• Anonym (Oroad)

Risken att upptäcka dött foster i vecka 12-13 ?

Snart har vi  ultraljud för KUB-Test jag kommer då att ha passerat vecka 12+ med råge och nästan gått 13 hela veckor. 

Missfallsrisken ska ju nu vara väldigt liten. Men jag är så orolig för att det ska visa sig att fostret dött och varit dött en tid. 

När man säger att missfallsrisken är så mycket mindre efter fulla 12 veckor. Menar man då att "blodet" ska ha hunnit komma ut innan dess eller är risken för missed abortion lika stor som innan vecka tolv, alltså att fostret ligger kvar och är dött i livmodern även efter påbörjad vecka 13. Eller kommer dom allra, allra flesta missed abortions ut innan påbörjad vecka 13? 

Hur säker kan man alltså vara på att få se ett levande barn?

När jag googlar om det här så kommer man ju bara in i trådar där folk som haft missfall runt vecka tolv har skrivit, och då ser det ju ut som om missfallsrisken ändå är typ 100% Så jag är inte intresserad av svar från alla er som tyvärr varit med om något sådant hemskt då det inte säger något om den faktiska verkligheten. 

Snälla, är det någon som vet hur det funkar??  

• Svar på tråden Risken att upptäcka dött foster i vecka 12-13 ?
  • Anonym (3)

Regelrätta missfall d.v.s när embryot/fostret dör och kommer ut direkt är extremt sällsynt efter v.12. De flesta sker före v.9. Men MA-risken kvarstår till efter v.12 även om den också minskar med tiden. Det händer att kvinnor går på RUL och de upptäcker att fostret dött flera månader innan. Exakt hur många MA som kommer ut efter v.12 vet jag dock inte. Tror ingen vet det. Men räknar man in MA till alla m.f som sker så sker ca 90% av alla m.f före v.12. Har man sett hjärtat slå v.9 är risken nere i 2-3%,i v.11 under 1% risk. Är man ung är risken för m.f/MA låg överlag. Så de allra flesta får se ett levande barn på VUL/UL.

Svar på tråden Risken att upptäcka dött foster i vecka 12-13 ?