• tovalisa

    Erfarenheter av cirka 25-månaders åldersskillnad?

    Hej!

    Vi planerar (eventuellt?) att öppna babyfabriken igen så småningom och ifall det skulle ta sig på första försöket (vilket det gjort de tidigare gångerna) så skulle det bli 25 månader mellan babyn och vårt yngsta barn (vi har tre barn). Själv tycker jag att det här låter lite väl tätt, men å andra sidan närmar jag mig 40 i rask takt och tycker inte att vi riktigt har råd att vänta så mycket längre. Ni som har cirka 25 månader mellan barnen, hur har ni upplevt åldersskillnaden? Hektiskt? Lagom? Har det äldre syskonet fått för lite uppmärksamhet? Har det funnits mycket konkurrens mellan barnen? Jag vill gärna höra både för- och nackdelar!

    Tack på förhand! :)

  • Svar på tråden Erfarenheter av cirka 25-månaders åldersskillnad?
  • Långbenopluto

    Du menar alltså 2 år? Varför skriva månader när det är så lång tid?

    Eller säger du att du är 7865 månader gammal? 

  • LusLus

    Jag har 21 månader mellan mina. Under åren de var små hade jag nog önskat att det var större åldersskillnad på dom. Då jag varit ensamstående har det varit riktigt tufft. Men så här i efterhand när de är större (8 och 10) är jag så nöjd med att ha fått dom tätt. De är så fina ihop och har så mycket utbyte av varandra.

  • IsDimma

    Jag har inga barn själv men det är ganska exakt 25 månader mellan mig och min lillebror. Saknas en vecka upp till 25 månader.
    Och det har mina föräldrar alltid sagt att det varit helt perfekt ålderskillnad. Jag var lite mer självgående som tvååring än vad jag varit innan och vi hade mycket utbyte av varann.
    Och jag som barn i en sån familj kan säga att det är perfekt. Jag och min bror var jättetajta som små, ända fram tills jag flyttade hemifrån. Vi har glidit ifrån varann lite som vuxna men det har ju inte med åldern att göra längre

  • Söder73

    Första 3 månaderna var det skitjobbigt men sen dess har det bara varit positivt:) De är 19 och 21 idag och är bästa vänner!

  • Vaniljkex

    Har tva tjejer med exakt 25 manader emellan, de ar 7 och 5 ar nu. Det ar jattejobbigt under andra graviditeten och bebisperioden, men nar yngsta blir ca tre blir det lattare. Da kan de leka tillsammans, och har jattejul ihop. Mina brakar nastan aldrig med varandra, inte mycket gnall om somrarna nar det ar daligt med lekkamrater heller, utan de hittar pa saker tillsammans istallet. Min erfarenhet ar att det har blivit en utmarkt aldersskillnad. Vet dock flera syskonpar pojke-flicka, som brakar nagot otroligt, sa det finns inga garantier...

  • Kina79

    Mina äldsta två tjejer är det 25 månader mellan. Eller 25 månader och 2 veckor om man ska vara mer noga.
    Till våren fyller de 12 och 10.
    Det är en underbar åldersskillnad, det har fungerat fantastiskt från dag 1. De har alltid varit väldigt tajta och lekt jättebra.

  • tovalisa

    Jo, jag kan tänka mej att det är bebisperioden (och graviditeten!) som är det kritiska. Våra två äldsta barn har egentligen inte så värst mycket större åldersskillnad heller - med dom var det väldigt intensivt de första åren ... I det här fallet är det en tjej som skulle bli storasyster, och jag tänker att det KAN ha viss betydelse ...? Fast mest lär det ju ändå hänga på omständigheter som man inte kan påverka, så som bebisens temperament osv. Ojoboj, beslutsångesten! :D

  • Det vackraste

    Hemskt. För både barnens och er skull: vänta!

    Om man kan, dvs inte blivit oplanerat gravid, så vänta med att kunna bli det tills yngsta barnet är minst två år och fyra månader gammalt. Då är det i alla fall tre år gammalt när syskon ev kommer.

  • cosinus

    25, 23 och 27 månader mellan mina.

    Jag vet ju inget annat men jag tycker det ändå varit helt överkomligt. 

  • tulip79

    Jag har 26 månader mellan mina två o tycker det funkar fint! Speciellt nu när barnen är lite större o kan leka själva med varandra. Redan från början när lillasyster var liten har hon fått vara med i leken. Visst bråkar de ibland när de vill ha samma leksak, men det är inte så ofta. Storebror är 4 år o lillasyster fyller 2 år i januari.

  • oldy

    Det är 25 månader mellan mina barn. Graviditeten var värst, hade hemsk foglossning sedan v15 och var fast i soffan.. Dottern var bara drygt 1,5 år då och jag kände mig sämst.
    Kanske för tidigt för att uttala mig, nu är lillebror 3 månader och 1 vecka drygt och jag tycker det går över förväntan! Dottern har mognat mycket och tycker det är mysigt med en bebis i familjen. I början var det lite tufft med amningen för oss båda, hon blev arg på mig för att jag inte kunde komma loss och jag fick dåligt samvete. Nu har vi kommit in i det "nya livet" och allt flyter på! Tror att de kommer ha roligt ihop i framtiden! :)

Svar på tråden Erfarenheter av cirka 25-månaders åldersskillnad?