Amortera ?
Sverige sjunker snabbt mot botten. Är det värt att armotera på huset eller man ska spara pengarna i andra valutor typ USD eller euro? Så när det väl går åt skogen kan man vara dra och börja ett nytt liv i ett annat land. Va tror ni?
Sverige sjunker snabbt mot botten. Är det värt att armotera på huset eller man ska spara pengarna i andra valutor typ USD eller euro? Så när det väl går åt skogen kan man vara dra och börja ett nytt liv i ett annat land. Va tror ni?
Jag tror du överdriver en aning.....
Amortera...
Om du inte amorterar och sedan säljer huset för mindre än lånesumman kommer du få ta dina sparpengar för att betala tillbaka till banken. Dessutom blir ju "boendekostnaden" mindre när du betalat av lånet, då kan du spara mer och ändå ha pengar över när räntan höjs strax innan du fått sålt huset.
Ha ha ha! Jag har dessutom hört att Trifiderna är på ingång igen, så investera i saltsyra, för det lär bli guld värt en dag
Sälj genast huset, växla till dollar och flytta till t.ex. Barbados!
Tror man på ett kraschande samhälle så är det nog inte dollars och euro utan snarare gevär och ammunition du ska investera i.
Hej Jag2!
Gissar att du spånar på en plan B. Bra idé tycker jag, oavsett anledning.
Om du sitter på ett bostadslån som i ett av dina scenarion innefattar lägre bostadspriser så är det ju en mycket god idé att amortera. Det enda du behöver tänka på är; kommer mitt bolån täckas av försäljningsvärdet på huset?
Ser att du också funderar på att diversifiera dina tillgångar då du nämner sparande i andra valutor. Det kan vara en idé om du ligger inom ramen för frågeställningen ovan.
Om du anser att Sverige går mot sin botten så kan det redan nu vara läge att realisera dina tillgångar och faktiskt ta steget. Läs in dig på fler länder och kolla upp deras respektive för- och nackdelar, arbetsmarknad för din utbildning/yrke. Ta sedan en eller flera "semestrar" till dessa länder och känn in.
Det där är helt upp till en själv hur man vill göra.
Det är aldrig fel att amortera, men det är inte säkert att göra det extra varje månad dels för att man binder kapital i bostaden samt att det gör så liten skillnad.
Ibland är det bättre att låta pengar växa på annat håll och sedan skjuta in en klumpsumma.