Tre barns farsa skrev 2015-11-21 00:38:27 följande:
Hej
Jag förstår ditt problem så var det för mig också i början tills jag började stimulera mina barn mera vilket ledde till att dom sov gott på natten och inte behövde sova middag. Så jag anser att ett barn över året inte behöver sova middag om de får en god natts sömn. Lycka till från en tre barns farsa.
Jag håller med dig till viss del, trebarnsfarsa. Jag har arbetat inom förskolan i 10 års tid innan jag blev föräldraledig (och vår pojke kommer att vara hemma så många år som det är ekonomiskt möjligt). Ganska många 1-åriga barn behöver dock sova middag och TS barn sover ju dessutom gott på natten. Han sover också exakt så många timmar på ett dygn som en 1-åring behöver. Ett barn som är hemma sover dock i regel mindre än ett barn på förskola. Däremot mår ett litet barn som är hemma i regel bättre än barn som går på förskola många timmar varje dag. Att han är kinkig under dagen kan givetvis förklaras med att han helt enkelt har tråkigt, så där har du faktiskt en poäng. Men barn som får utmaningar och som får upptäcka saker, kan bli tröttare av det, så att de sover längre sammanhängande under dagtid - precis som du skriver och det borde inte vara omöjligt att börja med att slå samman två gångers sömn till en längre sammanhängande.
Jag är ju lite "yrkesskadad" så här hemma går vi efter dagisrutiner, vilket gör att sonen sover 40 minuter - 1,5 timme om dagen (precis som man gör på dagis) Kanske kan det vara värt att prova att gå efter "våra" dagisrutiner. Så här gjorde vi när sonen var 1 år och hade väldigt lika tider som TS barn:
ca kl 6-7: välling (nu när han är 1 år och 4 månader struntar vi i morgonvällingen)
ca kl 8-8.30: frukost (macka eller liknande)
efter det städar jag/min man undan medan sonen underhåller sig själv en stund.
Kl 9-9.45: lek MED barnet, gärna utomhus. Fullt fokus alltså - ingen mobil, dator eller tidning eller liknande som distraherar.
Kl 10: frukt/välling (ute eller inne)
På dagis sover barnen ca 12-tiden men vår son är trött vid 10-11 så vi har kastat om vilan och lunchen jämfört med hur man gör på dagis) Han sover 40 minuter-1,5 timme beroende på hur intensivt det har varit under förmiddagen.
Kl 13: lunch
Efter lunchen plockar vi undan i köket medan sonen får underhålla sig själv en stund. Därefter går vi till en lekplats och leker i sandlådan, till öppna förskolan, målar med färg, leker med bilar, bygger klossar, etc. Fullt fokus igen i 2-3 timmar och strikt mobil-/dator-förbud gäller för den av oss föräldrar som är hemma.
Kl 16: Den andre föräldern kommer hem och sonen underhåller sig själv en stund medan vi gör hushållsarbete/lagar kvällsmat/kollar några sekunders mail eller ringer telefonsamtal. Vid matlagningen är sonen med någon av oss föräldrar (ibland vill han vara med och laga mat och ibland vill han leka) men vi har inte 100% fokus precis varje minut, som vi har under dagen.
Kl 17: Kvällsrutinerna börjar med bad/mat/nattning (som jag har tydligare beskrivit i ett tidigare inlägg) Sonen är trött och gnällig om det inte följs till punkt och pricka.
Nu vet jag ju förstås inte om TS barn är gnällig för att han har tråkigt, men att strunta i mobilen när man är med sitt barn kan faktiskt göra underverk, och kan kanske vara ett tips. Vår son är i alla fall väldigt sällan missnöjd och jag vill nog tro att det kan bero på att han får fullt fokus, utan andra distraktionsmoment, i sammanhängande perioder under hela dagen.