• Mayy

Plugga och vara gravid

Jag är planerat gravid och pluggar på högskola, tar examen i januari och föder i mars. Inte det mest optimala, men ändå det bästa som kunde ske på grund av en helt galen längtan efter barn och samtidigt möjlighet att hinna plugga klart innan den lille kommer. 

Är det någon mer som är i samma situation? Jag kan känna att det är otroligt jobbigt ibland att plugga samtidigt som jag är gravid, vi läser just nu kurser på avancerad nivå och jag känner att min hjärna inte alls hänger med, jag är också mycket känsligare än vanligt. Det skulle vara fint att ha någon att bolla med, om det finns?

• Svar på tråden Plugga och vara gravid
  • SSK13

Jag har varit i samma situation när jag fick min dotter. Hade precis börjat plugga och flyttade i samma veva. Fick veta att jag var gravid någon vecka innan en stor tenta. Alla kursare var väldigt inne i plugget och engagerade, jag tyckte det kändes allmänt tråkigt.

Men. Klarade tentan och resterande av utbildningen. Ta det lite pö om pö. Vet inte om det är inlämningar eller tentor du har kvar, eller kanske båda. Man brukar ju få göra om dem om man inte lyckas, du har ju lite tid mellan examination och BF. Tror det kommer att gå bra!

• SSK13

Jag har varit i samma situation när jag fick min dotter. Hade precis börjat plugga och flyttade i samma veva. Fick veta att jag var gravid någon vecka innan en stor tenta. Alla kursare var väldigt inne i plugget och engagerade, jag tyckte det kändes allmänt tråkigt.

Men. Klarade tentan och resterande av utbildningen. Ta det lite pö om pö. Vet inte om det är inlämningar eller tentor du har kvar, eller kanske båda. Man brukar ju få göra om dem om man inte lyckas, du har ju lite tid mellan examination och BF. Tror det kommer att gå bra!

• Tove2015

Jag är också gravid och pluggar på universitetet samtidigt. Känner verkligen igen det där med att hjärnan inte alls hänger med. Sömnbrist, förvärkar och ont i ryggen gör det inte direkt lättare heller. Är beräknad till den 14 december, så är i vecka 36 nu och har planerat att ta studieuppehåll sista november. Har alltid haft lätt för mig med skolan, tar snabbt till mig information och kan sitta fokuserad med en uppsats/hemtenta hela dagen utan att tappa koncentrationen, nu är det helt tvärt om. Försöker att sänka ambitionsnivån lite och tänka att jag gör så gott jag kan, men det är verkligen svårt.

• UngMamma07

Hej!

Såg att detta var en gammal tråd men jag tänkte skriver här för att kolls hur det gått för er?

Jag och min sambo har pratat om att börja försöka nu under mitt sista år på universitetet (dock så att barnet kommer när jag är klar med min utbildning).

-Hur gick det för dig/er med utbildning och graviditet?

-Hur tänker ni med jobb, har ni jobb eller kommer ni söka jobb som småbarnsförälder?

Jag känner mig lite orolig över dessa saker och känner att jag behöver lite tips ifrån folk dom gått igenom det!

Svar på tråden Plugga och vara gravid