• Anonym (vän)

Bryr mig mer om vännens barn än sambons barn

Hej! Min vän har fått ett barn som jag avgudar, hen är så fantastisk mysig och söt och jag vill bara överösa hen med presenter och kramar och mys. Min sambo (sedan ett par år tillbaka) har ett barn som jag inte klarar av. För det mesta är barnet jobbigt och störigt och i vägen. Jag har aldrig köpt några presenter till det barnet. Jag har inga känslor för min sambos barn medan jag vet att jag älskar min väns barn. Är detta helt fel? Är jag en hemsk person? Hur kommer det sig att jag kan tycka så mycket om min väns barn, som jag träffar då och då, medan jag nästan uteslutande har irriterande känslor mot min sambos barn som bor med oss hela tiden? Vännens barn är född detta år medan sambons barn är i senare dagisåldern. Vad tänker ni föräldrar? Hur hade ni reagerat om er partner kände såhär? MIn sambo ser ju att jag köper presenter, pratar om vännens barn och är väldigt förtjust i det men att jag inte gör detsamma för hans barn. Bryr man sig som förälder? Hur tänker ni styvföräldrar? Känner ni igen er? Jag känner mig hemsk.

• Svar på tråden Bryr mig mer om vännens barn än sambons barn
  • Anonym (B)

Barn är också individer , det är inte konstigt att man inte gillar alla barn lika mycket precis som man inte gillar alla vuxna lika mycket.

Men jag skulle inte vara ihop med någon som ogillar mina barn eller någon som har barn jag ogillar.

Är barnet bortskämt / ouppfostrat eller ogillar du hen bara för att hen finns?

• lillamyh16

Skulle min sambo ha såna känslor som du beskriver om din sambos barn så hade jag utan tvekan gjort slut!

Att du tycker om din kompis barn är inte konstigt alls dock.

Tycker du ska fundera på om du ska stanna i förhållandet och om du beslutar dig för att göra det så hoppas jag ni inte skaffar barn.

• Tecum
    Anonym (B) skrev 2015-11-17 18:29:52 följande:
    Men jag skulle inte vara ihop med någon som ogillar mina barn eller någon som har barn jag ogillar.
    Är barnet bortskämt / ouppfostrat eller ogillar du hen bara för att hen finns?
    Låter du barn avgöra vem du ska vara ihop med???
  • cupcakemom
    Tecum skrev 2015-11-17 18:47:42 följande:

Men gud JA! Men alltså man kan inte låta barnen bo med någon som avskyr dom... Är ju helt sjukt... Man behöver inte ha samma känslor som för sina biologiska barn men man kan absolut inte avskyr de barn man bor med..... Om det är stora barn som inte längre bor hemma är en annan femma... Om jag och sambon inte tyckt om varandras barn eller om barnen inte re tyckt om någon av oss hade vi brutit.... (Sedan Det där med barnen avskyr får man ju i så fall luska i om dom avskyr personen eller situationen.. Det är skillnad där är det situationen ska man kanske bara chillar lite och inte bryta upp )
  • lillamyh16

Jag skulle då aldrig bo ihop med någon som anser att mitt barn är "jobbigt, störigt och i vägen".

Särboförhållande under barnfri tid, men inte mer än så.

Skulle du?
  • Anonym (B)

Läs om läs rätt.
  • Tecum
    lillamyh16 skrev 2015-11-17 18:52:29 följande:
    Jag skulle då aldrig bo ihop med någon som anser att mitt barn är "jobbigt, störigt och i vägen".

Särboförhållande under barnfri tid, men inte mer än så.

Skulle du?
    Det skulle vara svårt att bo ihop med någon som ogillade mitt barn. Men om jag ogillade min partners barn betyder inte det att jag skulle bryta. Det är isf partnerns beslut. Man kan inte älska alla och barn förändras och växer upp. Och observera, det stod "ogilla" i inlägget jag citerade, inte avskyr eller hatar...
  • Tecum
    Anonym (B) skrev 2015-11-17 19:51:58 följande:
    Läs om läs rätt.
    Hmm, vad har jag missat? Du skrev "Men jag skulle inte vara ihop med någon som ogillar mina  barn eller någon som har barn jag ogillar. Jag tolkar det som om du inte gillar hans barn så bryter du. Alltså låter du indirekt barnen avgöra ert förhållande.
  • Ess

Det är inte speciellt konstigt. Sambons barn har du bara fått på halsen iom att du flyttade ihop med honom. Du lever lika tätt inpå hans barn som en förälder gör, utan att ha samma grundkärlek för barnet, då blir det enbart jobbigt.

• Anonym (B)
    Tecum skrev 2015-11-17 20:40:24 följande:

Hmm, vad har jag missat? Du skrev "Men jag skulle inte vara ihop med någon som ogillar mina  barn eller någon som har barn jag ogillar. Jag tolkar det som om du inte gillar hans barn så bryter du. Alltså låter du indirekt barnen avgöra ert förhållande.

Jag anser inte att det är samma sak, men du har rätt att tycka annorlunda.

Jag avgör att jag inte vill spendera mitt liv med folk jag inte står ut med , oavsett det gäller barn eller vuxna.

(Men jag har aldrig träffat ett enda barn jag ogillar så det är ett hypotetiskt svar baserad på T fråga. )
Svar på tråden Bryr mig mer om vännens barn än sambons barn