• helena29

Min 13-månaders kan inte sova dagtid! Exakt 30 min

Min 13-månaders har alltid sovit dåligt dagtid. EXAKT 30 min åt gången. Vaknar trött och inte utsövd. Dagarna är han konstant trött och fruktansvärt gnällig. Jobbigt både för honom och oss!! Detta tar på mitt humör och jag blir så frustrerad av allt gnäll pga trötthet dagarna igenom. Det är ju synd om honom! Varför sover han inte tills han är utvilad!??
    Dessutom hinner jag ju aldrig andas dagtid då man knappt hinner söva honom när han vaknar igen. Han hade gärna fått vara uppe om han vore utvilad o glad! Men den här tröttheten o gnället tar kål på mig! Och på honom också tror jag...
    Han börjar förskolan i januari och det oroar mig!
    Förslag på hur vi ska lägga upp sovtider mm??
    Annat förslag på hur vi kan lösa detta??
    Blur knäpp snart...

• Svar på tråden Min 13-månaders kan inte sova dagtid! Exakt 30 min
  • Pojkmamma86

Vår ena son va likadan tills han började på förskolan då började han sova längre stunder.

• Amanda84

En del barn sover inte mer än en halvtimme i den åldern. En del barn sover inte alls. Men nu är ju ditt barn trött och gnälligt, så uppenbarligen behöver han sova mer än vad han gör.

Har du provat att lägga honom tidigare eller senare mitt på dagen? Har du provat att söva honom någon annanstans (t.ex i vagnen utomhus)? En del barn sover helt enkelt bättre utomhus än inomhus.

Min egen son på 1 år och 4 månader sover mellan 40 minuter och 1,5 timme vid 10-11-tiden på förmiddagen och har sovit så sedan strax innan 1-årsdagen. Jag märker stor skillnad på hur länge han sover beroende på vad vi har gjort innan middagssömnen så vi kan "styra" hans sömn lite om vi bedömer att han behöver sova längre. Då brukar vi gå till en lekplats precis efter frukost och så får han röja runt där och sedan sover han mycket bättre och längre. Det gjorde vi redan innan han kunde gå så då kröp han runt på lekplatsen men den extra ansträngningen (och luften kanske?) har alltid gjort att han får längre middagssömn.

När det gäller förskolan, så behöver du nog inte vara orolig. Barnet blir betydligt mycket tröttare av att vara på förskola, så de flesta sover mer där än hemma.

• helena29
    Pojkmamma86 skrev 2015-11-20 22:30:32 följande:

Vår ena son va likadan tills han började på förskolan då började han sova längre stunder.

Härligt! Kom de längre sovstunderna bara sådär?
    Var det också EXAKT 30 min åt gången?
  • helena29
    Amanda84 skrev 2015-11-20 22:40:38 följande:

En del barn sover inte mer än en halvtimme i den åldern. En del barn sover inte alls. Men nu är ju ditt barn trött och gnälligt, så uppenbarligen behöver han sova mer än vad han gör.

Har du provat att lägga honom tidigare eller senare mitt på dagen? Har du provat att söva honom någon annanstans (t.ex i vagnen utomhus)? En del barn sover helt enkelt bättre utomhus än inomhus.

Min egen son på 1 år och 4 månader sover mellan 40 minuter och 1,5 timme vid 10-11-tiden på förmiddagen och har sovit så sedan strax innan 1-årsdagen. Jag märker stor skillnad på hur länge han sover beroende på vad vi har gjort innan middagssömnen så vi kan "styra" hans sömn lite om vi bedömer att han behöver sova längre. Då brukar vi gå till en lekplats precis efter frukost och så får han röja runt där och sedan sover han mycket bättre och längre. Det gjorde vi redan innan han kunde gå så då kröp han runt på lekplatsen men den extra ansträngningen (och luften kanske?) har alltid gjort att han får längre middagssömn.

När det gäller förskolan, så behöver du nog inte vara orolig. Barnet blir betydligt mycket tröttare av att vara på förskola, så de flesta sover mer där än hemma.

