• Mig med

Bolån

Hej jag har en fråga ni som kan svara snälla .

Om man äger ett hus och köper annat hus hur räknas det ? Tar banken tillbaka hela summan på det man säljer och lägger nytt bolån för nya huset ? Eller flyttas det till nya huset och plusar på den summan för huset då den är dyrare än vad vi äger idag ?

Ex. Om vi säljer för 300 000 och köper för 500 000 plusar de bara 200 000 på lånet ?

• Svar på tråden Bolån
  • Mig med

Ok om nytt lån menas att banken räknar inte med lånen vi har nu hus de ? Då vi tänker ha 15% kontantinsats från vinsten som vi har på nuvarande bostad . Men måste räkna så vi inte står där utan de pengerna .

• MoLsMamma

Du måste lösa det gamla bolånet när du säljer, banken har ju bostaden som säkerhet. Sen får du teckna nya lån med nya bostaden som säkerhet.

• Anonym (...)
    MoLsMamma skrev 2015-11-11 23:10:17 följande:

Du måste lösa det gamla bolånet när du säljer, banken har ju bostaden som säkerhet. Sen får du teckna nya lån med nya bostaden som säkerhet.

Precis, men man kan få ett tillfälligt så kallat överbryggningslån för att täcka kostnader för ex. handpenning, lagfart och pantbrev som kan uppkomma före tillträdet till nya huset och innan de gamla lånen är lösta.
  • Noname00
    Anonym (...) skrev 2015-11-12 14:31:36 följande:
    Precis, men man kan få ett tillfälligt så kallat överbryggningslån för att täcka kostnader för ex. handpenning, lagfart och pantbrev som kan uppkomma före tillträdet till nya huset och innan de gamla lånen är lösta.
    Banker brukar erbjuda precis det du skriver överbryggningslån, vad säger banken när du prata med dem?
  • Mig med

Tack snälla ni har kontaktat bankman som ni säger ni har rätt det löser de mellan lånen .

Svar på tråden Bolån