• Evvi_jj

Måste jag berätta för läkaren?

Hej!

Var hos läkare för några veckor sen för problem med inflammation pga överansträngning på jobbet.

Blev sjukskriven. Då berättade jag inte om att vi just nu försöker skaffa barn, att jag har tagit tabletter för att få mens och få igång ägglossning.

Ska på återbesök nästa vecka, om hen frågar om jag tagit någon medicin el liknande, måste jag berätta om det?

/Evelina

• Svar på tråden Måste jag berätta för läkaren?
  • Stårschan

Det ligger ju i ditt eget intresse att vara ärlig för läkaren för att få bästa möjliga vård. Vad har du för anledning att INTE berätta?

• micromat

Du bör säga det om du får någon medicin utskrivet.. Får du recept på någon medicin som krockar med det du tar för ägglossning så behöver läkaren veta om det så hen kan skriva ut något annat.

• prematur mor

Nej du behöver inte berätta det. Är ju inget som påverkar ägglossningen. Däremot så bör du berätta för behandlande läkare gällande barnfrågan om den pågående inflammation då det kan påverka.

• Kjell2

Finns inget absolut krav på att du berättar. Men risken finns  att du blir felbehandla eller får någon behandling som påverkar din medicinering eller en eventuell graviditet.

• Cyanea

Klart det inte finns ett krav på att berätta, däremot känns det inte så genomtänkt att undanhålla det. Vad är det du tar för ägglossning? Är det naturpreparat bör du definitivt ta upp detta då man inte har en aning om vad mer det gör i kroppen eller hur det kan interagera med andra mediciner. Det kan till och med bli farligt för dig om du inte rådfrågar läkare. 

Det är ditt liv och din hälsa, så gör som du vill. 

Svar på tråden Måste jag berätta för läkaren?