Jo han behöver sova! Han kan va helt slut och dödstrött men ändå är det ALLTID EXAKT 30 MIN och lögn att söva om.
    Provat både vagn o säng o lugga bredvid. Vaknar efter 30 min ändå!
  • Amanda84
    helena29 skrev 2015-11-20 22:45:16 följande:
    Jo han behöver sova! Han kan va helt slut och dödstrött men ändå är det ALLTID EXAKT 30 MIN och lögn att söva om.
    Provat både vagn o säng o lugga bredvid. Vaknar efter 30 min ändå!

Hur dags lägger han sig på kvällen och går upp på morgonen? Sover han hela natten? Hur dags sover han middag? Har ni liknande rutiner varje dag? Går det att lägga honom en stund på eftermiddagen med eller han somnar inte då?

Det är ju inte bra att han är trött. Är han trött hela dagen eller börjar det efter att han har vaknat efter middagssömnen?

• helena29
    Amanda84 skrev 2015-11-20 22:50:43 följande:

Hur dags lägger han sig på kvällen och går upp på morgonen? Sover han hela natten? Hur dags sover han middag? Har ni liknande rutiner varje dag? Går det att lägga honom en stund på eftermiddagen med eller han somnar inte då?

Det är ju inte bra att han är trött. Är han trött hela dagen eller börjar det efter att han har vaknat efter middagssömnen?

Somnar 18, vaknar 06-07. Vaknar och vi tar in honom till oss under kväll/natt. Kan vakna till under natten, men inte stt gam är vaken längre stunder. Kan va att han är svår att söva om ifall han vaknar vid 04-05 typ. Då kan han ligga o snurra ett tag! Ofta är han trött vid 9-10 tiden och sover då EXAKT 30 min. Vaknar då och skriker, gnuggar ögon... Och går INTE att söva om. Somnar igen nån gång efter lunch. Olika, ibland 14, ibland 15. Sover EXAKT 30 min är sen trött o gnälligt som tusan fram till läggdags 18:00.
    Så, vad ändra på??? Hur göra??
  • Amanda84
    helena29 skrev 2015-11-20 22:57:47 följande:
    Somnar 18, vaknar 06-07. Vaknar och vi tar in honom till oss under kväll/natt. Kan vakna till under natten, men inte stt gam är vaken längre stunder. Kan va att han är svår att söva om ifall han vaknar vid 04-05 typ. Då kan han ligga o snurra ett tag! Ofta är han trött vid 9-10 tiden och sover då EXAKT 30 min. Vaknar då och skriker, gnuggar ögon... Och går INTE att söva om. Somnar igen nån gång efter lunch. Olika, ibland 14, ibland 15. Sover EXAKT 30 min är sen trött o gnälligt som tusan fram till läggdags 18:00.
    Så, vad ändra på??? Hur göra??

Han sover i alla fall sammantaget så mycket som han behöver på ett dygn och en 13-månaders behöver ju också ofta sova vid två tillfällen/dag. Det enda då är ju antingen att prova väcka honom tidigare på morgonen eller lägga honom något senare på kvällen, alternativt stå ut ett par månader till, tills han bara sover en gång per dag, då de två 30-minuterstupplurarna tillsammans bör bli en timme.

Prova också att gå ut med honom en stund innan han somnar på förmiddagen, så att han får leka av sig, så kanske det hjälper att få honom att sova längre.

När vi plockade bort eftermiddagssömnen vid 13-månadersåldern (för att slippa två korta sovstunder på dagen. Vi hade det ungefär likadant som ni) så behövde vår son lägga sig tidigare på kvällen. Det var ganska jobbigt en period eftersom det innebar att han slocknade strax innan klockan 17 och sedan vaknade vid 5 på morgonen, men det gjorde också att han sov 1,5 timme mitt på dagen. Så småningom lyckades vi senarelägga nattningen gradvis, men han är fortfarande trött vid 17-tiden, så eftermiddagarna just nu måste vara lugna med stenhårda rutiner så att han vet vad som gäller och när det är dags att sova. (bad, mat, bolibompa, tandborstning, tre böcker, några sånger.)

