• Familjeliv

Sminkad 8-åring – hit eller shit?

Sminkad 8-åring – hit eller shit?
    Nu känner jag för att rota i ett riktigt känsligt ämne, nämligen smink och ”vuxenaktiga” klädesplagg som bikini och klackskor för barn. När är det okej att börja sminka sig och hur mycket har man egentligen att säga till om som förälder?

Denna tråd innehåller kommentarer för ovantående artikel.

Läs hela artikeln här
  • Svar på tråden Sminkad 8-åring – hit eller shit?
  • ajnos5

Låt barn vara barn när det är barn. Barndomen är alldeles för viktig för att inte ge barnen en rik och äkta barndom.

• Santine

Nej och nej till att försöka klä upp ett barn till att se vuxet ut! Varken fint eller gulligt någonstans!

• Santine

Man har rätt att säga till sitt barn tills man själv anser att barnet har åldern för det! En 13åring i klackskor och kortkort med brutal sminkning går fet bort i min värld! Nu har inte ens mina småsyskon sminkat eller klätt sig opassande men deras klasskamrater har gjort det. Men det e ju fortfarande upp till föräldrarna att dra gränser! En passande ålder e nog väldigt individuellt hos alla, men jag skulle nog säga att när jag var ca 13 började jag raka mig och då även plocka ögonbrynen, vid 15 började jag använda smink (mascara och lite rouge) och sen experimentera med mina tjejkompisar med eyeliner och ögonskuggor i alla dess färger m.m. Och jag hade jättekul och den tiden skulle inte jag velat ta bort, det får mina barn med göra men skulle inte vilja att dem gick ut övermålade! Jag gjorde inte det och hoppas mina flickor också blir lika förståndiga som mig! Klackskor använde man ju knappt, däremot använde vi platåskor! Skäms idag haha!!! Min mamma vägrade köpa dem till mig så jag strejka med att inte köpa några skor alls och så övertalade jag henne om andra saker jag inte gör som andra gör och att skorna e det minsta för allt positivt jag som dotter gjorde för henne och då gav hon upp! (Sakerna var allt från att inte vara med killar, gör läxorna, jobbar för att spara ihop en egen inkomst och kom alltid raka vägen hem för att hjälpa henne med hushållet hemma). Så jag kommer nog inte vara den roliga mamman, fast att vi har roligt ihop nu dvs om mina barn inte blir förståndiga inom vissa områden!

• Hajnal

Jag skrev ett inlägg om det här ämnet för inte så länge sedan i min blogg och jag kan ju upprepa lite här :)

Jag lekte själv med mammas smink när jag var liten, som så många andra också gjorde. Jag ser inget fel i att leka med smink och ha roligt, klä ut sig osv, lite glitter och nån roligare frisyr på klassens disco ser jag absolut inga fel med. Det var liksom en rolig grej och det fanns inget skyldigt med det. MEN när jag ser mammor på t ex instagram som sminkar sina småbarn "sexigt" och använder hashtags som; sexig, hotbaby, sexygirl osv så mår jag illa. Varför vill man att ens (t ex) fyraåring ska anses vara sexig och varför lägga ut dem sådär?

Det finns gränser för allt tycker jag, visst är det upp till var och en men..

• MissNastrax

Nu handlade artikeln om lite kalasfin på discon, inte goth svarta sminkningar till vardags..

• holidodi

Gillar inte det, barn ska får vara barn så länge som möjligt. Sätter man på dem smink sätter man in dem i något som vuxna gör.

• Santine
    Hajnal skrev 2015-11-13 06:57:48 följande:

Jag skrev ett inlägg om det här ämnet för inte så länge sedan i min blogg och jag kan ju upprepa lite här :)

Jag lekte själv med mammas smink när jag var liten, som så många andra också gjorde. Jag ser inget fel i att leka med smink och ha roligt, klä ut sig osv, lite glitter och nån roligare frisyr på klassens disco ser jag absolut inga fel med. Det var liksom en rolig grej och det fanns inget skyldigt med det. MEN när jag ser mammor på t ex instagram som sminkar sina småbarn "sexigt" och använder hashtags som; sexig, hotbaby, sexygirl osv så mår jag illa. Varför vill man att ens (t ex) fyraåring ska anses vara sexig och varför lägga ut dem sådär?

