• sitra

Orolig

Är i v 23 (22+6) och har i två dagar ständigt haft sammandragningar,upplevde även minskade rörelser. Varit jätteorolig och knappt sovit så därför gick jag in på drop in idag där urinprov lämnades (felfri) och eftersom jag var så ledsen lyssnade Bm på hjärtljuden (andra gången denna gången,första gången var i v 13-14) men eftersom jag var så orolig bokade hon tid åt mig på bedömningsenheten samma dag en timma senare.så jag åkte direkt dit och både Ul (2andra) och Vul gjordes under en 5minuters mellanrum. Är nu så orolig att jag skadat barnet med alla dessa kontroller som dessutom skedde på samma dag! Så jag är endast i.mitten av graviditeten o lyssnat 2 gånger på hjärtat med doppel,Ul 2 gånger och även en vul...är det farligt? Hur mycket gjorde ni under graviditeten /i andra trimestern? För övrigt rörde sig barnet,vul visade livmodertapp på 4 cm. Men trots det är jag orolig för att jag tillät vul och ul och hjärtdoppelt på samma dag. Är vul ens normalt att göra i v 23? Tänker på att barnet ligger i livmodern...jag är så okunnig i allt detta då det är första graviditeten

• Svar på tråden Orolig
  • Mayy
    sitra skrev 2015-11-11 17:55:55 följande:

Är i v 23 (22+6) och har i två dagar ständigt haft sammandragningar,upplevde även minskade rörelser. Varit jätteorolig och knappt sovit så därför gick jag in på drop in idag där urinprov lämnades (felfri) och eftersom jag var så ledsen lyssnade Bm på hjärtljuden (andra gången denna gången,första gången var i v 13-14) men eftersom jag var så orolig bokade hon tid åt mig på bedömningsenheten samma dag en timma senare.så jag åkte direkt dit och både Ul (2andra) och Vul gjordes under en 5minuters mellanrum. Är nu så orolig att jag skadat barnet med alla dessa kontroller som dessutom skedde på samma dag! Så jag är endast i.mitten av graviditeten o lyssnat 2 gånger på hjärtat med doppel,Ul 2 gånger och även en vul...är det farligt? Hur mycket gjorde ni under graviditeten /i andra trimestern? För övrigt rörde sig barnet,vul visade livmodertapp på 4 cm. Men trots det är jag orolig för att jag tillät vul och ul och hjärtdoppelt på samma dag. Är vul ens normalt att göra i v 23? Tänker på att barnet ligger i livmodern...jag är så okunnig i allt detta då det är första graviditeten

Jag kan inte så mycket om detta, det är även min första graviditet och jag är också i v 23. Men min bm sa att det är vanligt att man inte känner bebisen varje dag i dessa veckor utan det är först senare man "måste" känna dem varje dag. Jag har också upplevt att jag känner mindre och ibland inte alls, det var mer aktivitet förut. Men hon sa att de har många perioder av sömn vid dessa veckor. Så jag hoppas på det. Försök ta det lugnt!
  • Cyanea

Oroa dig inte, de hade inte gjort alla undersökningar om det var farligt. Man ska inte ha för vana att göra UL och använda doppler, men att någon gång göra det (även om det blir mer än ett på en dag) ska inte vara någon fara :)

• sitra

[quote=75990976][quote-nick]Cyanea skrev 2015-11-11 19:31:35 följande:[/quote-nick]

Oroa dig inte, de hade inte gjort alla undersökningar om det var farligt. Man ska inte ha för vana att göra UL och använda doppler, men att någon gång göra det (även om det blir mer än ett på en dag) ska inte vara någon fara :)

[/quote

Tack,det är så jag försöker tänka men alltid ska det vara något att oroa sig för. Redan hos Bm som sa att hjärtljuden lät bra borde jag ha tackat o gått hem men istället ville jag ha tid hos fl,nu i efterhand oroar jag mig just för ul och Vul som gjordes så tätt inpå varandra. Men hon var ju läkare o som hon sa själv; hon gjorde testerna bara för att hon ansåg de vara säkra.

Hur menar du med att ha för vana? Du menar varje/varannan vecka?

• fkh

Jag kan säga såhär, har haft blödning i början på grav och har en högriskgraviditet där jag måste kolla med flödesultraljud ca var tredje vecka. Måste gjort säkert tio ultraljud hittills. Är i v20. Det är ingen som sagt till mig att det skulle vara farligt för fostret, måste man så måste man. :) Lycka till!

• Cyanea
    sitra skrev 2015-11-11 23:13:19 följande:

Tack,det är så jag försöker tänka men alltid ska det vara något att oroa sig för. Redan hos Bm som sa att hjärtljuden lät bra borde jag ha tackat o gått hem men istället ville jag ha tid hos fl,nu i efterhand oroar jag mig just för ul och Vul som gjordes så tätt inpå varandra. Men hon var ju läkare o som hon sa själv; hon gjorde testerna bara för att hon ansåg de vara säkra.

Hur menar du med att ha för vana? Du menar varje/varannan vecka?

Det är sällan man har så mycket att oroa sig för som när man är gravid ;) Och nej, jag tycker inte att du skulle ha "nöjt dig". Det tär extremt på en att vara orolig, så behövs mer undersökningar för att man ska känna sig lugn tycker jag att det är det bästa för en själv. Så vitt jag vet har man inte sett några direkta tecken på att UL skulle påverka fostret, det är liksom ingen skadlig strålning. Det kan påverka lite grann, men man vet inte säkert. 

Jag menar att man inte ska göra ultraljud varenda dag, och samma med doppler ;) Men någon gång gör ingenting alls. 
  • Annelie 76

Det är inte farligt. Att de vanligtvis bara gör ett ultraljud har mer med kostnader att göra än att det skulle vara farligt. Jag gjorde 5 UL (NUPP, RUL och tre TUL) förra graviditeten plus att de lyssnade på hjärtat med doppler och ingen ens blinkade över det.

• Cyanea

Hittills har jag gjort 10 olika ultraljud, är i v. 29...!

Först kollar man IVF-graviditeter i v. 8, sen var jag orolig vid inskrivning v. 11 och fick ett på MVC. I v. 14 var jag orolig igen och gjorde ett privat. Dagen efter behövde jag åka in till gynakuten där de gjorde ännu ett VUL, trots att jag sa att de kollat bebisen med UL dagen innan. I v. 16 gjorde MVC ännu ett på grund av oro. Sen var det RUL. Direkt efter det deltog jag i en studie om livmodertappar och tidiga födslar, så då gjordes ett VUL. Fyra veckor senare skulle det följas upp, så först kollade de på bebisen med UL och direkt efter på tappen med VUL. För en vecka sedan fick jag läkartid för mycket sammandragningar och hon kollade då tappen igen med VUL. 

Sen har de lyssnat med doppler 3-4 gånger också. 

Så no worries! 

• sitra

Tack så jättemycket för alla svar, satt nog minst 5 timmar på google igårkväll och sökte på allt som hade med UL,VUL och doppler att göra..och inte blev jag klokare av det. Men här på FL blev jag iallafall lugnare. Lovat mig själv att sluta vara så orolig och leva som innan jag blev gravid (-alkohol,+ nyttig mat!)

Svar på tråden Orolig