Grannens hund attackerade min hund
Efter ett antal timmars snurrande i huvudet (försökt distrahera mig med familjeliv =P) känner jag att jag bara behöver skriva av mig lite.
Idag hände det där som inte händer. Jag hör hundarna skälla något vansinnigt. Så där brukar de inte skälla om det inte kommer en älg eller nåt (händer väl en gång per millennium). Går och tittar vad som händer.
Ute på tomten är alla killarna i huset (två vuxna män och två tonåringar), brorsans hund och mina tre hundar. Och grannens hund. Brorsan motar grannens hund, vilket inte verkar så lätt, killarnas pappa försöker få styr på våra hundar, de gör inget, men de skäller som tokar. Småkillarna sitter hos min minsta hund, som ligger ner och är tyst.
Jag stoppar fötterna i närmsta par skor och går ut. Samtidigt rusar grannen ut ur sitt hus och sällar sig till hundkören. Vad han ropar vetetusan. Jag ryter rätt ut (mest till hundarna) "Håll käften". Hundarna håller i alla fall käften efter det. Jag går bort till småkillarna och min sheltie, som blöder över halva ryggen, Hon är vaken och hon gnäller lite, men försöker vifta på svansen. Pojkarna säger att grannens hund hoppade över staketet, flög på Dixie (min sheltie) och slängde henne i alla fall ett par meter. Jag beordrar lillkillen att hämta en av hundens filtar och beordrar pojkarnas pappa att ta fram närmsta bil. Samtidigt lämnar brorsan över grannens hund till grannen, och då smäller det igen. I överlämningen händer något, vad vet jag inte exakt, men hunden sliter sig och flyger på nästa hund. Brorsan är snabbt emellan, men får själv ett bett i underarmen.
Så, det blir en hund till närmaste jouröppna djursjukhus, en promenad till närmaste jouröppna vårdcentral och en låååång, orolig dag för resten.
Dixie har bettskador över ryggen, en bruten tass och möjligtvis en lätt hjärnskakning. Hon får komma hem igen på måndag, om inget särskillt händer. Pojkarna är skakade, hundarna är oroliga, går och gnäller och försöker sitta i knät. Brorsan har fina tandmärken efter grannens hund. Grannen är förtvivlad och fattar inte hur det kunde hända. Det gör ingen annan heller. De ska ta hunden till veterinären så fort de har öppet. Jag HOPPAS att hunden fått en hjärntumör som orsakade detta.
Pust. Tack för ordet.