Det finns gränser för allt tycker jag, visst är det upp till var och en men..

Håller med, kan inte heller se något sexigt med barn what so ever. Helt sjukt ju.
  • Santine
    MissNastrax skrev 2015-11-13 08:09:08 följande:

Nu handlade artikeln om lite kalasfin på discon, inte goth svarta sminkningar till vardags..

Läste aldrig artikeln, läste på ts kommentar om man tycker att barn ska låtas sminkas, ha på sig utmanande klädstil och klackskor om jag inte minns fel, och vilken ålder man anser det e okej att ens barn klär sig så.
  • fluu

Bara på lek någon gång eller till exempelvis maskerad fine. Till vardags absolut inte.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • chokladspad

Jag bytte skola när jag gick i sexan, detta var på 90-talet. De tuffa tjejerna hade börjat sminka sig under mellanstadiet i min gamla skola (i en förort), vilket jag inte gjorde (tillhörde inte de tuffa). Så för att få litet försprång i min nya klass (inne i stan) började jag sminka mig inför skoldagen. I den nya klassen blev alla tjejer förvånade och tyckte inte ens att jag var tuff utan mera konstig som sminkade mig. Detta var i sexan! Men det handlade ju också om att ha smink i skolan och inte på fest.

Min mamma sa en klok sak till mig när jag var tonåring - att om man sminkar sig jämt, så kan det bli så att man inte ens vågar gå ut utan sin "mask". Hon rådde mig att sminka mig när jag ville vara extra fin och inte varje dag, för då får man svårare att stå ut med sitt osminkade ansikte. Det är väl bättre att försöka acceptera och älska sig själv som man är och våga stå för det. Sedan kan man hotta upp det litet när man verkligen känner för det. Jag har följt detta råd och tycker det är bra. Jag är glad att jag inte fortsatte sminka mig till vardags tidigt i ålder, för jag tror att allt tvättande hade nött ut min ganska känsliga hud, Jag tror inte jag hade varit så "välbevarad" idag om jag hade sminkat mig jämt hittills.

När det gäller barn tror jag att det är viktigt att lära barnen att uppskatta sig själva och varandra som de är. Att visa dem farorna med att jämföra sig för mycket med andra (speciellt de som är fotoretuscherade). Att någon inte är tuffare bara för att den har sminkat sig.

Och att som förälder inte föra över sitt eget dåliga självförtroende när det gäller utseende på sina barn genom att inte tåla sitt eget ansikte utan smink, eller hela tiden beklaga sig över sitt utseende.

En gång när jag var en ung student och gick på fest fick jag för mig att göra ett socialt experiment. Jag brukade alltid anstränga mig ganska mycket för att verkligen glittra och glänsa på fester. Naturligtvis ville jag ha bekräftelse och uppmärksamhet av det motsatta könet, men också bli litet beundrad i allmänhet, även om det inte var så utstuderat som det låter när jag skriver det här. Denna kväll tonade jag istället ned det hela litet. Jag sminkade mig och gjorde mig snygg, men inte till tänderna.

Denna fest fick jag istället väldigt bra och trevliga samtal med kvinnorna på festen som plötsligt inte såg mig som något hot eller konkurrent. Jag var mycket mer närvarande och hade mycket roligare när jag inte hela tiden i bakhuvudet frågade mig hur jag såg ut eller om jag var tillräckligt snygg.

Jag växte mycket den kvällen, och detta är en historia som jag gärna delar med mig av till unga tjejer, även om de som läser detta just nu säkert är föga imponerade.

Oj, det blir verkligen långa inlägg av mig.
    Tror jag måste skaffa en egen blogg istället ;)

Själv skulle jag dock hellre sätta litet smink på mina flickor till fest än att låta dem gå i alltför utstuderade kläder. 

• studsgubbensmamma

När jag såg bilden tyckte jag blä, men det är ju inte representativt av hur du sminkade henne. Lite glitter och läppglans är väl ok, mascara kan hon väl vänta med några år. 
    Men om de andra barnen inte har det är det väl lika bra och vänta. Annars blir det väl lite konstigt. 

• Magdalena03

Min dotter är tolv och använder inget smink, inte intresserad. Jag säger till henne att hon är så vacker ändå och det verkar hon också tycka. Hon är vacker, då behöver man inget smink.

Svar på tråden Sminkad 8-åring – hit eller shit?