• Anonym (ambivalent)

Stanna eller gå, pga bonussituationen..? (Svinlångt!)

Ja vad fan gör man?

I morgon är det umgänge igen och ångesten smyger sig på. Har massor att göra i morgon för att bonus ska komma och för en leverans jag ska göra och jag kan inte sova. Vill inte ens gå och lägga mig för då blir det i morgon så att säga. Vilket det blir ändå, det vet jag, det är inte logiskt alls.

Det är inte bonus det är fel på, det är situationen och jag känner att jag har fastnat, därav tråden för att skriva av mig lite.

Situationen då, ja den är som så att vi bor trångt som attan och jag har stort behov av att dra mig undan. VI har också bonus så sällan pga olika saker som jag inte är inblandad i, men det gör att hen känns som en gäst, allt bli obekvämt och konstigt när hen är här.
    Bonus själv tycker inte så dock (tack och lov får jag väl säga då hen inte valt att bli till) utan tar allt här för givet som sitt vilket är en del av problemet.

Jag har företag hemma (hantverk som jag utför på deltid, har annat jobb också men det är hantverket jag helst vill arbeta med eftersom det är bättre för min kropp) med farliga verktyg som måste gömmas undan varje gång bonus kommer eller så får en av oss 'punktmarkera' bonus så hen inte skadar sig. I ett redan trångt hem finns det inte så gott om plats så varje gång bonus kommer blir det en massa saker som måste bökas med.

Bonus måste också sova i vårt rum pga platsbristen vilket gör att jag inte har någonstans att vara helt själv på under tiden och JA jag har behov av detta trots att bonus är här så sällan. (var femte helg)
    Vardagsrummet använder bonus att leka i och det gränsar till köket så där kan jag inte vara. Sovrummet är ju bonus också när hen är här så det är jättesvårt att få hen att förstå att är dörren stängd får hen vara i övriga lgh.

Vi letar större bostad, febrilt, men det finns inget. Vi har försökt byta, ringt alla privata värdar, står i bostadskö, kollar blocket reglebundet, sätter upp lappar på affärerna, annonserar på blocket, facebook you name it, pratar med vänner och bekanta och sparar allt vi kan för att kunna köpa istället men priserna är vansinnigt höga nu så vi är inte på långa vägar där.
    Vi tittar här på orten och alla orter runt omkring så vi är ganska flexibla, enda kravet är att det ska gå att dagpendla till jobb och inte bli för långt bort från bonus som redan bor en bra bit bort. (En del i umgänget var femte helg, det blir istället någon extra dag d och då, om maken kan ta sem en fredag eller måndag.

Vi har varit arbetslösa i omgångar både maken och jag pga konkurs (hans fd jobb) och flytt av hela företaget (mitt jobb) så vi har fått minska ner på sparsumman då och då. Med den här takten och prisökningarna så kommer det ta minst tio år innan vi har sparat ihop till kontantinsatsen. 

Men värst av allt är att jag inte vet var jag ska sova varje gång bonus kommer hit... Det går inte att dela säng med bonus och bonus kommer a l l t i d  upp i sängen och vill sova. Helt förståeligt, men omöjligt för mig att sova då. Inte sällan sparkar bonus till mig och säger att det är hens och pappas säng vilket så klart är jäkligt otrevligt och jobbigt att ta mitt i natten.
    Pappan vaknar till men inte till 'riktigt' medvetande och väcker jag honom så pass att han kan lägga ner bonus i sin säng igen så vaknar bonus med. Min man sover oerhört hårt så i princip måste jag sparka honom ur sängen för att han ska vakna.

Ok lite överdrivet, men jag måste skaka honom rejält och det gör ju att hela sängen skakar = bonus vaknar till ordentligt och vill inte sova mer sen. Jag vill inte gå upp vid 3 på helgmornar och går bonus upp då så blir han väldigt grinig att ha å göra med vilket inte heller är roligt.

Jag kan inte lägga ner bonus pga skada efter bilolycka. Så, varje gång bonus är här sover jag ytterst lite. I bonus säng kan jag inte ligga för det får bara plats en barnsäng här vilket också är ett stressmoment, vad gör vi när bonus växer ur den? (Sängen är ytterligare ett moment som ska göras när bonus kommer, den ska fram och tillbaka, ur och i förrådet varje gång.
    Vardagsrummet innehåller förutom sedvanliga vardagsrumsmöbler (av mindre sort, ingen svulstig tresitssoffa eller så) även matbord och mitt företag då så där finns inte plats för något mer. Bäddsoffa kan jag inte sova i pga skada, samma skada som gör att jag inte kan lägga ner bonus från vår säng till sin själv.
    Jag vet att det finns väldigt bra bäddsoffor men det hjälps inte, jag kan inte sova i en bäddsoffa.

