• amami

Nyköpt hund morrar och nafsar dottern

Vi köpte hem en hund i fredags på fyra år. Enligt ägaren ska den vara väldigt stabil och barnkär. Vi har alltså haft hunden i tre dagar och under dessa dagar har hunden varit helt fantastisk mot mig själv och min man, kontaktsökande, mysig och bra på alla sätt.

Våran dotter på ett år gillar hon dock inte. En timme efter att vi kom hem satte sig hunden på en fotölj. Dottern ställde sig upp och var intresserad på stolens sida. Hunden morrade då till och nafsade mot dotterns ansikte. Min man drog bort dottern direkt och tillrättavisade hunden.

Detta hände imorse igen. Dottern satt i mitt knä med hunden liggandes i soffan bredvid. Dottern sträckte sig för att titta och då hugger hunden mot ansiktet.

Varje gång barnet kommer i närheten reagerar hunden genom att gå därifrån. Ligger hunden redan ner blir det ett morr eller gå därifrån. Sitter någon av oss vuxna på golvet med barnet kommer dock gärna hunden fram till någon av oss och sätter sig.

Min tanke är att jag inte kan riskera att min dotter faktiskt blir huggen. Min man tycker att vi avvaktar. Kan ju vara så att hunden tyckt bra om större barn men det hjälper ju knappast oss då vår dotter kommer vara liten länge till (1 år).

Hur skulle ni tänkt/reagera/agera i denna situation? Vänder mig främst till er som har erfarenhet. Jag är oerfaren av denna problematik.

• Svar på tråden Nyköpt hund morrar och nafsar dottern
  • Anonym (?!)

Alltså hunden har varit hos er i 3 dagar!!! Är 4 år och har varit hos er i 3 dagar!! Hunden är ny och osäker. Du får lära dottern att inte störa hunden. Jag vet att hon va 1 år, men du får lyfta bort henne gång på gång på gång . Hunden behöver lugn och ro, den ska hitta sin plats och lära känna er.

• Aikido

Nu är jag ingen hundmänniska men jag skulle ju inte vågat ha ungen och hunden i samma rum. Inte utan munkorg på hunden i alla fall.

• viseversa

barnet måste gå före hunden och jag hade då itne vågat riskera mitt barns säkerhet för någon hund i alla fall.

• amami

Självklart låter vi inte dottern vara själv med hunden. Inte heller gå efter och "störa". Men att gå fram mot hunden känner jag att hon måste få göra, eller sträcka sig för att titta när hon sitter i knät. För mig verkar inte detta vara rätt hem om hunden inte klarar ens så lite kontakt?

• Anonym (han svarade)

Hunden i fåtöljen och barnet på golvet. Där har du rangordningen direkt. Alltså, hunden vet inget om barn och hur gamla dom är. Däremot har de koll på i vilken rangordning den befinner sig i. Hunden på golvet och barnet i fåtöljen och rangordning blir en helt annan. Ner med hunden på golvet och beteendet bör blir helt annorlunda.

• Anonym (Herregud)

(Anonym?!) Alltså ursäkta men lugna dig. Jag hade inte velat ha min unge i samma familj som en hund som hugger bara av att ungen kollar! Hur länge ska man ha dom separata då enligt dig?

• Anonym (Återköp)

Nej, det verkar inte vara ens i närheten av rätt hem för denna hunden, den är inte stabil med barn helt enkelt. Kontakta den ni köpte hunden av och se om köpet kan gå tillbaka. Om ni vill göra ett nytt försök med en hund så se till att ni kan umgås/ha den på prov ett tag innan så ni ser att det verkligen fungerar med dottern. 

• amami
    Anonym (han svarade) skrev 2015-11-22 17:01:13 följande:

Hunden i fåtöljen och barnet på golvet. Där har du rangordningen direkt. Alltså, hunden vet inget om barn och hur gamla dom är. Däremot har de koll på i vilken rangordning den befinner sig i. Hunden på golvet och barnet i fåtöljen och rangordning blir en helt annan. Ner med hunden på golvet och beteendet bör blir helt annorlunda.

Där är jag med dig och vi tog ner hunden och tänkte att det var därför. Men idag var barnet i knät, ovanför?
  • Drottningen70

Hunden hugger efter barnets ansikte för att hon tittar på den.

Nope, bara att lämna tillbaks jycken.

• Gizmo

Jag skulle aldrig i livet riskera att mitt barn blir biten. Lämna tillbaka hunden genast. Varför skaffa hund överhuvudtaget när barnet är så liten? Vänta några år tills barnet blir äldre.

Svar på tråden Nyköpt hund morrar och nafsar dottern