte ens att tanten känt någon doft, hon bara överdriver eller hittar på.

Han snackade om att han kan få stora problem om någon allergiskt flyttar in så får han sanera hela lägenheten.

Han hade skrivit i kontraktet ej husdjur men han gick ju med på våra marsvin. 

Kollade även upp på hyresgästföreningens sida att en hyresvärd inte får neka husdjur om det inte är ett allgergiboende.  Och det är de inte! 

Jag är så jävla ledsen och gråter nu för jag älskar verkligen mina djur och min dotter skulle bli jätteledsen. Kommer verkligen inte kunna göra mig av med dom, då får dom vara hos min mamma. Men jag vill veta om han verkligen kan göra så här!? Vi är redan med i hyresgästföreningen, är det någon ide att kontakta dom?

Fattar inte varför han kommer nu ett år senare bara för kärringjävlen klagat, han vet ju att hon varit överdriven och klagat för minsta lilla. 

Jag fattar inte vad dom små djuren kan göra för skada :( En liten kanin bor i ena buren eftersom dom marsvinen som bodde där innan dog förra vintern. 

Vi städar ju burarna ofta..

• Svar på tråden Hyresvärd vill att vi gör oss av med kaninen?
  • sportpappa

Du har redan kollat upp vad som gäller så det är bara att hänvisa till det. Ingen mening att diskutera något mer kring det. Försök undvik att blanda in grannar och känslor. Det är helt irrelevant för sakfrågan. Fråga vad hyresvärden har för sakliga skäl till att kaninen ska bort.

Om hyresvärden fortsätter så kontaktar du Hyresgästföreningen så hjälper de dig.

• Anonym (Pepp)

Japp. Ta kontakt med Hyresgästföreningen. De hjälper medlemmar i fall som dessa.

• CompelledInk

Tycker hyresvärden borde sagt direkt att "inga djur annars flyttar ni ej in"
    Dålig stil att komma ett år senare bara för en tant som gnällt att ni använt kranarna, duschat, att det luktar?? Låter ju helt orimligt korkat. Tycker som ovanstående

Svar på tråden Hyresvärd vill att vi gör oss av med kaninen?