• Aniiee

Grannens hund attackerade min hund

Efter ett antal timmars snurrande i huvudet (försökt distrahera mig med familjeliv =P) känner jag att jag bara behöver skriva av mig lite.

Idag hände det där som inte händer. Jag hör hundarna skälla något vansinnigt. Så där brukar de inte skälla om det inte kommer en älg eller nåt (händer väl en gång per millennium). Går och tittar vad som händer. 

Ute på tomten är alla killarna i huset (två vuxna män och två tonåringar), brorsans hund och mina tre hundar. Och grannens hund. Brorsan motar grannens hund, vilket inte verkar så lätt, killarnas pappa försöker få styr på våra hundar, de gör inget, men de skäller som tokar. Småkillarna sitter hos min minsta hund, som ligger ner och är tyst. 

Jag stoppar fötterna i närmsta par skor och går ut. Samtidigt rusar grannen ut ur sitt hus och sällar sig till hundkören. Vad han ropar vetetusan. Jag ryter rätt ut (mest till hundarna) "Håll käften". Hundarna håller i alla fall käften efter det. Jag går bort till småkillarna och min sheltie, som blöder över halva ryggen, Hon är vaken och hon gnäller lite, men försöker vifta på svansen. Pojkarna säger att grannens hund hoppade över staketet, flög på Dixie (min sheltie) och slängde henne i alla fall ett par meter. Jag beordrar lillkillen att hämta en av hundens filtar och beordrar pojkarnas pappa att ta fram närmsta bil. Samtidigt lämnar brorsan över grannens hund till grannen, och då smäller det igen. I överlämningen händer något, vad vet jag inte exakt, men hunden sliter sig och flyger på nästa hund. Brorsan är snabbt emellan, men får själv ett bett i underarmen.

Så, det blir en hund till närmaste jouröppna djursjukhus, en promenad till närmaste jouröppna vårdcentral och en låååång, orolig dag för resten. 

Dixie har bettskador över ryggen, en bruten tass och möjligtvis en lätt hjärnskakning. Hon får komma hem igen på måndag, om inget särskillt händer. Pojkarna är skakade, hundarna är oroliga, går och gnäller och försöker sitta i knät. Brorsan har fina tandmärken efter grannens hund. Grannen är förtvivlad och fattar inte hur det kunde hända. Det gör ingen annan heller. De ska ta hunden till veterinären så fort de har öppet. Jag HOPPAS att hunden fått en hjärntumör som orsakade detta. 

Pust. Tack för ordet.

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Svar på tråden Grannens hund attackerade min hund
  • Dexter dot com

Men fy 17 va obehagligt!! Hoppas verkligen din hund klarar sig utan bestående men. 
    Har grannhunden inte visat några aggressiva tendenser innan ?

• flygrl

Usch, vilken hemskt upplevelse för både dig, din "vovve" förstås och din familj! Jag e ju själv djurvän och vet hur förtvivlad jag skulle blivit om jag hittat min katt så där. Skönt ändå att Dixie verkar klara de även om det säkert va både smärtsamt och skrämmande för henne. Bra att det finns fin vård att få för både djur och människor!

Önskar att Dixie snart blir bra igen och du får ha henne hos dig! :)

• Aniiee
    Dexter dot com skrev 2015-11-22 07:02:01 följande:

Men fy 17 va obehagligt!! Hoppas verkligen din hund klarar sig utan bestående men. 
    Har grannhunden inte visat några aggressiva tendenser innan ?

Nej, hundarna har varit kompisar i princip från början, vi har gått på otaliga promenader ihop, släppt samman i hundrastgårdar, de nosar och "pratar" genom staketet, lekt ihop på vår eller grannens tomt när vi haft kalas och sånt. Grannens hund har i fem år varit värdens finaste, gulligaste hund (som inte är min, då.... =P), så detta kom verkligen som en chock. 
    flygrl skrev 2015-11-22 11:45:59 följande:

Usch, vilken hemskt upplevelse för både dig, din "vovve" förstås och din familj! Jag e ju själv djurvän och vet hur förtvivlad jag skulle blivit om jag hittat min katt så där. Skönt ändå att Dixie verkar klara de även om det säkert va både smärtsamt och skrämmande för henne. Bra att det finns fin vård att få för både djur och människor!

Önskar att Dixie snart blir bra igen och du får ha henne hos dig! :)

Ja, som tur är verkar det inte alltför allvarligt. Hon har ont, förstås, och är lite groggy. Jag har varit på djursjukhuset idag och pratat med henne. Stort bandage runt kroppen, på tassen och strut på huvudet. Ovanligt naken ser hon ut =). Men hon mådde i alla relativt bra, och får komma hem igen imorgon.
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • flygrl
    Aniiee skrev 2015-11-22 16:35:36 följande:

Ja, som tur är verkar det inte alltför allvarligt. Hon har ont, förstås, och är lite groggy. Jag har varit på djursjukhuset idag och pratat med henne. Stort bandage runt kroppen, på tassen och strut på huvudet. Ovanligt naken ser hon ut =). Men hon mådde i alla relativt bra, och får komma hem igen imorgon.

Skönt höra att hon klarar det så bra och snart e hemma igen. En tuff "vovve" m a o!

Har du hört nåt mer om grannens hund och vad som kan ha orsakat attacken?
Svar på tråden Grannens hund attackerade min hund