• elisabeth1973

Mitt AMH värde har gått upp hur är det möjligt??

Jag har en fråga som ingen gynekolog verkar ha något svar på...

2013 tog jag AMH värde och det var då 1,4.
    2015 tog jag om mitt AMH värde och det är då 2,7!!
    Alltså har min fertilitet blivit bättre - hur är det möjligt??

Jag har ett misslyckad IVF bakom mig och den gynekologen sa att mitt värde inte kan stämma då jag inte svarade på gonal F som förväntat. De fick höja till maxdosen 450 innan det tog fart. Det fanns innan bara nån enstaka liten äggblåsa men efter 2 dagar med 450 fanns där plötsligt 6 tillräckligt stora äggblåsor. Jag har aldrig sett en gynekolog tappa hakan så och han t.o.m gnuggade sig i ögonen och tittade på ultrabilden igen. :)

De fick sen ut 8 ägg men tyvärr blev det ingen graviditet då det inte satte sig utan mensen kom i vecka 6 tror jag det var.

I slutet av behandlingen när de höjde till 450 började jag bli överstimulerad rätt rejält. Men jag höll tyst om det för jag var så rädd de skulle avbryta.. vilket slutade med att jag blev så pass dålig att jag inte kom upp ur sängen på 3 dar och sen efter insättningen blev sjukskriven i 3 veckor. Gynekologen sa då att jag inte skulle ha blivit så överstimulerad om jag inte var väldigt fertil.

Jag gjorde behandlingen i sthlm, ägguttagen och insättning i Danmark och har varit på länssjukhusets gyn när jag blev överstimulerad.
    Ingen av dessa har kunnat ge några svar på varför mitt AMH gått upp, varför jag reagerade så dåligt på gonal f och sen trots detta blir överstimulerad och får ut 8 ägg i sista stund... 

Den enda skillnaden jag kan komma på är att jag 2013 vägde 10 kilo mindre och hade regelbunden sex. 2015 vägde jag 80kg på 169 cm. Är alltså inte speciellt överviktig. Hade heller inget sexliv då hela min tillvaro kretsade kring detta.
    Gynekologerna säger att den lilla viktskillnaden inte spelar nån roll för AMH värdet.... men varför det gått upp kan de inte svara på.

Det är tagit på precis samma dag i menscykeln också. Så det kan inte vara därför det skiljer sig åt.
    Jag funderar på om man faktiskt har olika värde i olika cyklar... och om det är därför man inte alltid har ägglossning? Jag har i alla fall inte ägglossning i varje cykel.

• Svar på tråden Mitt AMH värde har gått upp hur är det möjligt??
  • elisabeth1973

Kraftigt vill jag nog inte påstå... men jag har faktiskt börjat med D vitamin mellan provtillfällena.. men tar bara 1 tablett om dan 10mg.
    Äter också folsyra (men det gjorde jag även 2013)

• Let it Rain
    elisabeth1973 skrev 2015-11-23 18:46:23 följande:

Hur påverkar D vitamin amh värdet?

Det är väl snarare så att brist på D-vitamin kan ge ett falskt lågt värde som sedan ökar när man korrigerar bristen.
Svar på tråden Mitt AMH värde har gått upp hur är det möjligt??