• Anonym (Barnlängtan)

Ingen ägglossning? Eller vad betyder detta?

Jag och sambon försöker skaffa barn och eftersom jag är lite äldre (36,6 år) och vet att mitt AMH ligger lite i underkant för min ålder så började jag testa med ägglossningstester direkt. Har kört på Clearblue's med dubbel hormonindikator och då har jag bara fått utslag på glad blinkande gubbe (hög fertilitet) men ingen LH-ökning alls under tre månader. Jag brukar i vanliga fall ha ägglossningssmärta, men det har jag inte heller haft. 

Jag uppsökte en gyn som gjorde UL på mig och kunde konstatera att jag hade en äggblåsa som var ganska stor på ena sidan, men att den höll på att "falla ihop" som han uttryckte det. Jag hade dock inte haft nån ÄL än. Vad innebär detta? 

Vi har nu bokat in ytterligare ett UL så får vi se om jag har ÄL då, men annars blir det ägglossningssprutor. Vet någon vilka sprutor man brukar få? 

Jag undrar även om detta kan vara åldersrelaterat, att jag inte har ÄL och att blåsorna eventuellt är "tomma". Hur gör man isf? Behöver man endast hormonstimuleras då, eller är det hormonstimulering + IVF som är nästa steg? 

Berätta gärna om du har haft samma problem som jag och hur det gått för dig, samt vad du fått för behandling. 

• Svar på tråden Ingen ägglossning? Eller vad betyder detta?
  • Anonym (Barnlängtan)

Ingen som vet något om detta?

• Jag är bara jag

Det enda sättet att veta säkert om du haft äl är att ta progesteronprov ca en vecka efter förmodad äl. VUL är lite osäkert,i värsta fall kan äggblåsor förtvina utan att släppa ägg och man vet aldrig exakt när äl sker heller. Jag skulle göra insemination en gång och hade världens segaste äggblåsa,den växte så sakta! Sista möjliga dagen fick jag äl!

• Anonym (Barnlängtan)
    Jag är bara jag skrev 2015-11-17 12:52:32 följande:

Det enda sättet att veta säkert om du haft äl är att ta progesteronprov ca en vecka efter förmodad äl. VUL är lite osäkert,i värsta fall kan äggblåsor förtvina utan att släppa ägg och man vet aldrig exakt när äl sker heller. Jag skulle göra insemination en gång och hade världens segaste äggblåsa,den växte så sakta! Sista möjliga dagen fick jag äl!

Ok, då ska jag föreslå detta för min gyn. Tack!

Min äggblåsa var redan stor när jag gjorde senaste VUL (igår), men som gyn sa så höll den på att sjunka ihop. Orsak: vet ej. Gjorde ägglossningstest kl 9 i morse, men fick inget utslag på LH då. Fick dock flytningar i form av rå äggvita nu kl 12. Funderar på att testa igen och se. Mensen är regelbunden.
  • Jag är bara jag

Äl-test är inget bevis på äl heller utan endast blodprov ger svar på det. Be om det du-helst några månader på raken.

• Anonym (Barnlängtan)
    Jag är bara jag skrev 2015-11-17 13:10:33 följande:

Äl-test är inget bevis på äl heller utan endast blodprov ger svar på det. Be om det du-helst några månader på raken.

Ok! Finns det något annat som kan vara värt att kolla?

Jag mätte både AMH och FSH för ett år sedan. Minns ej vad FSH låg på, men AMH låg då på 1,4. Behöver det tas om?
  • Anonym (Barnlängtan)

FSH var på 7,3 för ett år sen. Hittade det nu.

• Jag är bara jag

Prolaktin och tsh ingår också i en utredning och bör tas. Spermieprov också förstås för efter 35 har man rätt till en ordentlig utredning redan efter ett halvår. FSH och AMH ändras med tiden,kan tas om också.

• Anonym (Barnlängtan)
    Jag är bara jag skrev 2015-11-17 14:50:03 följande:

Prolaktin och tsh ingår också i en utredning och bör tas. Spermieprov också förstås för efter 35 har man rätt till en ordentlig utredning redan efter ett halvår. FSH och AMH ändras med tiden,kan tas om också.

Saken är den att vi inte är skrivna på samma adress och han är dessutom under 30. Jag vet ju att det är jag som inte funkar, då jag uppenbarligen inte har nån ÄL. TSH tog jag nyligen och det var normalt.
  • Jag är bara jag

"Uppenbarligen ingen äl" kan man inte säga om man inte tagit minst några progesteronprov. Man kan ha äl trots lågt AMH och man har oftast äl vid regelbunden mens. TSH ska ligga på absolut max 2 så ligger det över kan det också påverka fertiliteten.

• Anonym (Barnlängtan)
    Jag är bara jag skrev 2015-11-17 15:47:52 följande:

"Uppenbarligen ingen äl" kan man inte säga om man inte tagit minst några progesteronprov. Man kan ha äl trots lågt AMH och man har oftast äl vid regelbunden mens. TSH ska ligga på absolut max 2 så ligger det över kan det också påverka fertiliteten.

Set vet jag, men som sagt så har jag ingen LH-ökning alls när jag testar med både Clearblue advanced fertilitetsmonitor och engångsstickor som komplement. Gyn ser inget på VUL och jag har heller inga känningar trots att jag brukar ha starka sådana. Mkt talar ju emot ÄL iaf. Men visst, säker är jag ej.

TSH låg på 1.
  • Anonym (Barnlängtan)

Jag skulle ha ÄL idag, men har testat utspritt under dagen utan att få utslag på testerna. Men så plötsligt slog testet om strax innan midnatt till LH-ökning!

Jag har läst lite om kort stegring, men vad innebär det? Kan man ha det så att man endast har maximal fertilitet under några få (låt säga 3-4 timmar) per cykel?

• Anonym (Barnlängtan)
    Anonym (Barnlängtan) skrev 2015-11-18 00:16:04 följande:

Jag skulle ha ÄL idag, men har testat utspritt under dagen utan att få utslag på testerna. Men så plötsligt slog testet om strax innan midnatt till LH-ökning!

Jag har läst lite om kort stegring, men vad innebär det? Kan man ha det så att man endast har maximal fertilitet under några få (låt säga 3-4 timmar) per cykel?

Ingen LH detekterad i morse eller under dagen idag... Den slog om snabbt.
Svar på tråden Ingen ägglossning? Eller vad betyder detta?