• Decibel84

Stopp i äggledare

Efter spolningen så konstaterades det att jag hade stopp på ena sidan.
    Man vet inte om stoppet är tillfälligt eller om det är där alltid.
    Jag blev helt knäckt av detta och tänker, "om ägget är på sidan jag har stopp hur blir det då"

Läkarna säger att höger äggledare kan "plocka upp" ett ägg på vänster sida och tvärtom.
    Men är chansen lägre om jag får en äggblåsa på sidan jag har stoppet??

Någon här som lyckats UTAN IVF trots stopp i ena eller båda?

Jag skriver utan IVF eftersom IVF sker befruktningen utanför kroppen(vad jag förstått) och då spelar ju inte stopp någon roll?

Glädjehistorier, tack

• Svar på tråden Stopp i äggledare
  • Jag är bara jag

IVF är det enda sättet att bli gravid om man verkligen har stopp i båda. Dock kan spolning vara missvisande. Jag fick domen stopp i båda, men efter spolning under narkos visade det sig att jag hade inget stopp alls. Så vissa som fått den domen kanske i likhet med mig inte har stopp ö.h.t. Vet en som fick första barnet spontant efter 6 år trots att läkarna sagt att hon hade stopp i båda och andra barnet kom sen efter 2 år!  Glad  Så allt är möjligt och med "bara" stopp i ena finns det absolut hopp.

• Upptaget

Men stopp på en sidan är inte värre än att endast ha en äggledare? Och ja den andra äggledaren kan kompensera för den dåliga.

Jag har en äggledare och har liksom många andra lyckats bli gravid.

Det räcker med en :)

• Decibel84

Har stopp i ena, men om man nu producerar ägget där, kan den friska sidan typ fånga upp det då?

Svar på tråden Stopp i äggledare