• anemon1

Bannken missade nära 1 miljon vid beslut om lånelöfte - skulle ni byta bank?

Råkade ut för en väldigt märklig sak vid en ansökan om lånelöfte (en av de kändaste bankerna, sthlms innerstad). Möte, två banktjänstemän bad om personnummer, satt med en laptop med mina uppgifter uppe. Syfte: Jag ville få bekräftat om jag kunde ta över ett bostadslån.

Under mötet hörde jag hur de mumlade om att nätet föll, varefter laptopen stängdes. Det hela slutade jättetrevligt med att jag skulle få det hela beviljat.

Tills på em då ringer en av dem och säger att de upptäckte att de missat ca 1 miljon och därför blir det avslag. Ingen ursäkt för deras klantighet. Hur i hela friden kan de garantera lånelöfte utan att kolla uppgifterna ordentligt? Det måste väl ändå vara deras plikt?

Hänger sig nätet går man väl och tittat i någon av de andra datorerna i kontoret utanför?! Man kan väl inte sitta och gissa när det gäller stora summor?
    Skulle ni ha bytt bank?

• Svar på tråden Bannken missade nära 1 miljon vid beslut om lånelöfte - skulle ni byta bank?
  • anemon1
    Snövits skrev 2015-11-14 14:03:23 följande:

Misstag kan vem som helst göra.

Nej, jag hade inte bytt bank.

Jag håller med om det, - men hur vågar man lova någon när man inte kontroll på uppgifterna. De var ju två stycken på plats. 
  • nuharjagbytt

Men vadå hade du 1 miljon i lån redan när du ska ta över bolån? Kan ju vara sånt man påpekar när de inte längre tittar på datorn...

Eller åt vilket håll hade de missat en miljon?

• anemon1
    nuharjagbytt skrev 2015-11-14 14:18:28 följande:

Men vadå hade du 1 miljon i lån redan när du ska ta över bolån? Kan ju vara sånt man påpekar när de inte längre tittar på datorn...

Eller åt vilket håll hade de missat en miljon?

De sa något i stil med "ja här ser vi ju alla uppgifter". Varefter jag inte berättade något, det fanns ingen anledning om de satt med allt framför sig. Nej, det gällde större summa frö mig att ta över, än de fått för sig. Förstår inte var de fick siffrorna ifrån, de stämde ju inte...
  • Steven01

Om du ärligt kan säga att du själv aldrig gjort ett misstag tycker jag du ska byta bank.

• bubblibubb

Varför ska hen inte byta bank? Är man missnöjd med sin bank är det klart att man ska byta, man har inga förpliktelser mot dem. Det är väldigt lätt, din nya bank kommer gladeligen sköta allt åt dig.

Det spelar väl ingen roll om det var ett ärligt misstag, om det orsakade problem så orsakade det problem. Byt, och låt dem veta varför.

• anemon1
    bubblibubb skrev 2015-11-14 21:54:21 följande:

Varför ska hen inte byta bank? Är man missnöjd med sin bank är det klart att man ska byta, man har inga förpliktelser mot dem. Det är väldigt lätt, din nya bank kommer gladeligen sköta allt åt dig.

Det spelar väl ingen roll om det var ett ärligt misstag, om det orsakade problem så orsakade det problem. Byt, och låt dem veta varför.

Ja, det handlade ju om att behålla ett hem eller inte, det är ett stort projekt att köpa nytt. Det kändes som om de viftade bort det som om de lämnat för lite växel tillbaka på ica, typ. Lite kränkande. Det var ett bra samtal, seriöst och förtroendeingivande därför blev jag så chockad över slarvet sedan några timmar senare...
  • Jasi

Om du hittar en annan bank som beviljar dig lånet du vill ha finns det väl ingen anledning att inte byta?

Svar på tråden Bannken missade nära 1 miljon vid beslut om lånelöfte - skulle ni byta bank?