• Tre barns farsa

Hej
    Jag förstår ditt problem så var det för mig också i början tills jag började stimulera mina barn mera vilket ledde till att dom sov gott på natten och inte behövde sova middag. Så jag anser att ett barn över året inte behöver sova middag om de får en god natts sömn. Lycka till från en tre barns farsa.

• Amanda84
    Tre barns farsa skrev 2015-11-21 00:38:27 följande:

Hej
    Jag förstår ditt problem så var det för mig också i början tills jag började stimulera mina barn mera vilket ledde till att dom sov gott på natten och inte behövde sova middag. Så jag anser att ett barn över året inte behöver sova middag om de får en god natts sömn. Lycka till från en tre barns farsa.

Jag håller med dig till viss del, trebarnsfarsa. Jag har arbetat inom förskolan i 10 års tid innan jag blev föräldraledig (och vår pojke kommer att vara hemma så många år som det är ekonomiskt möjligt). Ganska många 1-åriga barn behöver dock sova middag och TS barn sover ju dessutom gott på natten. Han sover också exakt så många timmar på ett dygn som en 1-åring behöver. Ett barn som är hemma sover dock i regel mindre än ett barn på förskola. Däremot mår ett litet barn som är hemma i regel bättre än barn som går på förskola många timmar varje dag. Att han är kinkig under dagen kan givetvis förklaras med att han helt enkelt har tråkigt, så där har du faktiskt en poäng. Men barn som får utmaningar och som får upptäcka saker, kan bli tröttare av det, så att de sover längre sammanhängande under dagtid - precis som du skriver och det borde inte vara omöjligt att börja med att slå samman två gångers sömn till en längre sammanhängande.

Jag är ju lite "yrkesskadad" så här hemma går vi efter dagisrutiner, vilket gör att sonen sover 40 minuter - 1,5 timme om dagen (precis som man gör på dagis) Kanske kan det vara värt att prova att gå efter "våra" dagisrutiner. Så här gjorde vi när sonen var 1 år och hade väldigt lika tider som TS barn:

ca kl 6-7: välling (nu när han är 1 år och 4 månader struntar vi i morgonvällingen)
    ca kl 8-8.30: frukost (macka eller liknande)
    efter det städar jag/min man undan medan sonen underhåller sig själv en stund.
    Kl 9-9.45: lek MED barnet, gärna utomhus. Fullt fokus alltså - ingen mobil, dator eller tidning eller liknande som distraherar.
    Kl 10: frukt/välling (ute eller inne)
    På dagis sover barnen ca 12-tiden men vår son är trött vid 10-11 så vi har kastat om vilan och lunchen jämfört med hur man gör på dagis) Han sover 40 minuter-1,5 timme beroende på hur intensivt det har varit under förmiddagen.
    Kl 13: lunch
    Efter lunchen plockar vi undan i köket medan sonen får underhålla sig själv en stund. Därefter går vi till en lekplats och leker i sandlådan, till öppna förskolan, målar med färg, leker med bilar, bygger klossar, etc. Fullt fokus igen i 2-3 timmar och strikt mobil-/dator-förbud gäller för den av oss föräldrar som är hemma.
    Kl 16: Den andre föräldern kommer hem och sonen underhåller sig själv en stund medan vi gör hushållsarbete/lagar kvällsmat/kollar några sekunders mail eller ringer telefonsamtal. Vid matlagningen är sonen med någon av oss föräldrar (ibland vill han vara med och laga mat och ibland vill han leka) men vi har inte 100% fokus precis varje minut, som vi har under dagen.
    Kl 17: Kvällsrutinerna börjar med bad/mat/nattning (som jag har tydligare beskrivit i ett tidigare inlägg) Sonen är trött och gnällig om det inte följs till punkt och pricka.

