• tess55555

Hämta hem kattunge. Vad tänka på?

Imorgon ska jag äntligen hämta en kattunge. Bild på sötnosen ser du nedan.

Enligt ägaren är kattungen 12 veckor. Jag har hört att det är enligt lag förbjudet att hämta kattungen ifall den är under 12 veckor, så jag är väldigt sträng när det gäller detta. Kan jag på något sätt veta hur gammal katten är? Eller är det bara att lita på ägaren?

Kattungen är avmaskad eller vad det nu kallas, men den är inte vaccinerad. Bör jag vaccinera den omedelbart? Eller är det okej att den är hemma i några dagar?

Jag undrar nu vad jag ska ge den för mat? Och vilken kattsand är att rekommendera?

Och när jag hämtar hem kattungen, vad är viktigt att tänka på? Något speciellt?

Jag har hört att jag ska lägga kattungen rummet där kattlådan finns och att den ska vara där i några dagar innan jag låter den gå runt på andra ställen. Stämmer detta?

Tar emot alla tips. Tackar ! Glad

12 veckor gammal? 

• Svar på tråden Hämta hem kattunge. Vad tänka på?
  • chbw
    tess55555 skrev 2015-11-12 04:08:28 följande:

Imorgon ska jag äntligen hämta en kattunge. Bild på sötnosen ser du nedan.

Enligt ägaren är kattungen 12 veckor. Jag har hört att det är enligt lag förbjudet att hämta kattungen ifall den är under 12 veckor, så jag är väldigt sträng när det gäller detta. Kan jag på något sätt veta hur gammal katten är? Eller är det bara att lita på ägaren?

Kattungen är avmaskad eller vad det nu kallas, men den är inte vaccinerad. Bör jag vaccinera den omedelbart? Eller är det okej att den är hemma i några dagar?

Jag undrar nu vad jag ska ge den för mat? Och vilken kattsand är att rekommendera?

Och när jag hämtar hem kattungen, vad är viktigt att tänka på? Något speciellt?

Jag har hört att jag ska lägga kattungen rummet där kattlådan finns och att den ska vara där i några dagar innan jag låter den gå runt på andra ställen. Stämmer detta?

Tar emot alla tips. Tackar ! 

12 veckor gammal? 

Be om födelsedatum så kan du räkna på det. Svårt att se om det är plus/minus npn vecka bara. Mina kattungsr var 13 veckor när vi fick hem dem och de var väldigt små. Har dock bildbevis på när de föddes så datumet tidigare ägaren sa stämmer =)

Såhär har jag gjort:

När vi kommit hem med katten satt sen i kattlådan och sedan låtit sen upptäcka hemmet därifrån. Så den vet vart lådan är. Har gått hur bra som helst. De har aldrig gjort sina behov utanför lådan! =)

Vi använder nån eko-sand som går att spola ner i toaletten, den luktar inte så mycket o sprätter inte iväf så mycket.

Se till att katten är försäkrad och vaccinera så fort som möjligt.

Vad ger de för mat se som har den nu? Bra med samma mat då magen kan va känslig, så de kan bli dåliga i magen om man byter mat. Däremot går det över rätt fort.

Mjau och bozita har vad jag förstått bra mat. Helat ska katterna ha spannmålsfri mat då deninte behlver spannmål alls.

Låt katten undersöka hemmet i sin takt. O när ni hämtar ta med nån handduk eller liknandr som luktar som hemma hos er o ha i kattburen under hemfärden. Ställ fram mat och vatten som katten får hitta när den undersöker hemmet, så den vet vart maten finns. Någonstans att klösa behöver den och nån/några leksaker. Katter gillsr att ligga högt upp så kanske ett klösträd?

Jag brukar beställa mat/sand/godis/leksaker från zooplus. Jättenöjd och de kommer med allt direkt till dörrenm och snabb leverans =)

Ska den va utekatt är eet bra och vänta ett tag. Gå ut i koppel först så den vänjer sig/läe sig hitta. Mina är 100%innekatter o gillar inte o va ute som tur är. Ibland tycker de det är okej stt sitta på en filt på sommaren men inte mer än så =) jag är också rädd att de ska råka ut för bilar/elaka människor eller springa bort, så skönt att de är inne!

Bra att kastrera när katten är könsmogen. Många hanar börjar kissa inne för o markera revir och det kan även honor göra. Honor skriker även är de löper och alla katthonor jag känner har mått dåligt vid löp och slutat äta. Alla mina tre honor är kastrerade och mår mycket bättre nu efter än de gjorde när de löpte =)

Lycka till med tillskottet i familjen! =)
  • Dexter dot com

Du ger samma mat som den ätit tidigare och är det ett riktigt skräpfoder fasar du in ett nytt långsamt under några veckor när katten boat in sig hos dig.
    Jag har flera lådor på olika ställen med klumpbildande sand eftersom en kattunge inte kan hålla sig och är det långt till lådan händer det olyckor på golvet.
    Hör med ditt försäkringsbolag om du måste ha ett besiktningsintyg innan du får försäkra katten , boka då besiktning och vaccination samtidigt. Ju fortare desto bättre eftersom man brukar få 30 dagars karens på försäkringen om katten inte varit försäkrad innan.

Det viktigaste är ju att du är hemma hela tiden med kattungen dom första veckorna, gärna längre. Man brukar ju rekommendera att ha minst 2 katter så dom har sällskap av varann men har man bara en krävs det ju mer av dig som ägare att aktivera och hålla katten sällskap. Plocka ner allt löst och tungt som katten kan få över sig när den leker tex tunga krukor i fönster.

• Jasmin Karlsson

Innan du köper kattungen bör säljaren tagit den till veterinär för besiktning. Där kan problem upptäckas som kan vara svårt för dig att upptäcka, du ska få med besiktningsprotokoll när du köper den. Kattungar bör vaccineras vid 8 och 12 veckors ålder. Om den inte är vaccinerad alls när du köper den bör du göra det så snart som möjligt. Den bör också avmaskas. Bra att chipmärka den också, även om den ska vara innekatt (mycket kan hända på 20 år, som kan bli livslängden). Ge kattungefoder i början, när du kastrerar den (från 6 mån ålder) kan du gå över till vuxenfoder/foder för kastrerade katter.

Svar på tråden Hämta hem kattunge. Vad tänka på?