Eftersom detta är familjeliv lägger jag in en ritning (inte skalenlig) på hur sovrummet ser ut så ser ni att vi inte kan ändra om. Sängen är uppbyggd för att få mer förvaring, men det är snedtak så högre än den är idag går inte att ha. Rummet är eg en del av köket men tidigare hyresgäst fick bygga upp en vägg som jag sen valde att behålla. 

Så, nu ska jag gå och lägga mig med min ångest och hoppas på att jag känner annorlunda i morgon.

• Svar på tråden Stanna eller gå, pga bonussituationen..? (Svinlångt!)
  • Anonym (Jobbig situation)

Hej
    Förstår att situationen känns ohållbar för dig. Du kanske kan ta "umgängeshelgen" som en chans för dig att få egentid? Åka till nån familjemedlem lr vän under helgen. Det känns ju inte som att du kan jobba under den helgen ändå? Och ni verkar ju inte ha nån glädje av varandra du och bonusen så då kan ju pappan få rå om sin egen medan du tänker på dig :) kram och hoppas ni finner en lösning

• Elbereth

Är det svårt att hitta större lägenhet så kanske du kan hyra ett kontorsrum för ditt företag så länge? Kontorshotell finns det gott om och då får du en tillflyktsort på helgerna och ni slipper ha dina verktyg och prylar hemma även i veckorna.

Ang. säng så kanske en madrass på golvet vore en smidigare lösning? Den kanske du skulle kunna sova på i vardagsrummet till och med. Kostar ni på er en bra madrass så är det bra mycket bekvämare än en bäddsoffa som ju brukar vara väldigt tunna och vikbara.

• Anonym (ambivalent)

Tack för råden

Kontorshotell finns det inte pengar till just nu, företaget är nystartat och det är en del maskiner mm som låter så just kontorshotell blir nog inte så poppis att flytta in i Har tittat på verkstadslokaler här i kring men den billigaste kostar 6900 kr exkl moms.

Vi har en uppblåsbar madrass som jag kan sova rätt ok på, men då måste den blåsas upp innan bonus somnar pga oväsen. Då kan vi inte röra oss här hemma. Jag har också barn. Därav att vi inte kan åka hem till någon vän under helgen, mitt barn har AST och gillar inte att bo borta. Släkt har jag ingen i livet. Ingen nära släkt som jag umgås med iaf. Närmast är makens föräldrar som bor 54 mil från oss.

Vanlig madrass på golvet är uteslutet, det har jag redan testat och då får jag gå sjukskriven från mitt vanliga jobb och det vill jag inte.

I mitt barns rum går det inte att få in något heller, det är lika litet som vårt sovrum.
    Här är hela vår bostad. Ett litet hus jag och mitt barn hyrde innan jag träffade min man. Då fungerade det perfekt, nu gör det inte det. Det gröna är ytan mitt företag tar upp så det är det enda jag kan se att vi kan ta bort för att få plats med säng som jag också får plats i. Jag vill inte lägga ner mitt företag som går bra om än inte så bra att jag kan sluta mitt vanliga jobb än.

• Anonym (ambivalent)

Som sagt så är ritningen inte skalenlig, soffan är djupare än på bilden. Jag ser att den nästan är lika som diskbänken haha.

• mamaleona
    Fia 28 skrev 2015-11-13 11:38:06 följande:

Eller så en våningssäng i barnets rum.

exakt min tanke.
  • Anonym (ambivalent)
    Fia 28 skrev 2015-11-13 11:37:35 följande:

Det fungerar inte med en sån som bonus kan sova på bredvid er säng, eller som du kan rulla iväg nån annanstans och sova på själv?
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10247968/

Bonus har redan egen säng att sova i men vill inte sova där.

Inte våningssäng i mitt barns rum, mitt barn måste ha sitt eget rum i fred för att inte balla ur totalt tyvärr.

• Fia 28
    Anonym (ambivalent) skrev 2015-11-13 15:25:58 följande:
    Bonus har redan egen säng att sova i men vill inte sova där.

Inte våningssäng i mitt barns rum, mitt barn måste ha sitt eget rum i fred för att inte balla ur totalt tyvärr.
    Men det är ju ni som vuxna som bestämmer var bonus ska sova. Är det så att bonus är mörkrädd eller något så måste det ju fungera med en madrass på golvet bredvid er säng. Väck sambon som får lägga tillbaks ungen.

Om ni bara har bonus var femte helg, så ser jag inte problemet. Fly landet den helgen då eller gå och lägg dej i våningssängen du då istället. Det kan itne vara sådär svårt.
Svar på tråden Stanna eller gå, pga bonussituationen..? (Svinlångt!)