• malle2

Alergi?

Mitt barn har haft astma sedan ett års ålder. Aldig visat nått resultat på alergitest och är uppväxt med hund.

Men nu ville läkaren ta blodprov på alergin istället för pricktest och de visa alergi. Men hon har aldrig reagerat aleriskt på hunden någon gång.

Jag påpeka detta och ifrågasatt testets tillförlitlighet. Vill göra ett pricktest istället men då sa läkaren att risken finns att de ej visar någon alergi om vi tar om provet och gör pricktest istället. därför ville hon inte göra det???? Hon kunde tänka sig göra om blodprovet men skulle de inte visa nått så ville hon att vi skulle ta bort hunden i alla fall...

Hunden är åtta år... Och mitt barn har hittills inte visat alergi mot han.. Däremot mot andra pällsdjur. Hur hade ni gjort? Tycker ej om denna läkare hon känns inte seriös

• Svar på tråden Alergi?
  • BigMami

Jag hade självklart satt mitt barn i första hand och därmed haft bort hunden. Har ni ingen bekant som kan ta hand om den?

• malle2

Har haft astma hela tiden men proverna har alltid visat ingen alergi fram till nu. Man har testat för alergi varje år. Och astman är oförändrad. Inga andra symtom. Förutom vid kontakt med andra pällsdjur som katt då reagerar barnet med röda ögon och snor

• Glittermamma

Är själv allergisk mot hund, tog via blodprov på vårdcentral
     och dt kan man få närsom helst i livet. Vår hund är bara 5år.
    I dagsläget har jag arerus tabletter och lomudal ögondroppar, samt
    astma spray. Det funkar. Min vc läkare sade inget om att ta bort hunden. Men min make är på andra tankar, jag vägar. Men inte om att avliva utan ev omplacera.
    Än så länge funkar min medicin. Lycka till! Men tankarna finns varje dag om jag blir sämre hunden är bara 5 år. Luftfuktare kanske kan vara ngt?

• Monkii

Kan mycket väl vara så att ett djur (katt) ger vissa sympom som röda ögon och att astman utlösts av ngt annat som t ex hund. Allergi är ju inte endast en sak. Blodprov är ju mer tillförlitligt än pricktest.

• Glittermamma

Blodprovet tog ca 1 vecka då jag hade kliande ögon osv, samt astma och har då pulmicort spray. Tabletter är säkert inte lämpligt för barn. Att städa hjälper inte. Jag har läst på, det är inte själva pälsen, utan hundens allergener som den utsöndrar via körtlar o urin. NÄsta gång den ska d uschas har jag köpt
    ett hund allergen shampoo på xxl sport som ska minska allergenerna. Har även den sk Djurdammsugaren hemma.

• malle2

Har hört talas om champo jag också men vet inte om det funkar.

• Glittermamma

Jag har ej provat shampoot än ts, men ska göra det nästa gång
    som vår hund ska duschas.. Hoppas på att det funkar .

• malle2

Hoppas det. Skriv gärna och tala om hur det går. En annan läkare skrev en arikel på nätet om allergi. De stod att kastrerade hanhundar är bättre för allergiker och att man kan bli imun mot sin egen hund. Men då måste man exponeras dagligen. Kanske finns hopp

Svar på tråden Alergi?