Nu vet jag ju förstås inte om TS barn är gnällig för att han har tråkigt, men att strunta i mobilen när man är med sitt barn kan faktiskt göra underverk, och kan kanske vara ett tips. Vår son är i alla fall väldigt sällan missnöjd och jag vill nog tro att det kan bero på att han får fullt fokus, utan andra distraktionsmoment, i sammanhängande perioder under hela dagen.

• Pojkmamma86

Hemma sov han mellan 20-30 minuter så blev jätte chockad när han kunde sova 1,5 timme på förskolan, och det kom nästa direkt efter inskolningen :)

• helena29
    Tre barns farsa skrev 2015-11-21 00:38:27 följande:

Hej

Hur gamla var dina barn då?
  • helena29
    Pojkmamma86 skrev 2015-11-21 08:37:06 följande:

Hemma sov han mellan 20-30 minuter så blev jätte chockad när han kunde sova 1,5 timme på förskolan, och det kom nästa direkt efter inskolningen :)

Då hoppas jag på mirakel när han börjar i januari!
  • mariaheterjag

Har du testat att hålla honom vaken lite längre på förmiddagen innan han får sova? Tycker jag märker skillnad på vår 11 månaders att om jag lägger honom "för tidigt" så sover han ofta bara 40 min. Bra ide med mer aktivitet också, kanske utevistelse och sen sova i vagnen. Brukar va lättare att söva om i vagnen också när de vaknar till.

• Carolinek89

Vill bara påpeka att minska ner till en sovstund på dagen inte nödvändigtvis gör att barnet sover längre, det gjorde inte vår son. Nu klarar sig visserligen vår son på den halvtimmen han sover på dagen. :)

• gretasmor

TS!
    Min dotter är snart 13 mån och också så som du beskriver.
    Sover bara 30-45 min på dagen. Vaknar sen och är supersvår/omöjlig att söva om.
    Fast hon behöver egentligen sova mer.
    Det enda som funkar är att jag ligger bredvid henne i sängen när hon vaknar till.
    Då ser hon mig och kryper kanske intill och kan somna om.
    Efter detta är hon mycket lättväckt och jag kan inte resa mig ur sängen utan att hon vaknar.. 
    Är så segt att ligga där att vakta hela hennes lur på ca 1-1,5 h.
    Har mobilen och kan surfa lite och ta det lugnt men hade hellre varit "fri"..
    Dottern ska nog börja förskolan i feb och jag oroar mig för att hon inte ska kunna sova mer än 30 min där och vara helt färdig på kvällarna.. :/

• helena29
    Pojkmamma86 skrev 2015-11-20 22:30:32 följande:

Ver att det är en gammal tråd... Men provar!
    Nu har min son börjat förskolan och de 2 första dagarna sov han sina 30 min.
    När ändrade det sig för din son? Tog det ett tag eller kom det direkt?
  • helena29
    gretasmor skrev 2015-11-22 13:49:47 följande:

TS!
    Min dotter är snart 13 mån och också så som du beskriver.
    Sover bara 30-45 min på dagen. Vaknar sen och är supersvår/omöjlig att söva om.
    Fast hon behöver egentligen sova mer.
    Det enda som funkar är att jag ligger bredvid henne i sängen när hon vaknar till.
    Då ser hon mig och kryper kanske intill och kan somna om.
    Efter detta är hon mycket lättväckt och jag kan inte resa mig ur sängen utan att hon vaknar.. 
    Är så segt att ligga där att vakta hela hennes lur på ca 1-1,5 h.
    Har mobilen och kan surfa lite och ta det lugnt men hade hellre varit "fri"..
    Dottern ska nog börja förskolan i feb och jag oroar mig för att hon inte ska kunna sova mer än 30 min där och vara helt färdig på kvällarna.. :/

Hur har det gått??
    Sover hon bättre?
Svar på tråden Min 13-månaders kan inte sova dagtid! Exakt 30 min