• siri24

BMI vid IVF?

Hej! har en liten fundering, har hört lite att man inte får har för lågt bmi för att få genomgå en ivf, stämmer det? mitt bmi ligger på 20.7 när man räknar ut på www.raknabmi.se läkaren sa till mig tidigare att jag inte fick gå ner mer i vikt för att klara av en ivf, men nu undra jag om någon vet kan jag stå kvar eller borde jag gå upp några kilo för att lättare klara av en ivf? är ca 1.60 och väger 53 kilo. 

tacksam för svar! :) 

• Svar på tråden BMI vid IVF?
  • Jag är bara jag

Du har ju normalt BMI så varför de skulle säga nej då fattar inte jag. Bättre ligga i nederkant än över 25!

• Så vit

Va, det har jag aldrig hört. Man ska väl ligga inom normalspannet? Jag har också ett BMI på 20,8 men det är aldrig någon som har nämnt att det skulle vara ett problem.

• siri24

nej, jag förstod inte heller varför det var viktigt, men hon sa att inom det landstinget ville dom inte att man skulle ha lägre bmi för att kunna göra en ivf, jag vetinte om det har att göra med att man lättare blir gravid om man ligger inom det "normala" som vanligt! :) har varit orolig och inte vågat tränat sen mötet, men det kanske inte är några större problem då! :) 

• densomvill

Jag har BMI 19'9 och gör ivf... Dom säger inget om det... Ligger ju inom det "normala" så ser inga konstigheter med att du inte skulle få ?! eller att du kan gå upp eller ner lite ska väl inte va några problem..man går ju upp lite av medicinerna iaf :)

Svar på tråden BMI vid IVF?