• jiipi76

Gemensam vårdnad med mannen som har alkoholproblem

Hej!

Jag undrar om jag kan ställa krav på mitt ex att han ska genomgå en behandling  för alkoholmissbrukare. Vi har gemensam vårdnad om vår 4-åriga dotter. Han har under senaste halvåret hamnat i fyllecell 3 gånger (dotter var hos mig då). Socialtjänsten kallade oss för möte där de bestämde att mitt ex ska aktualiseras på Vuxenbasen. Jag hoppades på att han skulle då få hjälp med sina alkoholproblem. Hans problem är att han dricker periodsvis. Han kan sköta i några månader, sen kan han gå ut o festa och då blir det oftast att han råka ut för ngt olyckshändelse eller hamnar i fyllecell. I höstas startade Socialtjänsten barnavårdsutredning pga hans alkoholproblem som avslutades utan insats eftersom han inte ville gå på ngn behandling (allt bygger på frivillighetsprincip så man kan inte tvinga honom). Han har gått till Alkoholrådgivning och tagit Campral och Antabus. Jag anser att jan behöver mkt mer, behandling (Livtaget, Steget, AA osv). När han hämtar vår dotter varannan helg då tar han Antabus framför mig. Men det kommer ju inte funka på lång sikt, han kan inte ta Antabus hela livet. Min fråga är, kan jag ställa krav på honom som förälder att han ska söka behandling eftersom vi har gemensam vårdnad och jag har rätt att ställa krav på honom eftersom hans problem kan komma påverka vår dotter på lång sikt? Han säger själv att hans problem inte är så allvarliga, att det kan hända vem som helst, och att han hr koll på läge (typiskt för alla missbrukare). På Vuxenbasen har de beslutat om att behandling inte är aktuell då han har ett heltidsjobb och att det räcker med Antabus och Alkoholrådgivning plus att han ska påbörja KBT-behandling. Vad kan jag göra? Att ansöka om ensam vårdnad löser inte problemet då han kommer att ha umgängesrätt med vår dotter i vilket fall som helst. Tack för era svar!

• Svar på tråden Gemensam vårdnad med mannen som har alkoholproblem
  • Anonym (Man)

Så länge han sköter sig när han träffar dottern så gissar jag det inte är mkt du kan göra.

• Anonym (Been there)

Jättebra att han ska börja KBT. Det hjälpte mitt ex mot alkoholberoendet. Han var tveksam själv men det gjorde under.

Så länge ha sköter barnet bra är det bara bra att de får umgås.

Jag tror dock inte du kan kräva så mycket men försök vara uppmuntrande till att han tar behandling. Det kan ju betyda mycket för honom.

• Anonym (Hmm)

Så du anser att DU vet bättre än de personer som är utbildade och arbetar med missbruk?!

Nej du kan självklart inte kräva någonting!

Vad han gör på sin fritid när barnet är med dig angår dig inte! Ditt sätt att hantera detta kommer däremot kunna driva honom in i ett allvarligt missbruk som dottern DÅ kommer påverkas av! Backa så länge han sköter dottern väl!

Svar på tråden Gemensam vårdnad med mannen som har alkoholproblem