• DuVetMig

Är min tik dräktig?

Vi misstänker att vår tik har tjuvparat sig och blivit dräktig. Någon som vet något bra tips om hur man kan ta reda om hon faktiskt är dräktig eller bara skendräktig?

Vi tänker göra ett ultraljud nån gång till veckan. Men tills dess finns det något tips om hur man kan, åtminstone en anining, utesluta ideen om skendräktighet?

Om hon nu är dräktig, bör hon vara i vecka 3-4.

VI tänker INTE göra abort på henne!

Hon har blivit svullen kring spenarna och på magen, dock inte mycket. Hennes spenar har en ljus rosa/röd färg och hon slickar sig väldigt ofta i sin vagina. I pälsen kring vaginan har det fastnat spår av antingen flytningar eller bara kiss.

Vi har ingen som helst aning om vem pappan kan vara och vad vi vet finns det inga okastrerade han hundar bland våra närmaste grannar. Men det kan lika gärna varit nån hane som sprungit hit. Hon brukar springa iväg i bland, men aldrig riktigt länge.

Hon har aldrig haft valpar förut, så hon är en förstföderska. 3 och ett halvt år gammal. Både mamman och mormorn fick 10 valpar var, där alla överlevde, dock är hon hälften så stor, inte för att det skulle ha någon stor betydelse.

Hon har aldrig varit skendräktig, dock har hon låtsats att en gosedjursapa var hennes valp men det var ett år sedan.

Skulle vara tacksam för svar!

• Svar på tråden Är min tik dräktig?
  • viseversa

Och hur kunde detta hända? Har man en löpande tik har man väl stenkoll på henne så hon inte drar eller att hanhundar kommer åt henne.

• Aniiee

Det kan du bara veta, i det här stadiet, om du gör ett ultraljud. Skendräktig, dräktig eller bara "löpig", omöjligt att säga. 

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Aniiee
    viseversa skrev 2015-11-22 20:38:44 följande:

Och hur kunde detta hända? Har man en löpande tik har man väl stenkoll på henne så hon inte drar eller att hanhundar kommer åt henne.

Håller med. 
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Dexter dot com

Ultraljud är det enda som tillförlitligt bevisar dräktighet. Om du inte har en aning om vem hon parat sig med måste du väl förstå att du inte kan låta henne fullfölja dräktigheten. Det kan ju vara en hund med väldiga sjukdomar och dåliga linjer bakom sig. Är din hund, dess kullsyskon och linjerna bakom röntgad, ögonlyst osv utan anmärkning?

• viseversa

Ts varför svarar du inte på våra frågor? Jag tycker du verkar vara en extremt opassande hundägare om du låter din löptik "dra iväg" och sen tänker låta henne fortsätta dräktigheten utan minsta koll på vem hanhunden är. Fy!!!

• Jemp

Bättre att abortera ev valpar med tanke på hur mycket sjukdomar hanen kan bära på. För valparnas skull. Svårt att få de sålda med okänd bakgrund också.

Du är enligt lag skyldig att alltid ha din hund under uppsikt.

Flytningar låter oroväckande, passa på att fråga veterinären om det.

Svar på tråden Är min tik dräktig?